vasaflikkan skrev 2023-04-24 16:39:44 följande:
Vad roligt, ja då förstår jag var du tagit ditt alias ifrån. Jag studerar klassisk gitarr så jag kanske kan ge dig några tips. För att underlätta så borde du få upp gitarrhalsen snett uppåt, jag antar att du spelar med gitarrhalsen pekande åt vänster, jag spelar åt andra hållet, så då kan du antingen använda en fotpall under vänster ben, eller ett gitarrstöd. Jag använder en kombination av bägge. På nylonsträngar är det en fördel att ha formade naglar, så att man träffar strängen med både nagel och fingertopp vid anslag. Du kan prova att slå an strängarna enligt ett mönster som heter pima till att börja med. P=tumme, i=pekfinger, m=långfinger och a=ringfinger. Ett öppet e-mollackord är enkelt, slå an låga e med p och sedan g med i, b med m och höga e med a och sedan spegelvänt tillbaka. Vad gäller grepphanden finns mycket att jobba på där med.
Att tänka på är ju att halsen på en klassisk gitarr är bredare och det är längre mellan strängarna än på akustiska stålsträngade gitarrer. På stålsträngade slits naglarna väldigt fort också så där är bättre att spela utan eller med väldigt korta.
Det här stycket ligger mig varmt om hjärtat eftersom jag sökte in med bland annat det, fast på sexsträngad gitarr då:
Den här tolkningen tycker jag mycket om:
Så finns det ju mycket musik som är komponerad direkt för gitarr med, alltså inte transkriptioner som styckena ovan.
Fantastiskt vackert och en fröjd att lyssna på.
Hur länge har du spelat?