Inlägg från: Anonym (Ej med i ett uppror) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ej med i ett uppror)

Styvmamma-upproret

Finns det inga glada styvmammor? Jag älskar mitt bonusbarn som om hon var mitt eget, fast jag har inga egna och kan ej heller få. Hon är liksom en del av min make, det var en paketdeal.

Jag har alltid velat bli mamma, och när jag inte kunde det så blev jag helt förstörd. Men så kom jag på det här med att det finns ju singelpappor att ragga upp så det blir nog rätt bra ändå.

Anonym (Karin) skrev 2020-03-19 19:46:30 följande:
    Är du på riktigt? Eller driver du med stereotypen av en "lycklig styvmamma"? 
    Nej jag driver inte med en stereotyp. Jag är en lycklig styvmamma. Givetvis hade jag velat ha egna barn med, och det svider ibland. 
    Anonym (V) skrev 2020-03-19 20:13:06 följande:
    Vad tycker flickans mamma om det här upplägget? Inte för att förringa din relation med henne men det är stereotypiskt att tro att det i alla lägen är det bästa att ta över en mammaroll.

Går till den här familjen jag levt i under några år. Vi blev bra vänner jag o barnen men de var tonåringar då o kan tänka mig att deras morsa hade blivit helt galen om jag hade klampat på för hårt.
    Lite växlande beroende på hennes humör tror jag, hon gillar mig för det mesta.  Fast hon har fler barn med sin nya man, och bonussyskon där, så min styvdotter bor mest här för att det är "mer chill". (de har delad vårdnad, men hon vandrar lite som hon vill mellan mamma och pappa)  
    Anonym (V) skrev 2020-03-19 20:52:51 följande:
    Okej! Är hon chill med det så ska inte jag kritisera upplägget men du är medveten om att det här inte behöver vara optimalt heller?
    Jag tycker det är nära nog optimalt! En man jag älskar och ett bonusbarn jag älskar och kommer bra överens med, vars mor inte är omöjlig att ha att göra med. Det kunde vart värre.

Anonym (V) skrev 2020-03-19 21:38:35 följande:
    Är alla nöjda så är det jättebra! Men du borde kanske förstå att om mamman hade gått in o saboterat o påverkat sitt barn till att hugga mot dig så kanske du inte hade mått lika bra?
    Nej, givetvis inte då hade det nog kunnat bli väldigt jobbigt.  Hon har en bra relation med barnets pappa, det är lite....stelt? Stelt mellan dem på något sätt, men de kommer överens. Det tror jag hjälper.

Hon har faktiskt sagt en gång, (fast då tror jag hon hade druckit vin...) att vi passar bra ihop och att hon är lycklig att han träffat mig.
    Tappadstekspade skrev 2020-03-19 23:45:28 följande:
    Med all respekt, eftersom du inte har barn kan du inte veta att du älskar din styvdotter som din egen. Du vet inte hur det är att ha egna barn. I bonusfamiljer dras allt till sin spets när ett gemensamt barn blir inblandat. En del kvinnor är till en början helt okej med att utplåna sig själva för att få förhållandet att funka. Men får de egna barn med mannen så är kvinnorna inte beredda att låta sina barn bli förfördelade och orättvist behandlade. Då kräver de rättvis fördelning av allt. De tolererar helt enkelt inte att se sitt barn bli behandlat som skit och leva i skuggan av mannens äldre barn. Detta vet mannen när han väljer att skaffa barn med kvinnan. Men dessa pappor slipper undan all kritik för deras skamliga beteende mot deras yngre barn. För att kvinnor är fullt upptagna med att kritisera kvinnorna som valde att skaffa barn med män som redan har barn.

Det är med andra ord inte så konstigt att du lever lyckligt i din styvfamilj. Du har inget barn som du är ansvarigt för och som du inte vill ska ta skada av orättvisor. Du har bara dig själv att utplåna. Klart du är lycklig. Du har fogat dig, du har anpassat sig till dem och du kan aldrig bli ett hot mot mannens och exets dotter. Och eftersom du inte står upp för någon kan du aldrig göra något fel som får exet och bonusdottern och andra kvinnor att kritisera dig.

Så snälla du, innan du kritiserar andra styvmammor och insinuerar att de är sura och inte gillar sina styvbarn ska du väga in det faktum att du inte har ett barn att stå upp för. Det saknas förutsättningar för dig att relatera.
    Som alltid när detta diskuteras, här och på andra platser har speciellt kvinnor ingen som helst empati för andra kvinnor med ofrivillig barnlöshet. Nej det är inte egentligen mitt barn, barnet har redan en mamma. Men ända sedan jag själv var ett väldigt litet barn har jag velat bli mamma. Så det här är det närmaste jag kommer, så hon är som mitt barn. Jag är styvmamma. Vet du vilket ord det innehåller? Jo, det innehåller ordet mamma. En mamma har barn, alltså har jag barn. Alltså kan jag relatera till det är att vara mamma.

Jag utplånar inte mig själv alls.
    LukeStairwalker skrev 2020-03-20 00:01:53 följande:
    Haha, fy fan va lågt. Bara för att hon inte har egna barn kan hon inte älska ett annat barn som sitt eget. 
    Trådens lågvattenmärke. 
    Snacka om att inte kunna unna en annan barnlös kvinna att ha en bra relation med sin bonusdotter. 
    Nej hörrni, tillbaks till samtalsterapeuten. Ni har lite kvar att jobba med. 
    Tack! *Skickar en virtuell kram*
Svar på tråden Styvmamma-upproret