moafeliciaa skrev 2020-03-10 10:36:54 följande:
Benpass:
5 - 10 min uppvärmning
Kettlebellsquats 3 x 8 reps
Front pulsing squats 4 x 12 reps
Single leg kneeling squats 2 x 10 reps
Hip thrusters 4 x 10 eller 3 x 15 reps
Kettlebellswings 4 x 15 reps
Straight calf jumps 3 x 16 reps
Side lying hip abduction med 15kg vikt 3 x 15 reps
Avslutar iblandmed hiit 10 sek på, 10 sek av 10 x 3 rundor på bandet.
Överkropp:
2 sets superset
8 single - arm shoulder press med hantel
10 lat raises
8 single - arm shoulder press med hantel
10 lat raises
superset 3 sets
10 front pushdown to tricep press
10 - 12 cable rear delt pull each arm
superset 3 sets
10 front raise to chest press
10 crossover chest raise
burnout
12 x 3 bicep curl
Jag kör ben 2 - 3 dagar och överkropp 2 - 3 dagar i veckan, men runt 4 - 5 pass blir det och varannan vecka blir det en dag mer ben och varannan vecka en mer överkropp.
Benpasset byter jag ut med lite andra övningar ibland, men vanligtvis ser det ut såhär och så ökar jag vikten varje/varannan vecka.
Låt mig se om jag förstått dig rätt.
Du tränar överkroppen en period, liksom en vecka eller något sådant, som är 2-3 dagar. Sedan byter du till ben?
Tjaa..En sådan sort träning har jag väl inte hört om. Det kan väl funka med tanken på att du vilar dina muskler, men å andra sidan. Om du fokuserar överkroppen i 2-3 dagar så vilar de ju inte tillräckligt innan du nästa dag kör någonting med överkroppen, även om det är en annan muskelgrupp.
Jag talar bara om för mig själv här. Jag är ingen expert som sagt. Men när du vilar den andra gruppen 2-3 dagar, så är det väl för mycket? Och när du väl hamnat i tiden om att träna den gruppen i 2-3 dagar så blir det för mycket.
Försök att kombinera istället. En dag överkropp, en annan dag ben, o.s.v.
Du behöver inte heller fokusera på så många grupper som möjligt. Tänk på att ca 30 minuter räcker. Sedan kan man kanske inte säga att det är ren veteskap med allt. Allt handlar om individen, kosten man får i sig och genetisk.
Det räcker om du tränar max tre muskelgrupper.
Å andra sidan, skriver du att du ökar i vikt/blir starkare. Så mitt inlägg kanske bara är onödigt. Om du blir starkare, så har du ju hittat ditt sätt.
Tänk också på att kroppen tackar dig stort om du tränar olika sorts träningar. T.ex gruppträningar brukar oftast vara lite olika sorts träningar som man inte tränat förut. Oftast hittar man sitt lilla sätt att träna och då håller man till det. Men våga gärna prova olika maskiner som du inte testat förut. Prova de i små vikter till en början.
Jag vill understyrka om att du träna helt rätt och bra så som du gör, om du blir starkare och går upp i vikt. Du kommer få vältränad kropp i slutändan!
Bra!!