• Anonym (Hjärtat)

    Normalt att det tar fem försök?

    Jag är gravid och det tog oss fem (eller fyra, men tror fem) försök att få mig gravid. Vi hade sex flera gånger per vecka och följde appen flo för att försöka pricka in ägglossning. Köpte aldrig något ägglossningstest.

    Är det normalt att det tar fem försök att bli gravid, om jag är 19 och han är 22? Ingen av oss har någon sjukdom eller något sådant, i alla fall inte vad vi vet.

    Varför jag undrar är för att jag tycker att det känns som en lång tid, alltså att det tog fem försök innan jag blev gravid. Tänker att det kanske borde gå fortare, då vi är så unga?

  • Svar på tråden Normalt att det tar fem försök?
  • Anonym (Annie)

    Nej, det är en normal tid för att bli gravid, även fast ni är såpass unga.

    Var inte orolig att det ska vara något fel på er. Det är det inte.

  • Anonym (Normalt)

    Det är normalt att det tar 1 år att bli gravid. 5 månader räknas som snabbt. För de flesta tar det ca 8 månader att bli gravid.

  • Anonym (Tips från coachen)

    Ja, normal tid att bli gravid är upp till ett år.

  • Anonym (T)

    Normal tid. Men är ni verkligen mogna? Känns inte så.

  • Maily

    Enligt fertility friend (en av de största apparna för detta)s forskning så tar det i genomsnitt: 


    7 månader mellan 20-30 år


    9 månader mellan 30-40 år


    11 månader 41 år

    14 månader 42 år 


    16 mån 43 år

  • Anonym (Hjärtat)
    Anonym (T) skrev 2020-03-08 12:49:56 följande:

    Normal tid. Men är ni verkligen mogna? Känns inte så.


    Hur kan det inte kännas som att vi är mogna? Du vet ju ingenting om oss eller vår situation, annat än inlägget du precis läste.
  • Anonym (W)

    Men, det är ju rätt grundläggande sexualkunskap. Det är inte direkt 99% chans vid varje ägglossning. 5 månader är ingenting.

Svar på tråden Normalt att det tar fem försök?