• Fri 13 Mar 2020 13:36
    648 visningar
    6 svar
    6
    648

    Hjälp mig minska matkostnader

    Hej folket,

    Är så trött på att jag bränner sådana mängder pengar på mat till oss varje månad. Hade hellre sparat dessa pengar till roligare saker.

    Skulle vilja ha recept av er på billig mat utan att det känns tråkigt. Ska passa både vuxna och barn på 2-4 år.

    Äter det mesta men är inte så förtjusta i bönor och liknande.

    Shoot

  • Svar på tråden Hjälp mig minska matkostnader
  • Fri 13 Mar 2020 14:22
    #1

    Det bästa sättet att spara pengar på är att handla på extrapris och bunkra i frysen. Jag köper väldigt sällan kött till ordinarie pris utan handlar när det är 50% ( kort datum)  på extrapris. Fyll ut tex köttfärssåsen med grönsaker som är billigt just då tex morötter, vitkål, kålrabbi.

  • Fri 13 Mar 2020 14:40
    #2

    Storhandla och frys in det som inte behövs just nu.

  • Fri 13 Mar 2020 16:14
    #3

    90% av alla som jag har hjälpt med matkostnaderna har ingen plan och det är därför pengarna försvinner. Så börja plannera. En enkel plan att starta med är den gamla krogmenyn:
    Måndag chark
    Tisdag fisk
    Onsdag färs
    Torsdag soppa&pannkaka
    Fredag kött i bit /kyckling

    Lägg till lördag och söndag. Modifiera efter tycke och smak.

    Men det är ett sätt, det går så klart att modifiera.

    Nästa tips är 1:2-grytor. Dvs om du gör en gryta (eller köttfärssås av något slag) så ska du ha dubbelt så mycket grönsaker som du har kött. Grytor är för övrigt väldigt bra i allmänhet rent ekonomiskt, i alla fall om du har ett utbud av billigare köttdetaljer.

    Har du plats hemma så är att handla mycket på extrapris ett bra sätt, men har du inte plats så har du inte plats. En del trivs även med att handla ofta istället för sällan. Det är också oftast så man får tag i kort-datum-varorna.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Fri 13 Mar 2020 17:33
    #4

    Förutom billig mat kan du leta i Svinnlådor efter mat/livsmedel med kort datum. Både vår ICA och Willys har såna med oftast halva priset på allt.

  • Fri 13 Mar 2020 18:03
    #5

    Definitionen av "mängder pengar" är ju relativt. Vad äter ni idag?

    Dra in på ekologiska livsmedel, de har visat sig vara värre for miljon och inte alls ha mer näring än vanliga livsmedel.

  • IngGaa­rd
    Mon 6 Apr 2020 22:18
    #6
    -2

    Västvärlden överkonsumerar. När jag häll i mammas 80-årsfest bjöd vi på pizzabröd med penslad tomatsås några ostflagor och en alternativpizza med skinkbitar, mamma var väldigt tyst men jag förklarade att detta är agendan, dvs att äta som i fattiga länder. Jag presenterade det som att kocken stod för den fantastiska maten (vi hade sallad också), saker och ting är vad man säger att det är och om en kock gjort maten så är den bra. De övriga gästerna åt med god aptit och sa att det var jättegott, dom går på mina ord, särskilt med tanke på att jag pratar med mörk röst för att vara bra förebild för tjejerna. En mycket lyckad 80-års fest!!!
    Vi måste sänka matstandarden ned till global nivå, det räcker med bönor och bröd till ett mål, en tomat till så är det lite extra.

Svar på tråden Hjälp mig minska matkostnader