• semesterf

Sen abort?

Jag som skriver är pappa till en liten kille som just nu ligger i mammans mage. Hon är i vecka 21+2 just idag om man utgår från ultraljudet. Imorgon måndag kommer hon försöka ansöka om sen abort. För ca 4 veckor sen tänkte hon ta livet av sig när hennes ex man vart tillsammans med en annan. Hon vart inlagt på psyk och nu är dom ett par igen (för att göra en lång historia kort).

Han säger att hon själv får välja men att han försvinner om hon inte gör abort. Hon vill vara med honom och det är anledningen till att hon kommer försöka göra aborten.

Jag träffade henne så sent som i fredags och fick smeka magen och prata med pojken. Hon skickar bilder på magen i smyg till mig. I torsdsgs träffsdes vi också och jag fick smeka magen i flera timmar, hon säger att hon vill fixa sängen och förbereda allt. Hon har varit otrogen mot mig många gånger med exet och ett tag var det osäkert vem som är pappan. Vi fick svar på det för ca 1 vecka sen. Då sa hon att hon kände äckel och avsky för barnet. Jag frågade henne i torsdags om jag var den enda som älskade pojken och hon sa nej så hon älskar ju barnet. Just nu hade hon ju velat ha barn med exet eller vad jag nu ska kalla honom.

Vad tror ni om hennes chanser att få ett godkännande från rättsliga rådet att göra den sena aborten?

• Svar på tråden Sen abort?
  • semesterf
    Mortiscia80 skrev 2020-03-08 15:24:49 följande:

Ja det verkar ju som att hon har koll på vad som behöver göras iaf... Men som sagt, jag tror inte hon kan få igenom ett ja från Soc.styrelsen. Vad ska hon åberopa för skäl som är tillräckligt tungt vägande? Jag förstår att det är otroligt jobbigt för din del nu men jag tror fortfarande inte hon får igenom det.

Hur säkert är det ens att hon försöker?? Det låter mest som ett tokigt infall från hennes sida.

Nej det da hon själv också att även om hon får ett ja så är det inte säkert att hon klarar av det, hon har ju längtat efter barnet.

Hon har ju Borderline och äter antidepressiva sen lång tid tillbaka men hon har ju redan 2 barn så det borde knsppast vara ett skäl. Barnet är med fel man, det är hennes egentliga skäl men vem vet vad hon säger där?
  • Mortiscia80
    semesterf skrev 2020-03-08 15:52:52 följande:
    Nej det da hon själv också att även om hon får ett ja så är det inte säkert att hon klarar av det, hon har ju längtat efter barnet.

Hon har ju Borderline och äter antidepressiva sen lång tid tillbaka men hon har ju redan 2 barn så det borde knsppast vara ett skäl. Barnet är med fel man, det är hennes egentliga skäl men vem vet vad hon säger där?
    Om hon absolut skulle vilja bli av med barnet så skulle hon ju kunna dra till med vad som helst så det vet man tyvärr inte. Att hon har borderline skulle kunna ses som allvarligt men har svårt att se det som skäl för abort? Att man fått barnet med fel far är INTE grund för abort.
  • semesterf

Nej jag menar det. Jag är orolig för vad hon kommer säga. Ser psykologerna och läkaren igenom lögnerna?

Just nu vill hon ju inte ha bsrnet fast hon vill det fast hon inte vill. Det är nog väldigt svårt för henne just nu...

• Mortiscia80
    semesterf skrev 2020-03-08 17:06:02 följande:

Nej jag menar det. Jag är orolig för vad hon kommer säga. Ser psykologerna och läkaren igenom lögnerna?

Just nu vill hon ju inte ha bsrnet fast hon vill det fast hon inte vill. Det är nog väldigt svårt för henne just nu...

De borde göra det. Dessutom, hon kommer inte hinna få utlåtande från en psykolog för det är långa köer till dessa som jag förstår. Det enda hon kan få ut på kort sikt är sina tidigare journaler då. Eftersom hon är så velig, om det lyser igenom minsta lilla, så lär de plocka upp på det.

