• Anonym (Skäms)

Dålig andedräkt

Jag lider av dålig andedräkt. Här varit så här i 1 år.

Min tunga är aldrig rosa och fin som jag ser andra har.

Den har alltid en smått vit beläggning.

Jag använder tandtråd varje dag, borstar tänder och munskölj. Går tlll tandläkare var 3 månad för att rensa. Borstar och skrapar tunga.

Jag fattar inte vad felet är?

Snälla hjälp

• Svar på tråden Dålig andedräkt
  • Anonym (oj)

Vad säger tandläkaren då? Har han nåt tips?

• Anonym (Magen)

jag tänker spontant att det borde vara magen, om du sköter tandhygienen som det ju låter. Har du vart till vanliga vården?

• Anonym (oj)
    Anonym (Magen) skrev 2020-03-13 08:57:20 följande:
    jag tänker spontant att det borde vara magen, om du sköter tandhygienen som det ju låter. Har du vart till vanliga vården?
    Nä, det är inte magen om det är beläggning på tungan.
  • Anonym (Magen)

Candida- Svampöverväxt- Hänger ihop med magen. Antog att tandläkarn inte sagt något eftersom att ts inte nämner det, vilket jag kan tycka att tandläkarn borde nämna i vilket fall om det är något annorlunda. Speciellt om en patient kommer för rengöring så ofta borde man ju ha haft en diskussion om varför..

• Anonym (Skäms)

Att jag går till tandläkaren "ofta" är för att jag älskar ha rena tänder. Putsar och tar bort tandsten, eftersom jag blekt tänderna och dricker rödvin och kaffe ibland så vill jag hålla dem vita, så därför putsar jag dem ofta och då passar på att rensa. Är rädd att få tandlossning vilket man får om man går med tandsten för länge därför går jag så "ofta" också även om min tandläkare själv sa att det inte behövs så ofta.

Jag går inte ofta för att jag har förstörda tänder eller inte sköter hygienen i munnen.........

Jag borstar och skrapar tungan och den blir fin och rosa men efter 1-3 timmar börjar den bli smått vit. Inte helt vit som man ser hos dem med svamp. Men den är i alla fall inte rosa och fin som den är ny rengjord. Känner mig ofta torr i munnen och speceillt när jag vaknat. Dricker 2-3 liter vatten per dag.

Äter nyttigt och bra och unnar mig någon gång i helgen.

Har IBS och magkatarr om det har någon betydelse....

Måste alltid ha tuggummi. Alltid.

Föra några år sen slapp jag tuggummi ofta. Men fattar inte vad felet är.

Var på vårdcentralen dör jag fick komma med munnen från när jag vaknat utan att borsta. Dem sa det ser bra ut? Så fick ingen hjälp direkt. Men jag känner det. Även min sambo har börjat påpeka det :(

• Anonym (oj)
    Anonym (Skäms) skrev 2020-03-13 16:05:55 följande:
    Att jag går till tandläkaren "ofta" är för att jag älskar ha rena tänder. Putsar och tar bort tandsten, eftersom jag blekt tänderna och dricker rödvin och kaffe ibland så vill jag hålla dem vita, så därför putsar jag dem ofta och då passar på att rensa. Är rädd att få tandlossning vilket man får om man går med tandsten för länge därför går jag så "ofta" också även om min tandläkare själv sa att det inte behövs så ofta.
    Jag går inte ofta för att jag har förstörda tänder eller inte sköter hygienen i munnen.........
    Jag borstar och skrapar tungan och den blir fin och rosa men efter 1-3 timmar börjar den bli smått vit. Inte helt vit som man ser hos dem med svamp. Men den är i alla fall inte rosa och fin som den är ny rengjord. Känner mig ofta torr i munnen och speceillt när jag vaknat. Dricker 2-3 liter vatten per dag.
    Äter nyttigt och bra och unnar mig någon gång i helgen.
    Har IBS och magkatarr om det har någon betydelse....
    Måste alltid ha tuggummi. Alltid.
    Föra några år sen slapp jag tuggummi ofta. Men fattar inte vad felet är.
    Var på vårdcentralen dör jag fick komma med munnen från när jag vaknat utan att borsta. Dem sa det ser bra ut? Så fick ingen hjälp direkt. Men jag känner det. Även min sambo har börjat påpeka det :(
    Då är det magkatarren som spökar! Ät omeprazol, det finns receptfritt på apoteket.
  • Anonym (Skäms)

Jag har esomperazol som jag har på recept jag tar i 1 år nu

• Anonym (oj)
    Anonym (Skäms) skrev 2020-03-14 09:57:29 följande:
    Jag har esomperazol som jag har på recept jag tar i 1 år nu
    Och du är fortfarande inte fri från magkatarren?? Oj, det är verkligen inte bra! Då måste du till läkare igen!
  • Anonym (Skäms)

Ska man bli läkt från den eller?

För jag tar medicinen varje dag och när jag inte tagit den ibland på några dagar så rapar jag, får brännande känsla i halsen och jätteont i magen typ som den känslan när man är jätte jättehungrig , så tar jag dem igen och så går det över

• Anonym (oj)
    Anonym (Skäms) skrev 2020-03-16 01:11:59 följande:
    Ska man bli läkt från den eller?
    För jag tar medicinen varje dag och när jag inte tagit den ibland på några dagar så rapar jag, får brännande känsla i halsen och jätteont i magen typ som den känslan när man är jätte jättehungrig , så tar jag dem igen och så går det över
    Självklart ska den läkas, annars kan det bli magsår! 
Svar på tråden Dålig andedräkt