Inlägg från: Anonym (Skorpan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skorpan)

Styvmamma-upproret

Hoppar in här jag med, hade en egen tråd också...

Nu har jag fått veta att barnens farmor frågar ut dem, typ ?hur känns det nu när NN och hennes barn har flyttat in?

?Hur trivs ni hemma nu när NN och hennes barn bor med er? osv.....

Jag förstod väldigt tidigt att hon frågade ut dem om hur dom har det hos mamman och jag tycker det är fel...åtminstone när man gör det under förhörsliknande former...

• Anonym (Skorpan)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-21 19:42:57 följande:

Hej! Välkommen till tråden! Den utökade släkten är ofta nyfiken av sig i början, så var det för mig i alla fall. Hur länge har ni varit ihop? Min svärmor har lagt sig i mycket i vår styvfamilj. På gott och ont. I början var hon mycket nyfiken på mig och frågade ut mig i detalj om min relation till styvbarn och ex. Senare har hon ringt och skällt ut mig för nåt hon inte gillade att jag gjorde som styvmamma. Hon har försökt fråga ut min man också om vårt familjeliv men han berättar inte mycket. Vet inte om hon även frågar styvbarnen direkt men gissar det. Handlar om omsorg och social kontroll. Jag försöker bara släppa det, jag gillar min svärmor och tror att hon gillar mig bättre än exet. Har du en bra relation till farmodern?

Tack! Jo jag vet att hon gillar mig och hon är superbra på de flesta sätt, bästa svärmor jag haft då hon är väldigt noga med att visa att hon respekterar mig och att det är mitt/vårat hem osv. Dock så har hon tagit på sig mammarollen för barnen då hon inte tycker att deras biologiska mamma duger till något. Vilket stämmer till visso då mamman träffat en 15 år yngre kille och flyttat 20 mil bort. Det blir liksom lite too much...mannen planerat allt med sin mamma. Ska han på jobbresa får jag reda på det genom henne eftersom de bestämt att hon ska ha barnen då. Träningar, klädinköp, tandläkarbesök...allt styr han upp med hjälp av sin mamma.

Jag kanske bara är väldigt självständig men jag har fått klara allt själv med mina barn. Mina föräldrar har hjälpt till med hämtning/lämning ibland när jag behövt det bara.

Det mesta med denna familj är för skumt för mig....fick ett missfall för ett tag sedan trots att jag hade spiral så blev jag gravid. Sjukt att säga det men på ett sätt är jag glad att vi inte har gemensamma barn då jag är påväg bort...

Man får inte säga något till hans barn för då blir de rädda för mig, han håller dem under sina vingar hela tiden och man får inte ens be dem plocka upp efter sig eller tillrättavisa dem. För då är det direkt SYND om barnen.

Båda våra minsta barn är 6 år gamla och leker gärna. Dock får jag springa och passa hela tiden då makens son är som en tvååring, slåss,sparkas och tar saker från min son när de leker. Jag säger ifrån och då springer han till pappa och gråter varpå pappa tröstar/tycker synd om och sedan får jag mig en ?skopa? av maken vid lämpligt tillfälle.

Jag letar boende och försöker hålla huvudet kallt under tiden.

Skällde hon ut dig? Har hon varit hemma hos er sedan dess?
  • Anonym (Skorpan)
    Anonym (V) skrev 2020-03-21 22:43:41 följande:

Nu försöker jag sätta mig in i den här sitsen men kan det vara som så att svärmor har taggarna utåt för att hon känner att om t o m barnens mamma överger de små så har hon ingen tillit till nån. Då får nya kvinnan jobba hem om man säger så.

Jag ska inte ge andra styvmammor om tips eftersom jag själv har levt med de värsta. Men orkar du det här? Låter väldigt mycket som att skitmorsan som stack för evigt blir lite martyren som pappan ska överkompensera o jobba hem för.

Det kan vara som du säger om svärmor, men jag vet att hon hade höga förhoppningar om mig och vilken roll jag skulle spela. Jag har dock fullt upp med mina 3 egna barn.

