Inlägg från: LukeStairwalker |Visa alla inlägg
  • LukeStairwalker

Styvmamma-upproret

Anonym (Karin) skrev 2020-03-18 12:31:00 följande:
    Skulle jag skilja mig idag så skulle jag också leta efter någon som redan har barn. Jag tycker det är sunt att du kände dig stressad över att slösa hennes fertila tid, det visar att du inte tagit för givet att hon är nöjd med att vara barnlös. 

Tycker du att din förra flickvän hade åsikter om hur du spenderade din tid och dina pengar? 
    Nej det hade hon inte, kanske lite angående mina intressen men men i stort var det inget som vi hade några diskussioner om. Men det hade det säkert blivit om vi hade gjort verklighet av våra planer. 
    Jag förstår att tid och pengar är saker man lätt kan ha olika uppfattning om. 
  • LukeStairwalker
    Tappadstekspade skrev 2020-03-18 23:19:14 följande:

Jag levde länge i tron att min man skulle se på födelsen av vårat gemensamma barn som lika speciellt som hans första barn. Jag tänkte att det vore normalt. Att det är så det är. Men jag blev så förvånad när han en dag var lite deppig, jag frågade varför och han svarade att han har dåligt samvete för att han inte har ika starka känslor för sitt första barn som för vårat gemensamma när det första var i samma ålder som vårt gemensamma är i nu. Han kände som så att eftersom han älskade mig och vårat barn var ett kärleksbarn så kände han starkare för det. Hans första barn fick han bara för att det var något som skulle göras. Han älskar givetvis båda sina barn, men andra gången kände han ett större engagemang. Han läste på och bondade med bäbisen redan när den var i magen, något han aldrig gjorde med sitt första barn.

Det är ett oerhört laddat ämne, han skämdes när han berättade detta. Och det bär mig emot att ens skriva detta. Men eftersom andra inte drar sig ett ögonblick för att inbilla styvmammor att deras barn inte är älskade för att dessa inte kommit först så måste jag ge lite perspektiv. För det är varken sant eller okej att inbilla styvmammor att deras gemensamma barn är värdelösa i jämförelse med det första barnet.

Jag tror att många föräldrar som får en andra chans att skaffa barn, men pga kärlek och vilja (inte bara något som ska göras) känner att det är lite mer speciellt. De fattar liksom poängen med att få barn. Men jag är säker på att kärleken till slut jämnar ut sig. Men för min man var det mer maxat (som han kallar det) när vår flicka kom än då hans första flicka kom.

Så trött på svartsjuka satkärringar som gör allt för att få styvmammor att må dåligt. De ägnar inte en tanke åt styvmammans barn, fast de gömmer sig bakom "barnets bästa"-mantrat. För inte fan har dessa satkärringar någonsin brytt sig om ALLA barn oavsett, utan endast skilsmässobarnen, dvs deras egna barn. Mig lurar ni inte era manipulativa, svartsjuka, lögnaktiga, onda och galna kärringar. =)

Jag är inte helt säker på att någon har kallat styvmammornas barn värdelösa eller tvivlat på att de får kärlek precis som de övriga barnen.

Jag å min sida är övertygad om att de allra flesta bonusfamiljerna fungerar bra. Det är ju just i den här tråden som det blir fokuserat på problemen.
  • LukeStairwalker
    Tappadstekspade skrev 2020-03-19 00:52:42 följande:

Då har du inte läst tråden.

Håller med dig, de flesta familjer med tidigare barn fungerar. Min gör det.

Däremot har man diskuterat varför mannens släkt behandlar nya barnet som ett i mängden och kallar det sladdis när det är första barnet för styvmamman.

Vilket då är naturligt för mannen har ju barn sen tidigare och svärföräldrarna har alltså barnbarn sen tidigare.

Även att känslan av att få sin tredje eller fjärde kotte gör pappan förmodligen lika glad som över de andra barnen men att förstagångskänslan uteblir för honom.

Förstagångskänslan som ändå är lite speciell infinner sig naturligtvis vid första barnet. Om nu inte pappan skaffat sitt första barn av andra skäl än kärlek och barnaönskan.
  • LukeStairwalker
    Tappadstekspade skrev 2020-03-19 01:16:11 följande:

Suck. Du har inte läst tråden. Förstår förövrigt inte hur förstagångskänslan ens är relevant för något som diskuteras. Det var ett bittert ex som tog upp det från början.

Hursomhelst tycker jag synd om min styvunge. Hon blev till för att hennes morsa tjatade. Och se hur det gick, deras förhållande sprack.

