• Litenmenhård

Här är vi alla vänner.

Hej och välkommen.

Slå dig ner och känn dig som hemma.

Här kan ni prata om allt ni känner för. Ingen dömer er. Kanske jag kan vara till hjälp med något eller någon annan.

Kom ihåg att hålla god ton!

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Svar på tråden Här är vi alla vänner.
  • Aniiee
    JonasSa skrev 2020-10-02 21:21:11 följande:
    Vad är yule?
    Det är det engelska ordet för jul. Jul på svenska är dock aningens förknippat med kristusmäss att en del vill särskilja högtiderna genom att använda det engelska ordet för jul istället för det svenska ordet för kristusmäss.

=P
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Aniiee

Är det bara jag som redan ätit upp alla kanelbullar?

Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • JonasSa
    Aniiee skrev 2020-10-02 22:24:25 följande:
    Det är det engelska ordet för jul. Jul på svenska är dock aningens förknippat med kristusmäss att en del vill särskilja högtiderna genom att använda det engelska ordet för jul istället för det svenska ordet för kristusmäss.

=P
    Hade jag inte en aning om! Lär mig allt möjligt här.
    Aniiee skrev 2020-10-02 22:25:37 följande:

Jag har inte ätit upp dem men har å andra sidan inga heller!
  • Aniiee
    JonasSa skrev 2020-10-02 22:30:27 följande:
    Hade jag inte en aning om! Lär mig allt möjligt här.
    Aniiee skrev 2020-10-02 22:25:37 följande:

Jag har inte ätit upp dem men har å andra sidan inga heller!
    Jag har läst för mycket ..... ok, jag kan nog sätta punkt där. Jag har läst för mycket.

Det är svårt att äta upp saker man inte har. Baka?
  • Aniiee

Jag fick en lätt knäpp idé. Skriva korta berättelser med inspiration från GoTs hus-motton. 

Yay or Nay?

• Cinnamonbun
    Mortiscia80 skrev 2020-10-02 21:16:41 följande:

Aha, du firar yule med andra ord? :D Spännande, inte så många som gör det, tyvärr. Eller iaf så vet de inte om att de gör det, den 24:e då.

Jag hade ingen aning att det var Yule jag firade, men det låter ju helt klart mer festligt.
  • Mortiscia80
    Aniiee skrev 2020-10-02 22:42:16 följande:

Jag fick en lätt knäpp idé. Skriva korta berättelser med inspiration från GoTs hus-motton. 

Yay or Nay?

Yay! :D Låter skitbra!
  • Mortiscia80
    Cinnamonbun skrev 2020-10-03 07:08:21 följande:
    Jag hade ingen aning att det var Yule jag firade, men det låter ju helt klart mer festligt.

Jul är den kristna versionen av ungefär samma firande, eller rättare sagt så har man behållit element från den hedniska traditionen yule och lagt en massa kristet ovanpå.

Många element i vårt julfirande kommer från det äldre firandet. I Norden hade vi också midvinterblot vid samma tid. Det finns ju många folkslag som firar vintersolståndet så klart men 24/25 december är ett datum som kyrkan valt för att fira Kristi födelse, för att kunna nyttja de redan befintliga traditionerna och kristna hedningarna. Om han ens fanns föddes han snarare på vårkanten, eftersom det i Bibeln talas om att fira hans födelsedag i närheten av påsk.

På engelska säger man ju "Merry Yule" men om man talar om att fira det riktiga Yule, vintersolståndet, så är det en germansk tradition sedan vikingatiden och det har då firats både i Norden, på de brittiska öarna och självklart runt Tyskland. Norra Europa kort och gott.

• Litenmenhård
    Cinnamonbun skrev 2020-10-02 20:50:40 följande:
    Göteborska för bro? Götaälvsbrön. Yes?
    Haha, nej. :-P. Brön är pluralis för bröd. Ett bröd flera brön.  Bestämd form pluralis är de bröna. Haha. Knäpp dialekt vi har va? Det är samma om vi ska säga brödet. Då säger vi bröt. 
  • Litenmenhård

BTW: Duktiga ni har varit nu på att skriva. .

Svar på tråden Här är vi alla vänner.