• Litenmenhård

Här är vi alla vänner.

Hej och välkommen.

Slå dig ner och känn dig som hemma.

Här kan ni prata om allt ni känner för. Ingen dömer er. Kanske jag kan vara till hjälp med något eller någon annan.

Kom ihåg att hålla god ton!

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Svar på tråden Här är vi alla vänner.
  • Mortiscia80
    Litenmenhård skrev 2020-10-03 08:00:11 följande:
    Haha, nej. :-P. Brön är pluralis för bröd. Ett bröd flera brön.  Bestämd form pluralis är de bröna. Haha. Knäpp dialekt vi har va? Det är samma om vi ska säga brödet. Då säger vi bröt. 
    Det säger vi i Norrland också :) Pären säger vi om potatisarna. Päran om det är singular.
  • Litenmenhård
    Mortiscia80 skrev 2020-10-03 08:34:23 följande:
    Det säger vi i Norrland också :) Pären säger vi om potatisarna. Päran om det är singular.
    Aha. . Vi säger ibland potäter om potatisar. Jag tycker det är kul med språk och dialekter. . Min kompis i Norrköping lärde mig ett ord: "glane". Hade jag aldrig hört förut. Haha.
  • Mortiscia80
    Litenmenhård skrev 2020-10-03 08:36:35 följande:
    Aha. . Vi säger ibland potäter om potatisar. Jag tycker det är kul med språk och dialekter. . Min kompis i Norrköping lärde mig ett ord: "glane". Hade jag aldrig hört förut. Haha.
    Hähä :) Ja det finns många roliga ord i dialekterna. Rälig är ett bra ord söderifrån!
  • Cinnamonbun
    Litenmenhård skrev 2020-10-03 08:00:11 följande:

Haha, nej. :-P. Brön är pluralis för bröd. Ett bröd flera brön.  Bestämd form pluralis är de bröna. Haha. Knäpp dialekt vi har va? Det är samma om vi ska säga brödet. Då säger vi bröt. 

Äsch var det så enkelt hahaha.... en kuggfråga då ju
  • Litenmenhård
    Mortiscia80 skrev 2020-10-03 08:37:35 följande:
    Hähä :) Ja det finns många roliga ord i dialekterna. Rälig är ett bra ord söderifrån!
    Haha, ja, det gör ju det. Oj, det måste vara långt söderut! :-P.
  • Litenmenhård
    Cinnamonbun skrev 2020-10-03 08:38:25 följande:
    Äsch var det så enkelt hahaha.... en kuggfråga då ju
    Haha! Nja, en liten kuggfråga kanske.Skäms. Många tror att det betyder tuttar, men inte här. :-P.
  • Mortiscia80
    Litenmenhård skrev 2020-10-03 08:38:36 följande:
    Haha, ja, det gör ju det. Oj, det måste vara långt söderut! :-P.
    Skåne-trakten har jag för mig, säkert lite längre upp också så klart :) Språk bryr sig inte om gränser.
  • Cinnamonbun
    Mortiscia80 skrev 2020-10-03 07:44:04 följande:

Jul är den kristna versionen av ungefär samma firande, eller rättare sagt så har man behållit element från den hedniska traditionen yule och lagt en massa kristet ovanpå.

Många element i vårt julfirande kommer från det äldre firandet. I Norden hade vi också midvinterblot vid samma tid. Det finns ju många folkslag som firar vintersolståndet så klart men 24/25 december är ett datum som kyrkan valt för att fira Kristi födelse, för att kunna nyttja de redan befintliga traditionerna och kristna hedningarna. Om han ens fanns föddes han snarare på vårkanten, eftersom det i Bibeln talas om att fira hans födelsedag i närheten av påsk.

På engelska säger man ju "Merry Yule" men om man talar om att fira det riktiga Yule, vintersolståndet, så är det en germansk tradition sedan vikingatiden och det har då firats både i Norden, på de brittiska öarna och självklart runt Tyskland. Norra Europa kort och gott.

Tack, vad spännande. De där bloten verkade dock inte så nice, så det firandet skippar jag nog
  • Litenmenhård
    Mortiscia80 skrev 2020-10-03 08:40:36 följande:
    Skåne-trakten har jag för mig, säkert lite längre upp också så klart :) Språk bryr sig inte om gränser.
    Mortiscia80 skrev 2020-10-03 08:40:36 följande:
    Misstänkte att det kunde vara i Skåne-trakten. Nej, språket gör väl inte det, men det är kul att tänka på att ett enda ord eller uttryck kan avslöja vart man kommer ifrån.

• Litenmenhård

"Åh, jag kan dansa och jag har jättestora bröst. Bara dansa, men inte någon röst". *Ylar*

Svar på tråden Här är vi alla vänner.