Ge henne mycket kärlek om det är synd om henne. Ni kan ju bli den kärnfamilj hon aldrig fick. Det skulle hon garanterat uppskatta.
  • LukeStairwalker
    Ess skrev 2020-03-19 09:57:55 följande:

Jag skrev det, men det var inte mannens släkt utan hans vänner. De som fanns i min yttre krets tyckte mer att det var snällt av honom att skaffa ett barn till.

Men ditt resonemang haltar lite eftersom svärföräldrarna kanske har fler än ett barn och barnbarn i blandade åldrar. Menar du att alla barnbarn födda efter ett visst datum blir sladdisar då eller?

Varför förändras synen på att va den nya och få en sladdis och bli ansedda som några som åker "snålskjuts" på den gamla familjen, till att bli en riktig familj när det kommer fler barn?

Förmodligen kallar mannens föräldrar den nya barnet för sladdis efter det kom några år efter de äldre barnen. För mig är en sladdis ett barn som har ett eller flera klart äldre syskon.

En sladdis kan väl få en lillebror eller lillasyster och slutar då vara sladdis. Alltså.. är detta en intressant diskussion eller vad?

Ni får fråga släktingarna varför de kallar era barn sladdisar :D
  • LukeStairwalker
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-19 11:45:30 följande:

Och där kom biomammorna igen :)

Det kan väl ändå inte vara ett problem med biomammorna? De kan ju också vara en del av er styvmammors liv och när ni ändå pratar i tråden om hur knasiga biomammorna är så är det väl jättebra att de är här så ni kan reda ut saker?

Annars sitter ju bara styvmammorna här och alla tycker likadant och inget blir utrett.

Nu har ni chansen, styvmammor!
  • LukeStairwalker
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-19 12:26:25 följande:

Verkar som att du tycker den är intressant eftersom du fortsätter att prata om det.

Min man har aldrig benämnt vårt barn som sladdis. Det kanske är så att det inte är den känslan som kommer när det handlar om barn med olika mammor.

Och som nån sa, svärföräldrarna och mina föräldrar hade flera barnbarn och såg knappast mitt barn som sladdis. Det jag diskuterade var att omgivningen lätt glömmer att se mig som förstagångsförälder. Det finns andra sätt att göra det på än att prata om sladdisar.

Men hade någon benämnt mitt barn som sladdis så hade det helt klart varit absurt.

Nja det var ett svar Ess men jag tröttnade halvvägs eftersom det känns oviktigt.
  • LukeStairwalker
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-19 13:03:41 följande:

Det verkar som om du bara hänger i tråden för att få din egen verklighet bekräftad. Att du släppte din stora kärlek av en anledning. Här diskuterar vi i detalj olika aspekter av styvfamiljslivet och många styvmammor som har fått gemensamma barn är lyckliga i sina relationer. Det verkar svårt för dig att acceptera, och jag undrar varför.

Om du tittar lite längre upp så ser du att jag skrivit att jag tror det finns många bonusfamiljer som fungerar bra. Jag har några i min umgängeskrets.

Ifall du tycker jag har svårt att acceptera att det finns lyckliga bonusfamiljer så får du gärna utveckla vad du grundar det på. Är det något jag skrivit eller bara ett antagande från din sida?

Tidigare så ville du göra klart att tråden handlar om problemen styvmödrar upplever i sina bonusfamiljer (enligt din uppdaterade TS) men nu är det aspekter av bonusfamiljen och att många är lyckliga.

Jag tycker det är en bra förändring av tråden. Det går åt rätt håll.

Du har även gått från att ha varit förlossningsdeprimerad i ett år till nu endast en månad. Det är också bra (Jag bortser från att du skarvat för att få effekt i tråden) och en positiv utveckling.

Fortsätter det så här så är det snart en tråd som handlar om hur lyckliga ni är i era bonusfamiljer och att allt fungerar bra.
  • LukeStairwalker
    Tappadstekspade skrev 2020-03-19 14:53:37 följande:

Givetvis är hon det. Finns ingen annan anledning att hålla till i denna tråd och vara spydig och vilja få styvmammor att må dåligt än just att hon är en bitter, dumpad och frustrerad morsa till skilsmässobarn.

Anonym (V) skrev 2020-03-19 15:08:56 följande:

Det är iallafall fint att se att du brinner för nåt annat ämne än ditt utseende.

Vad tråkigt. Är det så här ni reagerar när argumenten tryter?

Är det ett värdigt beteende?
  • LukeStairwalker
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-19 16:26:21 följande:

Jag tror inte att hon lever i ett så lyckligt familjeliv. Då skulle hon inte formulera sig så som hon gör. Men men, alla får vara med.

Du tror väldigt mycket om personer i tråden, även om mig. Men du kan inte svara på vad du grundar dina misstankar på eller om det är rena antaganden.

