• Anonym (Väntarsmått2020)

    Partners utesluts från ultraljud!

    Pga den rådande coronahysterin så har flera kvinnokliniker i landet bestämt att inga partners får följa med på rutinmässiga ultraljud (kub, rul, tul). Jag förstår varför - att det är för att minska smittspridningen men för oss som har förlorat barn i magen eller fått upprepade missfall är varje ultraljud ångestladdat och en situation där man verkligen behöver sin partner!!

    Hur ser det ut där ni bor?? Och vad tycker ni om det här??

  • Svar på tråden Partners utesluts från ultraljud!
  • Anonym (Lisa)

    Förmodligen gör de ett undantag om hen är frisk och man förklarar varför i en ödmjuk ton.

  • Anonym (*)

    Tycker det är bra. Spridningen av Corona måste prioriteras. Menar alltså att undvika sprida Corona måste prioriteras.

    Kan du inte förklara varför du vill ha med din partner, tror inte de är omöjliga.

  • Anonym (Väntarsmått2020)
    Anonym (Lisa) skrev 2020-03-13 16:38:56 följande:

    Förmodligen gör de ett undantag om hen är frisk och man förklarar varför i en ödmjuk ton.


    Det tvivlar jag verkligen på.. då skulle väl varenda jeppe säga att dom är friska och symtomfria bara för att få följa med?
  • Anonym (Väntarsmått2020)
    Anonym (*) skrev 2020-03-13 16:41:08 följande:

    Tycker det är bra. Spridningen av Corona måste prioriteras. Menar alltså att undvika sprida Corona måste prioriteras.

    Kan du inte förklara varför du vill ha med din partner, tror inte de är omöjliga.


    Det verkar tyvärr vara helt stopp. En bekant som har liknande historia hade försökt och fått svaret "Vi kan inte börja göra undantag"...
  • Anonym (??)
    Anonym (Väntarsmått2020) skrev 2020-03-13 16:42:56 följande:
    Det verkar tyvärr vara helt stopp. En bekant som har liknande historia hade försökt och fått svaret "Vi kan inte börja göra undantag"...
    Men du har inte testat att fråga själv?

  • Anonym (*)
    Anonym (Väntarsmått2020) skrev 2020-03-13 16:41:48 följande:
    Det tvivlar jag verkligen på.. då skulle väl varenda jeppe säga att dom är friska och symtomfria bara för att få följa med?
    Fast det står väl i din journal att du haft missfall och förlorat ett barn? Det är ju därför du ska få ha sällskap, inte annars.
  • Anonym (*)
    Anonym (Väntarsmått2020) skrev 2020-03-13 16:42:56 följande:
    Det verkar tyvärr vara helt stopp. En bekant som har liknande historia hade försökt och fått svaret "Vi kan inte börja göra undantag"...
    Då så, då får du göra det själv. Vill du själv inte fråga, så låt bli.
  • Anonym (Väntarsmått2020)
    Anonym (*) skrev 2020-03-13 16:53:48 följande:

    Då så, då får du göra det själv. Vill du själv inte fråga, så låt bli.


    Har jag någonstans skrivit att jag inte ska fråga själv? Jag har bara inte haft möjlighet eftersom kvinnokliniken här redan hade stängt när jag fick veta detta. Är du en sån som rammar folk med barnvagnen när du tycker att dom står ivägen också eller är det bara här du är sån?
  • Anonym (Väntarsmått2020)
    Anonym (??) skrev 2020-03-13 16:45:06 följande:

    Men du har inte testat att fråga själv?


    Kvinnokliniken här hade redan stängt när jag fick veta detta. Kommer självklart ringa på måndag.
  • neverpreggo

    Skulle det gå att ha med partner via videosamtal på t.ex Skype?

  • Anonym (*)
    Anonym (Väntarsmått2020) skrev 2020-03-13 16:58:17 följande:
    Har jag någonstans skrivit att jag inte ska fråga själv? Jag har bara inte haft möjlighet eftersom kvinnokliniken här redan hade stängt när jag fick veta detta. Är du en sån som rammar folk med barnvagnen när du tycker att dom står ivägen också eller är det bara här du är sån?
    I inlägg 4 låter det som att du inte tycker det är någon idé att fråga.

    Men det träffade väl en öm tå, eftersom du var tvungen att komma med påhopp..
  • Anonym (Väntarsmått2020)
    Anonym (*) skrev 2020-03-13 19:43:59 följande:

    I inlägg 4 låter det som att du inte tycker det är någon idé att fråga.

    Men det träffade väl en öm tå, eftersom du var tvungen att komma med påhopp..


    Tyckte din kommentar var onödig. Prova att läsa det som faktiskt skrivs istället för att bara läsa mellan raderna.
  • Anonym (d)

    De flesta kvinnor kommer någon gång att få ett missfall
    Det känner sjukhuset till
    De skulle aldrig ha regeln  om de flesta skulle utgöra undantag

  • Anonym (Lite salt)

    Tycker det är onödigt hård regel. Jag tror knappast att partner på rul är det som får corona att ta över samhället.

  • Anonymm20
    Anonym (Lisa) skrev 2020-03-13 16:38:56 följande:

    Förmodligen gör de ett undantag om hen är frisk och man förklarar varför i en ödmjuk ton.


    Det tror jag inte em gör. Och der hoppas jag inte heller.

    Bra åtgärd för att minska smittspridning men självklart kan det vara tufft för de som inte får ha med sin partner.
  • Anonym (Hallå)

    Känns ändå ganska rimligt, man vill begränsa smittan. Ännu värre med partner som inte får närvara vid förlossningen, kejsarsnitt eller ens på BB efter födseln

  • Anonym (Josefin)
    Anonym (Lite salt) skrev 2020-03-13 23:02:12 följande:

    Tycker det är onödigt hård regel. Jag tror knappast att partner på rul är det som får corona att ta över samhället.


    Många bäckar små.....
Svar på tråden Partners utesluts från ultraljud!