• Kjell2

    efterarv efter dödsboanmälan?

    Anonym (?) skrev 2020-03-10 16:06:51 följande:

    För att förtydliga. När min pappa dog utan att arvsskifte gjordes fanns det inga tillgångar men i hans änkas dödsbo idag så finns det tillgångar. Om jag saknar rätt till efterarv så kommer de att gå till allmänna arvsfonden.


    Så vid bodelning när din far dog fanns inga tillgångar. Nu, senare, har hans efterlevande maka tillgångar. Om vi antar att det inte är din mor, hon har inga andra arvingar, det finns inget testamente så går pengarna till arvsfonden.

    Hade hon velat att någon skulle få hennes tillgångar hade hon kunnat skriva ett testamente.


  • Kjell2
    Anonym (?) skrev 2020-03-10 18:39:11 följande:

    Exakt. Eftersom pappa försörjde henne under åren hon höll på och etablerade sig  hade de små marginaler, han hade aldrig råd att betala mycket i underhåll för mig till mamma. (Innan det blev vanligt att gå via FK.)  Först efter hans bortgång fick hans fru mer inkomster, men hon har aldrig tjänat mycket, den tillgång hon hade var bunden, en bostadsrätt som stigit mycket i värde.Så kan det givetvis vara. Vet du i så fall möjligen var jag kan finna det svart på vitt?OT eftersom något testamente inte finns, men: Faktum är att hon talat om att vilja lämna det hon har till mina barn och till en släkting till pappa hon umgicks mycket med men nej, hon skrev aldrig något och ja, det hade hon kunnat göra.  Själv skulle jag inte automatiskt tolka ett uteblivet testamente som att någon saknar önskemål eller vill att det ska gå till arvsfonden. De flesta väntar sig inte att dö knall och fall som relativt unga. Jag har inte själv skrivit testamente trots att jag skulle behöva klargöra önskemål.


    För svart på vitt, se

    Ärvdabalk (1958:637)
  • Kjell2
    möjligt skrev 2020-03-10 23:39:05 följande:

    Köpte hon bostadsrätten efter din fars bortgång?

    Om hon hade den redan då han gick bort varför ingick inte den i en bouppteckning?


    Om hon ägde bostadsrätten när pappan dog och hon hade noll i nettotillgångar, tex belåna brf och CSN, så blir det inget till bodelningen.

    Om hon därefter amorterar och får värdeökning blir det en förmögenhet när hon dör.
  • Kjell2
    möjligt skrev 2020-03-11 08:08:23 följande:
    Du får rätta om jag har fel men så vitt jag vet borde den då ändå ingått i en bouppteckning där detta konstaterades. Såvitt den inte var enskild egendom så borde den ha tagits upp i bodelningen där det sedan kunde konstateras att den kvittades mot skulderna.

    Finns det en bostadsrätt i boet så verkar det väldigt konstigt att göra endast en dödsboanmälan,
    Möjligt, jag är inte helt påläst om dödsboanmälan.

    Men även om brf skulle upp i en bouppeckning vid noll nettovärde, så blir det ändå inget efterrarv till TS då det baseras på det som skulle fördelas vid bouppteckningen och arvet efter pappan.


  • Kjell2
    Anonym (?) skrev 2020-03-10 18:39:11 följande:
    Exakt. Eftersom pappa försörjde henne under åren hon höll på och etablerade sig  hade de små marginaler, han hade aldrig råd att betala mycket i underhåll för mig till mamma. (Innan det blev vanligt att gå via FK.)  Först efter hans bortgång fick hans fru mer inkomster, men hon har aldrig tjänat mycket, den tillgång hon hade var bunden, en bostadsrätt som stigit mycket i värde.
    Kjell2 skrev 2020-03-10 16:11:10 följande:
     hon har inga andra arvingar, det finns inget testamente så går pengarna till arvsfonden.

    Så kan det givetvis vara. Vet du i så fall möjligen var jag kan finna det svart på vitt?OT eftersom något testamente inte finns, men: Faktum är att hon talat om att vilja lämna det hon har till mina barn och till en släkting till pappa hon umgicks mycket med men nej, hon skrev aldrig något och ja, det hade hon kunnat göra.  Själv skulle jag inte automatiskt tolka ett uteblivet testamente som att någon saknar önskemål eller vill att det ska gå till arvsfonden. De flesta väntar sig inte att dö knall och fall som relativt unga. Jag har inte själv skrivit testamente trots att jag skulle behöva klargöra önskemål.

    Angående testamente Det finns en skillnad här. Om du dör kommer dina tillgångar fördelas mellan dina barn och eventuellt, make/maka/sambo. Vilket kanske är det du i huvudsak vill. Utan testamente kommer din tillgångar stanna i familjen.

    När din fars maka dog så blir skillnad med eller utan testamente nära och kära eller allmänna arvsfonden.


