Inlägg från: Anonym (F) |Visa alla inlägg
  • Anonym (F)

Varför jobbar vi så mycket?

Jämför du årsarbetstiden år 1919 med nu är den mycket lägre nu. Förr jobbade många på lördagar och vare sig sjukförsäkringssystemet eller vab var utbyggt.

Skaffar du en jämnställd man behöver du inte dubbelarbeta som småbarnsförälder. Varför göra det?

Småbarnsföräldrar har rätt att jobba deltid. Det gäller både män och kvinnor.

Det finns många deltidsjobb även för de som inte har små barn. Tråkigt med din hälsa, och känner du att du inte orkar, varför plåga dig? Pendling sliter också, man får försöka underlätta för sig själv så gott det går.

Vänstern har idéer om 6h arbetsdag som norm men de är inte politiskt starka just nu så det förslaget har inte så mycket gehör.

• Anonym (F)
    Anonym (Håller med) skrev 2020-03-11 15:36:43 följande:

Jag tycker också det känns fel i magen att vi numera lämnar bort våra barn till statliga institutioner dagarna i ända redan från 1 års ålder. Jag lägger ingen värdering i hur andra vill/måste lösa sina livspussel men för min del känns det fel.

Läste någonstans att det inte finns något annat land i världen där så stor del av barnen i befolkningen lämnas bort till statlig omvårdnad så pass tidigt. När vi har högst skatt i hela världen borde det finnas fler valmöjligheter för barnomsorg kan jag tycka, därav trist att vårdbidraget tagits bort. De som vill borde kunna välja att ta hand om barnen själv istället för att staten ska göra det.. Som det ser ut idag är det svårt att leva på en lön med de höga skatterna (som jag för övrigt tycker är bra - men vi borde erbjudas större valfrihet istället för politisk styrning när vi betalar så mycket i skatt). 

Då hade vi kunnat haft både fler hemmamammor och hemmapappor. Jämställdhet för mig är att alla ska ha lika möjligheter utan att könet är ett hinder - inte att alla måste göra exakt likadant.

Men hur många lämnar bort barnen till staten redan vid 1 års ålder och hur många timmar per dag?
  • Anonym (F)
    Anonym (op) skrev 2020-03-11 17:29:53 följande:

Jag var tvungen fast jag inte ville.

Jag tänkte mer på statistik än enskilda fall. De som förespråkar vårdbidrag (få betalt hemma för att ta hand om sina barn) vill gärna påstå att alla trycker in sina 1-åringar på förskola på fulltid men staten som vårdgivare. Men det är inte sant. Jag har ingen synpunkt på vårdbidrag, men efterlyser en sansad debatt.
Svar på tråden Varför jobbar vi så mycket?