Varför jobbar vi så mycket?
Anonym (Anonym) skrev 2020-03-09 20:17:29 följande:
Just nu har min partner 40' före skatt, vi har huslån på 10' och lite övriga räkningar plus mat på sammanlagt 10' till kan man säga, sedan tillkommer bensin/busskort, och en massa annat, gärna i klumpar (t ex husförsäkringen eller bilen, som vi också har lån på förresten), så det blir inte mycket över på en månad men vi klarar oss och lever gott även om maken inte kan spara något just nu.Det där med pension har jag nästan gett upp, huset är vår pensionsförsäkring. När vi blir gamla och säljer det, antagligen med rejäl vinst, betalar vi av resterande huslån, hyr en lägenhet och lever på vår allmänna pension och de andra delarna samt vad vi får efter försäljningen, det borde räcka en bit. Däremot är det alltid bra att se över sitt pensionssparande så klart.
Hur gör vi då? Vi snålar inte med mat. Allt kött och mejeri är svenskt. Vi köper dock aldrig bröd och heller inget godis/bullar och liknande. Framförallt potatis som kolhydrat, vilket brukar vara billigare än pasta. All mat lagas från grunden. Så även barnets som nu är drygt ett år. Vi köper de dyraste blöjorna, men de billigaste tvättlapparna (vi har helt enkelt valt att köra på det vi tycker är bäst). Vill man vara ejonomisk så är det naturligtvis lämpligare att köra tygblöjor.
Barnet har mycket beganade kläder. Men ocksp mycket nytt då jag är mästare på att handla på rea. Vinteroverall är inhandlad till nästa vinter med 80% rabatt från butik med 365 dagars öppet köp. Med andra ord, är det fel storlek så kan jag lämna tillbaka.
Så ja. Det går att leva snålt utan att för den delen behöva äta nudlar och gå i trasiga kläder. Vi handlar dock minimalt med kläder/skor till oss själva. Och gör vi det så är det på rea. Vi kommer inte akut på att ny vinterjacka behövs. Utan handlar när det reas ut helt enkelt.
Gällande pension så resonerar jag som så att jag knappast hade brytt mig om det om jag varit ute och rest i två år. Jag väljer nu istället för det att var utan inkomst med mitt barn i två år för att kunna vara hemma med henne tills hon är 3,5 (förhoppningsvis längre om det kommer syskon). Jag har dessutom räknat på det och konstaterat att skillnaden ändå inte blir särskilt stor för mig om systemet ser ut som idag när jag ska gå i pension.
Sedan är det bra att skydda sin sgi om man ska vara hemma efte att barnet fyllt ett. Vilket jag gör genom att studera (bara för att skydda sgi, kommer ej leda till högre lön i framtiden).
Jag har skapat bättre förutsättningar genom att arbeta extra innan min graviditet. Detta gjorde att min sgi bygger på lön från två arbeten och när jag väl börjar plocka ut dagar så får jag ut samma summa som när jag arbetar heltid om jag tar full föräldrapenning (vilket jag dock inte kommer göra). Så detta är också ett råd till bättre ekonomi vid föräldraledighet. En buffert som gör att man kan vara hemma två år på bara en lön. Och sedan kompenseras lite med en hög föräldrapenning nör man väl plocjar ut dagar.
Jag förstår fullt ut att du (TS) inte vill arbeta heltid. Min filosofi har dock varit att arbeta mycket för att få förutsättningarna till att nu inte behöva arbeta alls på några år.