anonymtjej2112 skrev 2020-03-09 20:03:56 följande:
Får jag fråga hur ni gör? Och hur mycket din partner tjänar? Vi har försökt räkna på det men tror inte vi kommer gå runt. Tänker spec på typ pension om man jag skulle jobba 50%. Tänker att det är omöjligt att spara så mycket pension själv.
Till alla som tycker jag är lat: förutom att jag är sjuk så handlar det till 95% att jag vill inte missa mina barns uppväxt. Tycker det är hemskt att lämna barn på förskola så mycket och tidigt som vi gör.
Till er andra: svarar när jag kan hinner inte svara alla just nu men tack för svar!
Just nu har min partner 40' före skatt, vi har huslån på 10' och lite övriga räkningar plus mat på sammanlagt 10' till kan man säga, sedan tillkommer bensin/busskort, och en massa annat, gärna i klumpar (t ex husförsäkringen eller bilen, som vi också har lån på förresten), så det blir inte mycket över på en månad men vi klarar oss och lever gott även om maken inte kan spara något just nu.
Det där med pension har jag nästan gett upp, huset är vår pensionsförsäkring. När vi blir gamla och säljer det, antagligen med rejäl vinst, betalar vi av resterande huslån, hyr en lägenhet och lever på vår allmänna pension och de andra delarna samt vad vi får efter försäljningen, det borde räcka en bit. Däremot är det alltid bra att se över sitt pensionssparande så klart.