• Sat 7 Mar 2020 20:02
    520 visningar
    8 svar
    8
    520

    Ni som mådde bra

    Hej! Ni som inte mådde illa med första barnet i början av graviditeten och upplevde att ni mådde bra. Hur mådde ni med nästa?

  • Svar på tråden Ni som mådde bra
  • Sat 7 Mar 2020 20:10
    #1

    Exakt likadant. Mina graviditeter var väldigt lika och barnen visade sig vara av samma kön ,om det spelar någon roll.

  • Sat 7 Mar 2020 20:24
    #2

    Mådde lite illa med första. Blev lätt åksjuk, lite känslig för om jag inte fått mat osv. Ville inte ha söta grejor för det kändes liksom äckligt. Blev en tjej.

    Mådde bra 99% av tiden med tvåan. Kunde få lätta illamående-il ibland bara. Åt allt. Pojke.

    Kände inte av trean alls. Mådde precis som vanligt. Pojke.

    Mådde riktigt djävla illa med fyran. Kräktes, var tvungen att småäta riskakor för att inte må för illa ibland. Klarade absolut inget sött och hade inte ena ungen varit sjuk typ v 7-8 så vi kunde ligga hemma och sova ihop så hade jag fått sjukskriva mig då. Tjej.

  • Sat 7 Mar 2020 20:26
    #3
    cosinus skrev 2020-03-07 20:24:20 följande:

    Mådde lite illa med första. Blev lätt åksjuk, lite känslig för om jag inte fått mat osv. Ville inte ha söta grejor för det kändes liksom äckligt. Blev en tjej.

    Mådde bra 99% av tiden med tvåan. Kunde få lätta illamående-il ibland bara. Åt allt. Pojke.

    Kände inte av trean alls. Mådde precis som vanligt. Pojke.

    Mådde riktigt djävla illa med fyran. Kräktes, var tvungen att småäta riskakor för att inte må för illa ibland. Klarade absolut inget sött och hade inte ena ungen varit sjuk typ v 7-8 så vi kunde ligga hemma och sova ihop så hade jag fått sjukskriva mig då. Tjej.


    Lustigt att det varit så skillnad kille/tjej!

    Jag har två killar och har mått som vanligt!
  • Sat 7 Mar 2020 20:46
    #4

    Första: mådde lite illa på morgonen/fm v 8-12 sen mådde jag som vanligt. Pojke

    Andra: mådde jätteilla dygnet runt v 7-17. Efter det mådde jag bara illa på morgonen men det höll i sig hela graviditeten. Kräktes dock aldrig. Fick foglossning i v 17 och blev heltidssjukskriven i v 22. Pojke

    Tredje: mådde illa större delen av dagen v 6-13. Efter det mådde jag illa på morgonen till v 22 och ibland så mycket att jag kräktes. Resten av graviditeten mådde jag som bra. Fick foglossning i v 12 men inte lika illa som med andra barnet, blev halvtidssjukskriven i v 25. Pojke

  • Sat 7 Mar 2020 20:49
    #5

    Har läst om gamla husmorsråd som säger att man mår olika beroende på barnets kön. Förr sa man att om man väntade en tjej så "stal" hon mammans skönhet, dvs mamman hade mycket problem med hormoner osv, mådde väl antagligen sämre osv. Hur sant det är kan bara ni med olika kön på era barn avgöra. Jag har en son iaf och mådde jättebra under graviditeten, förutom att jag inte ville äta köttprodukter under större delen av tiden men knappt något illamående alls.

  • Sat 7 Mar 2020 21:33
    #6

    Mådde som en prinsessa med ettan - pojke.

    Spydde dagligen med tvåan - flicka.

    Enorm skillnad alltså, och vad jag har hört är det vanligt att må mer illa med flickor.

  • Sat 7 Mar 2020 22:24
    #7

    Mådde finfint med ettan; sugen på allt och endast några veckor som jag kunde bli illamående om magen var tom. Däremot djävulsk foglossning och gick på kryckor från v 13 (blev en flicka).

    Är nu i vecka 25 med nr 2; kämpade med aptiten till v 15-16, allt utom grönsaker gjorde mig illamående och det är fortfarande allt jag vill ha. Åksjukan är hemsk (aldrig vart åksjuk innan), kommer aldrig hela vägen hem med bussen efter jobbet innan jag måste kasta mig av och pausa. Däremot noll foglossning! Så helt tvärt om denna gång. Och just det, bekräftad pojke denna gång..

  • Sun 8 Mar 2020 01:39
    #8

    Mådde toppen hela första graviditeten och förstod inte alls varför folk klaga. (Pojke)

    Nu är jag gravid i v 16 och mår skit. Illamåendet har varit värst och nu grymt mycket halsbränna. Känner inte mig alls lika rörlig och opåverkad som med första. Vet ej könet!

Svar på tråden Ni som mådde bra