Nej jag pallar inte detta så jag planerar för flytt.
  • Anonym (Skorpan)
    Anonym (V) skrev 2020-03-21 23:13:51 följande:

Självklart har du det så det räcker o blir över. Gör inget mer! Svärmödrar kan ibland mena väl men det blir krav som riktas åt fel håll.

Min egen svärmor la också väldigt mycket ansvar över de tidigare barnens välbefinnande i mina händer istället för att lägga det på sin son o det är extremt gammalmodigt o tröttsamt.

Var i processen för flytt är du nånstans?

Söker lägenhet men hittat ett hus som jag lagt ett bud på före visning, problemet är att maken i den familjen inte hittat nytt boende ännu...
  • Anonym (Skorpan)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-22 06:44:52 följande:

Ja det låter som en klassisk dåligt samvete-pappa. Fy vad tråkigt för dig att det går ut över er vuxna relation (och över dina barn kanske). Pappan har väl använt sig av sin egen mamma för avlastning, inget fel i det egentligen eftersom den biologiska mamman verkar lite svår men det är ju omöjligt att komma in som ny flickvän när man både har ett ex att tampas med OCH en svärmor som har tagit rollen som exet brukar ha. Usch vad tufft. Att du inte kan säga till barnen och att de då börjar gråta och springa till pappa känner jag igen, så är det här också. Och att pappa tröstar och ger en en arg blick. Haha! Det skulle vara komiskt om det inte var så att kärleksrelationen sprack efter några år i sånt här. Men vad tur att ni inte har gemensamma barn! Min svärmor skällde ut mig för flera år sedan, då jag var en skör och nybliven mamma. Jag tig väldigt illa vid mig och tog på mig skulden över det hon sa. Kände mig som en riktig Elak styvmor. Sa förlåt och blev ännu mer tyst och tillbakadragen hemma. Vi har umgåtts som vanligt sedan dess. Så här i efterhand tycker jag att jag borde ha svarat tillbaka och förklarar för svärmor ett och annat om vår familj som hon inte kände till. Men det är lätt att vara efterklok.

Men fy vilken hemsk människa....

Här har inte svärmor sagt något direkt till mig utan jag har förstått att mycket pratas med maken bakom ryggen på mig.

Har blivit konflikter ganska många ggr med maken nu där han anklagar mig för att inte tycka om hans barn, dom är rädda för mig osv, vilket bara gör att jag drar mig undan mer.
  • Anonym (Skorpan)
    Ess skrev 2020-03-22 14:06:04 följande:

Kan ni inte deala eftersom ni är i samma sits sas. Du köper huset och han hyr in sig tills han hittat nytt boende?

Du menar att jag köper nu och väntar tills han hittat nåt annat?
  • Anonym (Skorpan)
    Anonym (V) skrev 2020-03-22 13:17:18 följande:

Jag förstår! Håller tummarna för att köpet ska gå igenom!

Tack snälla, jag hoppas verkligen. nu är jag nästan i upplösningstillstånd. Varit hemma hela veckan och tål inte att se ungarna
  • Anonym (Skorpan)
    Anonym (V) skrev 2020-03-22 16:02:19 följande:

Jag förstår det, det där är inget liv. Nu har du kanske skrivit det men i vilken ålder är barnen i?

De är 6,11 och 13
  • Anonym (Skorpan)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-22 17:26:44 följande:

Ja precis, ens mamma ser ju till slut vad som pågår. Även mina nära vänner har reagerat, det är flera som inte gillar min man. Tyvärr.

5:an jag planerade köpa är tillträde efter sommaren....

Nu finns 2 bostadsrätter att köpa i samma område, en 2:a på markplan som jag ska titta på idag och en 3:a på andra våningen...vet inte hur jag ska göra. 2:an får jag direkt om jag vill men 3:an är risk för budgivning. Båda står TOMMA nu vilket är en stor fördel.

Hur hade ni gjort?
Svar på tråden Styvmamma-upproret