Frågor om dina egna skarvningar duckar du helt för.

Trovärdigheten försvann och nu är det bara tomma innehållslösa inlägg från dig.

Lycka till!
  • LukeStairwalker
    Anonym (V) skrev 2020-03-19 16:59:39 följande:

Jag tror att du är lite smått betuttad i smulpaj eftersom du är inne o leker vit riddare. Det är nästan lite sött! Kan inte ni hooka och hålla föreläsningar sen om hur man får till det lyckliga o perfekta bonusfamiljelivet? Jag kommer gärna på föreläsningarna.

Jag försvarar ingen annan än mig själv. Inga tror saker om mig som hon tagit ur luften.

Och av vilken anledning?
  • LukeStairwalker
    Anonym (Ej med i ett uppror) skrev 2020-03-19 18:57:56 följande:

Finns det inga glada styvmammor? Jag älskar mitt bonusbarn som om hon var mitt eget, fast jag har inga egna och kan ej heller få. Hon är liksom en del av min make, det var en paketdeal.

Jag har alltid velat bli mamma, och när jag inte kunde det så blev jag helt förstörd. Men så kom jag på det här med att det finns ju singelpappor att ragga upp så det blir nog rätt bra ändå.

Jo jag känner glada styvmammor men de skriver inte i den här tråden. 
  • LukeStairwalker
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-19 20:38:26 följande:
    Hade du tyckt om att ditt ex nya tjej, om du inte känner henne särskilt väl, sa att hon älskar dina barn som om de vore hennes egna? Jag hade inte gillat det, särskilt inte om hon såg mina barn som att de ska ersätta att hon aldrig fick några egna. Det är inte nåt som man automatiskt önskar sig att en annan kvinna ska säga om dina barn. Det låter lite som nåt som ger kalla kårar.
    Ja, det låter väl som bra utgångsläge. Hade ni mått bättre om ert ex nya tjej hatade barnet? 
  • LukeStairwalker
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-19 20:49:42 följande:
    Nåt mellanläge finns alltså inte?
    I den här tråden så är man ju inte så pigg på bonusbarnen. Så jag förstår att ni tycker det är jättekonstigt med en barnlös kvinna som älskar sitt bonusbarn. 
    Men oavsett vad så måste ju det vara det bästa för barnet. Vad mamman tycker är väl inte relevant. Mannen lär ju inte välja bort sin nya flickvän för att exet stör sig på att hon älskar barnet.  
  • LukeStairwalker
    Tappadstekspade skrev 2020-03-19 23:45:28 följande:
    Med all respekt, eftersom du inte har barn kan du inte veta att du älskar din styvdotter som din egen. Du vet inte hur det är att ha egna barn. I bonusfamiljer dras allt till sin spets när ett gemensamt barn blir inblandat. En del kvinnor är till en början helt okej med att utplåna sig själva för att få förhållandet att funka. Men får de egna barn med mannen så är kvinnorna inte beredda att låta sina barn bli förfördelade och orättvist behandlade. Då kräver de rättvis fördelning av allt. De tolererar helt enkelt inte att se sitt barn bli behandlat som skit och leva i skuggan av mannens äldre barn. Detta vet mannen när han väljer att skaffa barn med kvinnan. Men dessa pappor slipper undan all kritik för deras skamliga beteende mot deras yngre barn. För att kvinnor är fullt upptagna med att kritisera kvinnorna som valde att skaffa barn med män som redan har barn.

Det är med andra ord inte så konstigt att du lever lyckligt i din styvfamilj. Du har inget barn som du är ansvarigt för och som du inte vill ska ta skada av orättvisor. Du har bara dig själv att utplåna. Klart du är lycklig. Du har fogat dig, du har anpassat sig till dem och du kan aldrig bli ett hot mot mannens och exets dotter. Och eftersom du inte står upp för någon kan du aldrig göra något fel som får exet och bonusdottern och andra kvinnor att kritisera dig.

Så snälla du, innan du kritiserar andra styvmammor och insinuerar att de är sura och inte gillar sina styvbarn ska du väga in det faktum att du inte har ett barn att stå upp för. Det saknas förutsättningar för dig att relatera.
    Haha, fy fan va lågt. Bara för att hon inte har egna barn kan hon inte älska ett annat barn som sitt eget. 
    Trådens lågvattenmärke. 
    Snacka om att inte kunna unna en annan barnlös kvinna att ha en bra relation med sin bonusdotter. 
    Nej hörrni, tillbaks till samtalsterapeuten. Ni har lite kvar att jobba med. 
Svar på tråden Styvmamma-upproret