• anonymtjej2112

    Varför jobbar vi så mycket?

    Som rubriken lyder. Vi är så många människor på jorden. Vi i väst är så välbärgade som någonsin, men mår ändå så psykiskt dåligt. Varför drar vi inte ner på arbetstiden? Tex förkorta arbetsveckan med någon dag eller flera dagar. Eller att vi jobbar färre timmar/dag. Åtta timmars arbete/dag infördes liksom 1919- har vi inte kommit tillräckligt långt för att dra ner mer nu?

    Jag är 23 år gammal och är redan trött och stressad och mår riktigt dåligt av att jobba heltid. Speciellt då jag lider av en sjukdom (PMDS) som gör att jag är helt slut/trött utan att ens gå upp ur sängen 2 veckor varje månad. Att hantera det med jobb och framtida familjeliv känns helt omöjligt. Skulle gissa att jag inte kan få bli sjukskriven för det heller. Men nog om mig: har många i min närhet som är friska som känner samma sak.

    Tror det skulle bidra till större lycka, hälsa och välbefinnande för alla. Mer tid till fritid och mer tid till familj och hem. Dessutom så skulle det troligtvis hjälpa alla kvinnor med barn som får dubbeljobba- tills man går och lägger sig- att inte gå in i väggen i samma utsträckning. Tror även att det skulle höja effektiviteten och kvaliteten på arbetet när man väl jobbar!

    Hade gärna varit hemmafru men det går ju knappt här i Sverige. Svårt att bara leva på en lön även om han tjänar bra, runt 40 000 innan skatt. Tycker det är tragiskt att familjelivet och relationer inte prioriteras och värdesätts mer. Inte för att jag inte vill jobba men för att jag inte vill dubbeljobba i framtiden, samt för att jag älskar hem och barn. Innan någon kommer och säger att jag bara inte vill jobba!

    Funderar på att kanske bara jobba typ 50% när man får barn om min partner går med på det och att få spara lite extra pension till mig. Någon som gör så?

    Nyfiken på andras åsikter om förkortade arbetstimmar och hur ni får livet att gå runt. Känner att livet borde levas och överlever man bara knappt vardagen så är det något som är fel.

  • Svar på tråden Varför jobbar vi så mycket?
  • Tow2Mater

    Jobba deltid då, i Sverige jobbar man INTE mycket jämforelsevis med all lagstadgad semester, vab, sjukdagar, roda dagar, mm mm!! Räkna efter hur manga dagar du faktist jobbar på ett år - inte många. (Säger jag som bor i ett land där 1-2 veckor semester är norm, har ingen vabmojlighet alls, har inga sjukdagar att utnyttja alls).

  • Kjell2

    Föräldrar har rätt att gå ner i tid.

    Det finns många deltidsjobb

    Det går att komma överens med sin arbetsgivare om lägre arbetstid.

  • Anonym (Anonym)

    Jag jobbar gärna så lite som möjligt, så länge jag har råd att försörja mig. Som tur är har jag möjlighet att vara hemmafru just nu.

  • sextiotalist

    Det finns inget som hindrar dig att skippa jobbet om du hittar någon som försörjer dig och accepterar den standarden som det blir.

  • Dr Nail

    Men milda makaroner, ska vi sluta jobba helt i det här landet, eller? Vi jobbar ju knappt nånting? 40 timmar i veckan på sin höjd och ca. 6 månader semester på det....hur lat får man bli liksom.

  • Anonym (F)

    Jämför du årsarbetstiden år 1919 med nu är den mycket lägre nu. Förr jobbade många på lördagar och vare sig sjukförsäkringssystemet eller vab var utbyggt.

    Skaffar du en jämnställd man behöver du inte dubbelarbeta som småbarnsförälder. Varför göra det?

    Småbarnsföräldrar har rätt att jobba deltid. Det gäller både män och kvinnor.

    Det finns många deltidsjobb även för de som inte har små barn. Tråkigt med din hälsa, och känner du att du inte orkar, varför plåga dig? Pendling sliter också, man får försöka underlätta för sig själv så gott det går.

