• anonymtjej2112

Varför jobbar vi så mycket?

Som rubriken lyder. Vi är så många människor på jorden. Vi i väst är så välbärgade som någonsin, men mår ändå så psykiskt dåligt. Varför drar vi inte ner på arbetstiden? Tex förkorta arbetsveckan med någon dag eller flera dagar. Eller att vi jobbar färre timmar/dag. Åtta timmars arbete/dag infördes liksom 1919- har vi inte kommit tillräckligt långt för att dra ner mer nu?

Jag är 23 år gammal och är redan trött och stressad och mår riktigt dåligt av att jobba heltid. Speciellt då jag lider av en sjukdom (PMDS) som gör att jag är helt slut/trött utan att ens gå upp ur sängen 2 veckor varje månad. Att hantera det med jobb och framtida familjeliv känns helt omöjligt. Skulle gissa att jag inte kan få bli sjukskriven för det heller. Men nog om mig: har många i min närhet som är friska som känner samma sak.

Tror det skulle bidra till större lycka, hälsa och välbefinnande för alla. Mer tid till fritid och mer tid till familj och hem. Dessutom så skulle det troligtvis hjälpa alla kvinnor med barn som får dubbeljobba- tills man går och lägger sig- att inte gå in i väggen i samma utsträckning. Tror även att det skulle höja effektiviteten och kvaliteten på arbetet när man väl jobbar!

Hade gärna varit hemmafru men det går ju knappt här i Sverige. Svårt att bara leva på en lön även om han tjänar bra, runt 40 000 innan skatt. Tycker det är tragiskt att familjelivet och relationer inte prioriteras och värdesätts mer. Inte för att jag inte vill jobba men för att jag inte vill dubbeljobba i framtiden, samt för att jag älskar hem och barn. Innan någon kommer och säger att jag bara inte vill jobba!

Funderar på att kanske bara jobba typ 50% när man får barn om min partner går med på det och att få spara lite extra pension till mig. Någon som gör så?

Nyfiken på andras åsikter om förkortade arbetstimmar och hur ni får livet att gå runt. Känner att livet borde levas och överlever man bara knappt vardagen så är det något som är fel.

• Svar på tråden Varför jobbar vi så mycket?
  • gyros

Tror tyvärr folk kommer må ännu sämre om vi drar ner på arbetstimmarna. Folk lever för tillväxten. Det enda folk fyller sin fritid med nu för tiden är antingen meningslöst tv-tittande, shopping på gekås eller näthat på sociala medier. Mauro Scocco var inte helt fel ute trots allt...

• anonymtjej2112
    Anonym (Anonym) skrev 2020-03-09 17:44:14 följande:

Jag jobbar gärna så lite som möjligt, så länge jag har råd att försörja mig. Som tur är har jag möjlighet att vara hemmafru just nu.

Får jag fråga hur ni gör? Och hur mycket din partner tjänar? Vi har försökt räkna på det men tror inte vi kommer gå runt. Tänker spec på typ pension om man jag skulle jobba 50%. Tänker att det är omöjligt att spara så mycket pension själv.

Till alla som tycker jag är lat: förutom att jag är sjuk så handlar det till 95% att jag vill inte missa mina barns uppväxt. Tycker det är hemskt att lämna barn på förskola så mycket och tidigt som vi gör.

Till er andra: svarar när jag kan hinner inte svara alla just nu men tack för svar!
  • anonymtjej2112
    anonymtjej2112 skrev 2020-03-09 20:03:56 följande:

Får jag fråga hur ni gör? Och hur mycket din partner tjänar? Vi har försökt räkna på det men tror inte vi kommer gå runt. Tänker spec på typ pension om man jag skulle jobba 50%. Tänker att det är omöjligt att spara så mycket pension själv.

Till alla som tycker jag är lat: förutom att jag är sjuk så handlar det till 95% att jag vill inte missa mina barns uppväxt. Tycker det är hemskt att lämna barn på förskola så mycket och tidigt som vi gör.

Till er andra: svarar när jag kan hinner inte svara alla just nu men tack för svar!

Framtida barn asså, hehe!
  • anonymtjej2112
    Anonym (J) skrev 2020-03-09 18:11:11 följande:

Tycker det går alldeles utmärkt att kombinera fem barn och 85% tjänst som bm, trots mkt stressigt arbete.

Jobba heltid behöver du inte göra om du inte vill/orkar. Viktigaste att man mår bra och känner att man har en balans i livet.

Alla är vi olika och har olika förutsättningar. Ang det sista du skriver så är det det jag känner att jag inte får genom att jobba heltid.