  • Kjell2
    möjligt skrev 2020-03-11 10:17:40 följande:
    Nej jag håller med om att det inte lär finnas något efterarv om det inte ansågs finnas några tillgångar vid dödsfallet. Men då borde det bli relevant om bostadsrätten fanns i boet redan vid makens dödsfall eftersom det då borde gjorts en bouppteckning och följaktligen då borde ha funnits ett efterarv. Tror TS har dålig chans här i och med att en bouppteckning aldrig gjordes men samtidigt har han inget att förlora då det verkar vara lite gråskala här så jag tycker han borde hävda sin efterarvsrätt och se vad som händer.
    Som jag ser det, men jag kan ha fel, som kan det bli tal om dödsboanmälan även om änkan hade en brf. Om änkan har noll i nettotillgångar så finns inget att bodela och alltså inget till dödsboet och alltså tomt dödsbo och alltså räcker dödsboanmälan.

    Exemple

    Pappan
    0 kr

    Änkan
    Brf värde 1 000 000 kr
    Bolån 800 000 kr
    CSN och andra lån 200 000 kr
    Netto 0 kr

    Inget att bodela. Efter bodelningen finns noll i dödsboet och alltså räcker dödsboanmälan. 

     
    Åren efter får änkan pengar, kanske genom lön, pension och arv, och när änkan sen dör är läget

    Brf värde 2 000 000 kr
    Bolån   500 000 kr
    CSN och andra lån 100 000 kr
    Netto +1 400 000 kr

    Utan testamente och arvingar går allt till arvsfonden.


  • Kjell2
    möjligt skrev 2020-03-11 10:43:26 följande:
    Jag förstår hur du menar men jag håller inte med. Jag tror man måste skilja på tillgångar och netto tillgångar. Om det inte finns några tillgångar så kan man göra en dödsboanmälan men egendom i form av en bostadsrätt är en tillgång. Att det sedan inte finns några NETTOtillgångar är en annan sak och något som man då dokumenterar i bodelning och bouppteckning men då måste dessa göras för att fastställa NETTOtillgångarna. På samma sätt som en bouppteckning skulle behövts om han ägt en bostadsrätt själv som var belånad till 110%.

    Om makans bostadsrätt inköptes efter dödsfallet så är det däremot en annan femma.
    Även om det måste göras en bouppteckning om änka har bruttotillgångar kommer det ändå inte ge något efterarv då nettotillgångarna är noll. Dödsboet kommer vara tomt, dvs det finns inget arv att skifta.

    Ang brf köpt efter dödsfallet håller jag helt med. 
  • Kjell2
    möjligt skrev 2020-03-11 13:02:37 följande:
    Jag tror inte heller det finns något efterarv men jag vet faktiskt inte hur det fungerar med saker som har avsevärd värdeändring. Som sagt, hade jag varit TS hade jag hävdat rätten och i värsta fall fått ett nej
    Finns tillgången, eller del av den, i dödsboet efter bodelningen?

    Om nej, kommer den inte ingå i efterarv oavsett värdeförändring.
    Om ja, kommer den ingå i efterarvet utefter sitt aktuella värde, om den finns kvar.

    I TS fall fanns inget i dödsboet innan arvsskiftet. Alltså finns inget att ärva nu oavsett värdeförändring på brf.

    Förbehåll - inte mitt specialområde - kan vara helt fel.


  • Kjell2
    möjligt skrev 2020-03-11 13:16:32 följande:

    Som ett räkneexempel, säg att lägenheten vid dödstillfället var värd 3 prisbasbelopp och änkan hade lån på 2 prisbasbelopp. Med antagandet att lägenheten var hennes enda tillgång borde väl TS då ha haft en efterarvsrätt på hälften av hennes nettotillgångar vid hennes död? Eftersom man räknar i andelar inte belopp vid efterarv. Och borde inte den principen hållit även om den nettotillgången endast varit 5000 kr vid bouppteckningen?


    Då skulle bostaden ingått i bodelning, delats mellan änkan och dödsboet,  och tagits upp i som tillgång i dödsboet. Men nu var dödsboet tomt.

    Sen kan det gjorts en felaktig bouppteckning och bodelning i TS fall. Möjligheten att få detta rättat i efterhand vet jag inte.


  • Kjell2
    Anonym (?) skrev 2020-03-11 15:20:10 följande:
    När pappa gick bort var jag inte vuxen och och inte inblandad i något som gjordes. Vad som skedde då vet jag inte, min mamma är inte kvar i livet så jag kan fråga.
    Att det gjordes dödsboanmälan och inte bouppteckning har jag upptäckt nu, hade knappt hört ordet innan. Detta är inget jag funderat över så länge min pappas fru var i livet, hon kunde ju göra vad hon ville och jag trodde hon hade tjugo år kvar i livet. Dessutom drar jag mig normalt för att fundera över negativa scenarion, kanske därför jag inte blivit klar att göra eget testamente.

    Och ja, skulle jag ha/ft/ rätt till något nu så skulle jag vilja ha det, därav att jag försöker ta reda på vad som gäller. Om det är det du kallar greppa efter halmstrån.
    TS: Vill du verkligen ta tag i detta måste du gå till ett proffs, som kan titta på handlingar, beslut mm samt känner till hur man gör och vilka möjligheter som finns.


Svar på tråden efterarv efter dödsboanmälan?