Personligen tycker jag det är märkligt att man kommer sista möjliga veckan och "helt plötsligt" insett att man inte vill behålla barnet, jag skulle inte köpa det om jag satt i det där rådet. Det är ju inte ens säkert de får hennes papper förrän säg onsdag, då ska de kalla till möte senast torsdag och hon ska få en akuttid inom några dagar? Känns som små marginaler det där... De flesta faxar ju inte som sagt, och postgången kan vara otroligt långsam! Jag postade en sak förra helgen som så sent som igår fortfarande inte kommit fram till mottagaren. Du kanske har samma tur i det här fallet.
  • semesterf

På kvinnokliniken ska hon träffa psykologen och dom är skyldiga att bistå ansökan. Som jag har förstått det så kan dom besluta redan samma dag eftersom det bara behöver vara 2 st närvarande. Sen kontaktas hon om det beviljas samma dag och hon ska helst komma in då.

Jag kommer köra henne dit imorgon för att försöka få henne på bättre tankar. Frågade om jag fick följa med in till psykologen men det ville hon inte för då måste hon titta på mig...

• pyret013

Det är väldigt vanligt att få igenom en ansökan om sen abort. Av ca 600 kvinnor som sökte blev ca 570 beviljade år 2015. Man kan ange sociala skäl eller psykisk ohälsa, men den vanligaste grunden för beviljad ansökan är dock fosterskador. Om mamman vill få igenom en abort är det mycket sannolikt att hon får det även om det är sent, tyvärr.

• Mortiscia80
    semesterf skrev 2020-03-08 18:06:53 följande:

På kvinnokliniken ska hon träffa psykologen och dom är skyldiga att bistå ansökan. Som jag har förstått det så kan dom besluta redan samma dag eftersom det bara behöver vara 2 st närvarande. Sen kontaktas hon om det beviljas samma dag och hon ska helst komma in då.

Jag kommer köra henne dit imorgon för att försöka få henne på bättre tankar. Frågade om jag fick följa med in till psykologen men det ville hon inte för då måste hon titta på mig...

Du måste tjata, tjata, tjata på henne! Upplys henne om att hon dödar ett barn som faktiskt vid det här laget antagligen skulle överleva utanför livmodern, det är i mina ögon inget mindre än mord, faktiskt. Jag är 100 % för kvinnans rätt till abort, men inte så där sent!

Ta till vilka medel du vill, böna, be, skuldbelägg, vad som helst!! Och naturligtvis att du ABSOLUT är villig att ta barnet helt själv, oavsett vad det innebär, om hon så vill att du tar det direkt från förlossningssalen och barnet är redo att skrivas ut från sjukhuset.

Den här tråden är ju rent hjärtskärande...
  • semesterf
    pyret013 skrev 2020-03-08 18:21:16 följande:

Det är väldigt vanligt att få igenom en ansökan om sen abort. Av ca 600 kvinnor som sökte blev ca 570 beviljade år 2015. Man kan ange sociala skäl eller psykisk ohälsa, men den vanligaste grunden för beviljad ansökan är dock fosterskador. Om mamman vill få igenom en abort är det mycket sannolikt att hon får det även om det är sent, tyvärr.

Jo jag har läst om det också. Får hoppas att hon är en av dom få som inte får det.
  • Kexsmula
    Mortiscia80 skrev 2020-03-08 18:27:36 följande:

Du måste tjata, tjata, tjata på henne! Upplys henne om att hon dödar ett barn som faktiskt vid det här laget antagligen skulle överleva utanför livmodern, det är i mina ögon inget mindre än mord, faktiskt. Jag är 100 % för kvinnans rätt till abort, men inte så där sent!

Ta till vilka medel du vill, böna, be, skuldbelägg, vad som helst!! Och naturligtvis att du ABSOLUT är villig att ta barnet helt själv, oavsett vad det innebär, om hon så vill att du tar det direkt från förlossningssalen och barnet är redo att skrivas ut från sjukhuset.

Den här tråden är ju rent hjärtskärande...

Håller med helt och hållet! Tittade innan idag på min fina son som är tre veckor medan jag läste några inlägg och blev helt tårögd. Tanken att ta livet av någon så underbart fin liten pojke gör mig både illamående och gråtfärdig.
Svar på tråden Sen abort?