Någon som krävt tillbaka ockerhyra?
Vad menar du med att "kräva tillbaka"? Ni har kommit överens om en hyra, du bor där, betalar, och vill ångra ditt liv du har levt ok efterhand på någon annans bekostnad?
Vad menar du med att "kräva tillbaka"? Ni har kommit överens om en hyra, du bor där, betalar, och vill ångra ditt liv du har levt ok efterhand på någon annans bekostnad?
Det svarar inte på min fråga.
Ja, vi betalade 13 000 kr för en lägenhet där originalhyran var 5800 kr (detta visste jag vid inflytt, och kände till våra rättigheter). Jag bodde kontraktstiden ut (1 år) och anmälde sedan till hyresnämnden som gav oss rätt. De behömde att hyran utöver 6500 kr var oskälig och tilldömde oss överskjutande belopp tillbaka. De utgick från lägenhetens bruksvärde, som bedömdes vara högre än originalhyran. Skulle tro att de tänker sig för innan nästa gång de vill göra ett klipp på någon annans bekostnad.
Det var skälig hyra OM det finns folk som är beredda att betala den summan. Du LÅTSADES vara beredd att betala den summan och sätter personen medvetet i en situation som kan lägga personen i signifikant ekonomiskt trubbel. Det är rakt igenom omoraliskt.
Och ändå är det omoraliska jag som har lagen på min sida...
Nej, vidrigt av uthyraren.
Om man desperat behöver en lägenhet så betalar man. Man vill ju inte bo på gatan.
Du uppmuntrar olagligt beteende.
Det gör du ju. Uthyraren verkar ju (enligt dig) ha mer rätt att ta ut oskälig hyra än hyresgästen har att kräva tillbaka den.
Eh, va? Vad är parallellen? Att köpa stöldgods är brottsligt. Den som hyr är i underläge på dagens bostadsmarknad.