Åh! Önskar så himla mycket att jag kunde jobba som BM men skulle inte fixa arbetsmiljön/stressen
  • Anonym (Anonym)

Just nu har min partner 40' före skatt, vi har huslån på 10' och lite övriga räkningar plus mat på sammanlagt 10' till kan man säga, sedan tillkommer bensin/busskort, och en massa annat, gärna i klumpar (t ex husförsäkringen eller bilen, som vi också har lån på förresten), så det blir inte mycket över på en månad men vi klarar oss och lever gott även om maken inte kan spara något just nu.

Det där med pension har jag nästan gett upp, huset är vår pensionsförsäkring. När vi blir gamla och säljer det, antagligen med rejäl vinst, betalar vi av resterande huslån, hyr en lägenhet och lever på vår allmänna pension och de andra delarna samt vad vi får efter försäljningen, det borde räcka en bit. Däremot är det alltid bra att se över sitt pensionssparande så klart.
  • Anonym (ensam ensam)

Jag tyckte det var hemskt att inte gå på förskola, för jag blev helt annorlunda präglad av att vara hemma med mina morföräldrar i lugn och ro och med mer vuxna aktiviteter och samtal. Det var väldigt jobbigt för mig att börja skolan när alla andra ungar redan hade lekt med varandra i 3-4 år och stojade och väsnades jämt. 

Hade svårt att få vänner i klassen och var väldigt ledsen i ettan och tvåan tills det flyttade in några nya i klassen i trean som jag överblivna stackare kunde bli vän med.

Så min son fick börja förskolan direkt och han funkade utmärkt där och lärde sig att hantera barn i grupp på ett mycket bättre sätt än jag nånsin kunnat.

Men alla blir saliga på sin fason...
  • Anonym (Hemma)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-03-09 20:17:29 följande:
    Just nu har min partner 40' före skatt, vi har huslån på 10' och lite övriga räkningar plus mat på sammanlagt 10' till kan man säga, sedan tillkommer bensin/busskort, och en massa annat, gärna i klumpar (t ex husförsäkringen eller bilen, som vi också har lån på förresten), så det blir inte mycket över på en månad men vi klarar oss och lever gott även om maken inte kan spara något just nu.

Det där med pension har jag nästan gett upp, huset är vår pensionsförsäkring. När vi blir gamla och säljer det, antagligen med rejäl vinst, betalar vi av resterande huslån, hyr en lägenhet och lever på vår allmänna pension och de andra delarna samt vad vi får efter försäljningen, det borde räcka en bit. Däremot är det alltid bra att se över sitt pensionssparande så klart.
    Vill bara fortsätta på detta... Vi lever på en inkomst. Mannen jobbar 50%. Jag är hemma heltid. Alltså en inkomst på ca 16.000 efter skatt (så ja han tjänar bra). Huslån på ca en miljon. Vi går runt på 16.000. Vi har dock båda mycket sparade pengar sedan innan. Denna buffert gör oss trygga med att vi för tillfället inte behöver spara pengar.

Hur gör vi då? Vi snålar inte med mat. Allt kött och mejeri är svenskt. Vi köper dock aldrig bröd och heller inget godis/bullar och liknande. Framförallt potatis som kolhydrat, vilket brukar vara billigare än pasta. All mat lagas från grunden. Så även barnets som nu är drygt ett år. Vi köper de dyraste blöjorna, men de billigaste tvättlapparna (vi har helt enkelt valt att köra på det vi tycker är bäst). Vill man vara ejonomisk så är det naturligtvis lämpligare att köra tygblöjor.

Barnet har mycket beganade kläder. Men ocksp mycket nytt då jag är mästare på att handla på rea. Vinteroverall är inhandlad till nästa vinter med 80% rabatt från butik med 365 dagars öppet köp. Med andra ord, är det fel storlek så kan jag lämna tillbaka.

Så ja. Det går att leva snålt utan att för den delen behöva äta nudlar och gå i trasiga kläder. Vi handlar dock minimalt med kläder/skor till oss själva. Och gör vi det så är det på rea. Vi kommer inte akut på att ny vinterjacka behövs. Utan handlar när det reas ut helt enkelt.

Gällande pension så resonerar jag som så att jag knappast hade brytt mig om det om jag varit ute och rest i två år. Jag väljer nu istället för det att var utan inkomst med mitt barn i två år för att kunna vara hemma med henne tills hon är 3,5 (förhoppningsvis längre om det kommer syskon). Jag har dessutom räknat på det och konstaterat att skillnaden ändå inte blir särskilt stor för mig om systemet ser ut som idag när jag ska gå i pension.

Sedan är det bra att skydda sin sgi om man ska vara hemma efte att barnet fyllt ett. Vilket jag gör genom att studera (bara för att skydda sgi, kommer ej leda till högre lön i framtiden).

