• Litenmenhård

Här är vi alla vänner.

Hej och välkommen.

Slå dig ner och känn dig som hemma.

Här kan ni prata om allt ni känner för. Ingen dömer er. Kanske jag kan vara till hjälp med något eller någon annan.

Kom ihåg att hålla god ton!

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Svar på tråden Här är vi alla vänner.
  • Polyrytm
    vasaflikkan skrev 2023-04-24 16:39:44 följande:
    Vad roligt, ja då förstår jag var du tagit ditt alias ifrån. Jag studerar klassisk gitarr så jag kanske kan ge dig några tips. För att underlätta så borde du få upp gitarrhalsen snett uppåt, jag antar att du spelar med gitarrhalsen pekande åt vänster, jag spelar åt andra hållet, så då kan du antingen använda en fotpall under vänster ben, eller ett gitarrstöd. Jag använder en kombination av bägge. På nylonsträngar är det en fördel att ha formade naglar, så att man träffar strängen med både nagel och fingertopp vid anslag. Du kan prova att slå an strängarna enligt ett mönster som heter pima till att börja med. P=tumme, i=pekfinger, m=långfinger och a=ringfinger. Ett öppet e-mollackord är enkelt, slå an låga e med p och sedan g med i, b med m och höga e med a och sedan spegelvänt tillbaka. Vad gäller grepphanden finns mycket att jobba på där med.

Att tänka på är ju att halsen på en klassisk gitarr är bredare och det är längre mellan strängarna än på akustiska stålsträngade gitarrer. På stålsträngade slits naglarna väldigt fort också så där är bättre att spela utan eller med väldigt korta. 

Det här stycket ligger mig varmt om hjärtat eftersom jag sökte in med bland annat det, fast på sexsträngad gitarr då: 

Den här tolkningen tycker jag mycket om: 

Så finns det ju mycket musik som är komponerad direkt för gitarr med, alltså inte transkriptioner som styckena ovan.
    Fantastiskt vackert och en fröjd att lyssna på.
    Hur länge har du spelat?
  • vasaflikkan
    Polyrytm skrev 2023-04-26 21:23:02 följande:
    Det här tycker jag väldigt mycket om. När någon brinner för något och är kunnig och duktig inom det området. Jag älskar nörderier.

Jag är i princip helt färsk på detta, även om jag plinkat lite de senaste åren, lite på sidan om mitt trummande.

Jag har en nylonsträngad akustisk. Har väl mest övat lite barnvisor som jag brukade spela och sjunga för dottern i sele när hon var liten, sen har jag försökt nöta in lite blues, och flamenco(?)-skalor och lite klassiska skalor men allt är jättesvårt. 
    Ska ta till mig dina tips och öva lite vid tillfälle. 
    Kollar in dina länkar senare ikväll. Tack.😊
    Vad roligt att läsa! Jag håller med dig, det är fascinerande med sådant och att snöa in på saker. Slagverk kan ju vara sexigt, fast jag ska erkänna att jag inte vet så mycket om det mer än att jag tittat på lite notation för det, dess placering i orkester och kikat lite på hur trumset kan vara uppbyggda. 

Någonstans måste man ju börja. I blues finns ju pentatoniska skalor som är typiska och i flamenco finns ju frygiska och harmoniska mollskalor, jag skulle tro att det är den senare du har spelat. Det är jättesvårt i början tills man börjar förstå hur gitarrhalsen fungerar, då kommer åtminstone en del att släppa. Det lär man sig bir för bit. Jag skulle säga att inte öva på allt på en gång, utan ta det i små steg. Sedan kan man underlätta lite med strängval om man till exempel inte vill ha naglar. 

Annars är det bra att ha koll på vanliga dur- och mollskalor också, det är enkelt att spela skalor i olika tonarter om man lär sig de grundläggande fingersättningarna, då kan man flytta upp eller ner samma fingersättningar, om man börjar skalan på samma sträng vill säga. Annars är ju det inte alls alltid givet med fingersättningar på gitarr då man kan ha olika för samma noter.

Jag ska ju inte alls lägga mig i ditt spelande, men rytm och takt har du säkert sedan innan. Precis som lite visor och sådant, så därifrån kan man ju börja med någon enkel skala, något lätt fingerplock och något som är roligt att öva på att ha som mål. Det viktiga är att sätta det i samband med varandra. Det finns bra övningsmaterial, om du inte har kan jag se om jag har något sparrat som jag kan fota och lägga upp, om du vill eller behöver.
  • vasaflikkan
    Polyrytm skrev 2023-04-27 08:46:51 följande:
    Fantastiskt vackert och en fröjd att lyssna på.
    Hur länge har du spelat?
    Det är verkligen vackert! jag började spela gitarr när jag var 15, det var roligt men det gick inte riktigt så bra tills jag fick gitarren omlagd så att jag kunde spela åt andra hållet, då lossnade det. Så seriöst sedan jag var 16. Har du spelat trummor länge? Vad för musik spelar du helst?
  • Freddie K
    En observation:

Bebisar är as! De bara gråter och skriker. Vad har de att vara ledsna för? Deras liv har ju precis börjat!
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • vasaflikkan
    Freddie K skrev 2023-04-27 14:19:15 följande:
    En observation:

Bebisar är as! De bara gråter och skriker. Vad har de att vara ledsna för? Deras liv har ju precis börjat!
    Kanske just därför? Nä nu ska jag int va sån!
  • Freddie K
    vasaflikkan skrev 2023-04-27 14:21:48 följande:
    Kanske just därför? Nä nu ska jag int va sån!
    Haha! Det kanske är så. De borde nästan komma med en munkavel. Tungan ute
  • vasaflikkan
    Freddie K skrev 2023-04-27 14:23:06 följande:
    Haha! Det kanske är så. De borde nästan komma med en munkavel. Tungan ute
    Ganska störiga kan de allt vara, fast det är väl just deras begränsade kommunikationsmöjligheter som gör det.
  • Freddie K
    vasaflikkan skrev 2023-04-27 14:24:29 följande:
    Ganska störiga kan de allt vara, fast det är väl just deras begränsade kommunikationsmöjligheter som gör det.
    Jo, men jag tänker att de inte borde ha så mycket att grina över. Jag har nog aldrig sett en glad bebis, fast för att vara ärlig så har jag inte varit så mycket bland bebisar, tack och lov. Jag har inte det tålamodet.
  • Freddie K

Förresten, vet ni vilket brott som det inte är något straff på?

• Eurydike
    Freddie K skrev 2023-04-27 14:29:23 följande:

Förresten, vet ni vilket brott som det inte är något straff på?

Benbrott? 😜
Svar på tråden Här är vi alla vänner.