    Vänstern har idéer om 6h arbetsdag som norm men de är inte politiskt starka just nu så det förslaget har inte så mycket gehör.

  • Anonym (J)

    Tycker det går alldeles utmärkt att kombinera fem barn och 85% tjänst som bm, trots mkt stressigt arbete.

    Jobba heltid behöver du inte göra om du inte vill/orkar. Viktigaste att man mår bra och känner att man har en balans i livet.

  • Anonym (Arbeta och må bra)

    Förr arbetade vi mycket mera. För inte alls särskilt länge sedan var det vanligt att vi jobbade halva lördagen och att vi bara hade tre veckors semester.
    Då mådde vi bättre, hade mycket mindre sjukskrivningar och framförallt kände ingen till det som allmänt kallas utbrändhet.

    Mot denna bakgrund borde vi snarare jobba mera..?

    I de flesta fall blir man inte utbränd av arbetet utan snarare av hur vi mår.
    Hur vi väljer leva våra liv, hur vi väljer att vårt livspussel ska se ut är väl det som mest avgör hur vi mår.
    I mycket hög utsträckning väljer de allra flesta hur de själva vill leva och må.


    Och väldigt många verkar välja att fylla sitt liv med höga skulder, maximalt med prylar och aktiviteter och förvånansvärt många väljer lägga flera timmar varje dag på sociala medier, påfallande ofta samma personer som påstår sig vara stressade och ha svårt att hinna med livspusslet...

  • Anonym (kille)

    Vi måste jobba mer för att vi är mer människor i sverige nu som lever på bidrag.


    Vi har en massa människor som inte vill jobba och bli influensers eller youtubers.

    Folk ska ha en massa grejer och tar lån som sätter dom i skiten so msedan kostar staten pengar.

    Missbrukare, diagnoser, sjuka, folk som är kroniskt sjuka som behöver vård kostar och dom pengarna kommer in via att alla jobbar och betalar med skatten. 


    Komunpolitiker som skall bygga "arv" efter sin tid som kostar otaliga miljoner, deras löner. Alla myndigheter som behövs för att människor inte kan bete sig. 
    Löner till alla inom vård, kommun, parkarbetare, vattenrening, värme ect. 


    Det kostar att leva.


    Skulle personligen, inte sätta av mina pengar åt en annan person för att dom är "sjuka". Jag mår också dåligt och kämpar med det varje dag. Ändå jobbar jag 5 skift. Sluta böla och börja jobba, lägg ingen tid på självömkan. Gör bara. så gör alla andra. Börja med aktier och köp långsiktigt. Så slipper andra betala för dig. 


    Du kan ju sluta jobba nu och gå på soc. Eller försäkringskassan. Men då får du inte ha aktier.

  • Anonym (op)
    Anonym (Arbeta och må bra) skrev 2020-03-09 18:14:05 följande:

    Förr arbetade vi mycket mera. För inte alls särskilt länge sedan var det vanligt att vi jobbade halva lördagen och att vi bara hade tre veckors semester.
    Då mådde vi bättre, hade mycket mindre sjukskrivningar och framförallt kände ingen till det som allmänt kallas utbrändhet.

    Mot denna bakgrund borde vi snarare jobba mera..?

    I de flesta fall blir man inte utbränd av arbetet utan snarare av hur vi mår.
    Hur vi väljer leva våra liv, hur vi väljer att vårt livspussel ska se ut är väl det som mest avgör hur vi mår.
    I mycket hög utsträckning väljer de allra flesta hur de själva vill leva och må.


    Och väldigt många verkar välja att fylla sitt liv med höga skulder, maximalt med prylar och aktiviteter och förvånansvärt många väljer lägga flera timmar varje dag på sociala medier, påfallande ofta samma personer som påstår sig vara stressade och ha svårt att hinna med livspusslet...


    Vad baserar du det på att vi mådde bättre då? Bara för att man inte kallade det för samma sak betyder det inte att det inte fanns.

    På stenåldern jobbade man ca 4 timmar per dag.
Svar på tråden Varför jobbar vi så mycket?