Jag har skapat bättre förutsättningar genom att arbeta extra innan min graviditet. Detta gjorde att min sgi bygger på lön från två arbeten och när jag väl börjar plocka ut dagar så får jag ut samma summa som när jag arbetar heltid om jag tar full föräldrapenning (vilket jag dock inte kommer göra). Så detta är också ett råd till bättre ekonomi vid föräldraledighet. En buffert som gör att man kan vara hemma två år på bara en lön. Och sedan kompenseras lite med en hög föräldrapenning nör man väl plocjar ut dagar.

Jag förstår fullt ut att du (TS) inte vill arbeta heltid. Min filosofi har dock varit att arbeta mycket för att få förutsättningarna till att nu inte behöva arbeta alls på några år.
  • Anonym (Hemma)
    Anonym (ensam ensam) skrev 2020-03-09 20:48:58 följande:
    Jag tyckte det var hemskt att inte gå på förskola, för jag blev helt annorlunda präglad av att vara hemma med mina morföräldrar i lugn och ro och med mer vuxna aktiviteter och samtal. Det var väldigt jobbigt för mig att börja skolan när alla andra ungar redan hade lekt med varandra i 3-4 år och stojade och väsnades jämt. 

Hade svårt att få vänner i klassen och var väldigt ledsen i ettan och tvåan tills det flyttade in några nya i klassen i trean som jag överblivna stackare kunde bli vän med.

Så min son fick börja förskolan direkt och han funkade utmärkt där och lärde sig att hantera barn i grupp på ett mycket bättre sätt än jag nånsin kunnat.

Men alla blir saliga på sin fason..
    Säkert är det så att olika individer fungerar olika. Jag gick förskola ett år och hade aldrig problem. Storasyster som inte gått förksola alls har heller aldrig haft problem.
    Var du på öppen förskola och träffade andra barn? eller hölls du hemma helt?

Jag är absolut för att man skall vara hemma länge med barn (om man har ekonomisk möjlighet och viljan att vara det) men då måste man naturligtvis se till att träffa andra barn. Exempelvis genom öppen förskola där det även ofta är uppstyrt med samlingar så att barnen även får den biten.

Nu är min dotter inte så stor ännu. Men vi överväger om hon skall få gå 15timmars på förskola från att hon är 2,5 enbart för att få den sociala biten. Framtiden får utvisa hur vi känner då, om öppen förskola verkar "räcka" eller inte.
  • Anonym (Katja)

Tycker inte du är lat men faktum är att ju mer man jobbar desto högre standard får man. Hemligheten är att hitta ett jobb man gillar att gå till. Då är inte heltid något jobbigt. Jag tycker heltid är kul problemet är att jag inte hinner annat jag vill göra men jag har fått inse att dygnet bara har 24 timmar. Att jobba deltid brukar inte vara ett problem för många arbetsgivare jag har i perioder gått ner i tid. Frågan är alltid fri. Som sagt så tycker jag inte du är lat men jag gillar inte din inställning att mannen ska vara den som gör din dröm att jobba deltid möjlig. Din man kanske också önskar deltid. Då får du räkna med en annan budget. Och nej jag är inte helt frisk. Vi är många som har dolda sjukdomar. Men med planering kan man hitta en god balans i livet. Ibland får man kompromissa. Jag är 45 år och har flera fina barn. Ingen av oss har tagit skada av ett vanligt liv i Sverige. I Sverige har man en generös föräldraledighet och möjlighet till många veckors semester. Vi har det bra.
  • Anonym (Katja)

Tycker inte du är lat men faktum är att ju mer man jobbar desto högre standard får man. Hemligheten är att hitta ett jobb man gillar att gå till. Då är inte heltid något jobbigt. Jag tycker heltid är kul problemet är att jag inte hinner annat jag vill göra men jag har fått inse att dygnet bara har 24 timmar. Att jobba deltid brukar inte vara ett problem för många arbetsgivare jag har i perioder gått ner i tid. Frågan är alltid fri. Som sagt så tycker jag inte du är lat men jag gillar inte din inställning att mannen ska vara den som gör din dröm att jobba deltid möjlig. Din man kanske också önskar deltid. Då får du räkna med en annan budget. Och nej jag är inte helt frisk. Vi är många som har dolda sjukdomar. Men med planering kan man hitta en god balans i livet. Ibland får man kompromissa. Jag är 45 år och har flera fina barn. Ingen av oss har tagit skada av ett vanligt liv i Sverige. I Sverige har man en generös föräldraledighet och möjlighet till många veckors semester. Vi har det bra.
Svar på tråden Varför jobbar vi så mycket?