10 åring aldrig mätt?!
Men se till att han börjar på någon sport då. Vilken han vill. Men ha som krav att han ska röra på sig rejält regelbundet. Det är din skyldighet som förälder att se till.
Men se till att han börjar på någon sport då. Vilken han vill. Men ha som krav att han ska röra på sig rejält regelbundet. Det är din skyldighet som förälder att se till.
Han vill inte, trots flera förslag. Ska jag tvinga honom tycker du?? är jag en bättre mamma då?
Min snart 10 åriga dotter är likadan. Hon äter en stor måltid ca 18, sedan är hon hungrig 19 igen och kan äta flera mackor. Det är nu de växer, och jag tycker personligen inte att en tillfällig ökning av kurvan gör något. Där är skolsköterskorna ofta för gåpåiga, och det har hänt att de gått på smala barn pga att de stirrar sig blinda på bmi och kurvor. Dottern är absolut inte på väg att bli överviktig men man kunde tro det med de mängder hon äter. Hon äter lugnt mer än jag. Din son kommer nog äta mycket fr.o.m nu. Du vet bäst om hans vikt ökar för mycket. Kolhydrater ger fetma mer än fett och protein. Det är stor skillnad på de barn som äter mestadels pasta, mackor och pannkakor jämfört med de som äter allsidigt.
Men TS, vad gör han på rasterna i skolan? I detalj?
Vet du inte, ta reda på det.
För det låter rätt skrämmande att han bara sitter på sitt rum sysslolös i timmar. Är han sjuk?