• Litenmenhård

Här är vi alla vänner.

Hej och välkommen.

Slå dig ner och känn dig som hemma.

Här kan ni prata om allt ni känner för. Ingen dömer er. Kanske jag kan vara till hjälp med något eller någon annan.

Kom ihåg att hålla god ton!

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Svar på tråden Här är vi alla vänner.
  • Eurydike
    RaYzLeR skrev 2023-04-26 18:15:28 följande:

Bada så här års! Syrran brukar vinterbada i havet i Helsingborg! 🥶

Ja, någonting måste man ju göra för att vakna upp ur vinterdvalan 🐻😂
  • Eurydike
    vasaflikkan skrev 2023-04-26 18:06:00 följande:
    Hjärta
    Hjärta
  • RaYzLeR
    Eurydike skrev 2023-04-26 18:49:02 följande:
    Ja, någonting måste man ju göra för att vakna upp ur vinterdvalan 🐻😂
    Mina pungkulor skulle frysa till is och krypa upp tillbaka till buken där dom kom ifrån! 😄

Idag så spelar MoDo-Djurgården kl 19.30. HEJA Djurgården! Skrattande
  • Eurydike
    RaYzLeR skrev 2023-04-26 19:14:37 följande:
    Mina pungkulor skulle frysa till is och krypa upp tillbaka till buken där dom kom ifrån! 😄

Haha 😂 Det blir gratis preventivmedel då! 😜

Spännande! En fågel viskade i mitt öra att Djurgården behöver vinna tre raka, så jag håller verkligen tummarna. HEJA Djurgården! 🤩✌️
  • RaYzLeR
    Eurydike skrev 2023-04-26 19:20:23 följande:
    Haha 😂 Det blir gratis preventivmedel då! 😜

Spännande! En fågel viskade i mitt öra att Djurgården behöver vinna tre raka, så jag håller verkligen tummarna. HEJA Djurgården! 🤩✌️
    Jag behöver inga preventinmedel. Jag fick inte barn trots att jag och flickvännen försökte i ett års tid, så jag börjar undra om jag är steril? 🙄

Men det gör detsamma, jag vill inte ha barn längre! Glad

Ja, Djurgården behöver vinna tre raka matcher, men jag håller på Djurgården och hoppas på dom! Skrattande
  • vasaflikkan
    Eurydike skrev 2023-04-26 18:49:37 följande:
    Hjärta
    Tack! Det värmer nog gott.
  • Anonym (Trevlig)

Trodde att Ryssland  invaderat Sverige morse  då elen försvann

• Mortiscia80
    RaYzLeR skrev 2023-04-26 19:14:37 följande:

Djurgården?? MODO så klart! :D
  • RaYzLeR
    Mortiscia80 skrev 2023-04-26 20:44:12 följande:
    Djurgården?? MODO så klart! :D
    5-2 till Djurgården nu! 😄
  • Polyrytm
    vasaflikkan skrev 2023-04-24 16:39:44 följande:
    Vad roligt, ja då förstår jag var du tagit ditt alias ifrån. Jag studerar klassisk gitarr så jag kanske kan ge dig några tips. För att underlätta så borde du få upp gitarrhalsen snett uppåt, jag antar att du spelar med gitarrhalsen pekande åt vänster, jag spelar åt andra hållet, så då kan du antingen använda en fotpall under vänster ben, eller ett gitarrstöd. Jag använder en kombination av bägge. På nylonsträngar är det en fördel att ha formade naglar, så att man träffar strängen med både nagel och fingertopp vid anslag. Du kan prova att slå an strängarna enligt ett mönster som heter pima till att börja med. P=tumme, i=pekfinger, m=långfinger och a=ringfinger. Ett öppet e-mollackord är enkelt, slå an låga e med p och sedan g med i, b med m och höga e med a och sedan spegelvänt tillbaka. Vad gäller grepphanden finns mycket att jobba på där med.

Att tänka på är ju att halsen på en klassisk gitarr är bredare och det är längre mellan strängarna än på akustiska stålsträngade gitarrer. På stålsträngade slits naglarna väldigt fort också så där är bättre att spela utan eller med väldigt korta. 

Det här stycket ligger mig varmt om hjärtat eftersom jag sökte in med bland annat det, fast på sexsträngad gitarr då: 

Den här tolkningen tycker jag mycket om: 

Så finns det ju mycket musik som är komponerad direkt för gitarr med, alltså inte transkriptioner som styckena ovan.
    Det här tycker jag väldigt mycket om. När någon brinner för något och är kunnig och duktig inom det området. Jag älskar nörderier.

Jag är i princip helt färsk på detta, även om jag plinkat lite de senaste åren, lite på sidan om mitt trummande.

Jag har en nylonsträngad akustisk. Har väl mest övat lite barnvisor som jag brukade spela och sjunga för dottern i sele när hon var liten, sen har jag försökt nöta in lite blues, och flamenco(?)-skalor och lite klassiska skalor men allt är jättesvårt. 
    Ska ta till mig dina tips och öva lite vid tillfälle. 
    Kollar in dina länkar senare ikväll. Tack.😊
Svar på tråden Här är vi alla vänner.