• Liselott78

    Ekonomi fråga

    Min pojkvän har bott i andrahand och betalat 13 000 kr han kommer inte från Stockholm och jag har bott hos min mamma efter en separation och nu äntligen fått ett första hands kontrakt.

    Han har heltidsjobb och tjänar strax över 40. Jag är studerande och arbetar som timanställd får inte ut så mycket per månad, jag flyttade in i lägenheten och köpte möbler till alla rum, förutom de möbler jag hade sen den tidigare separationen. Lägenheten är en trea. Jag köpte tvättmaskin och diskmaskin till lägenheten. Han hjälpte mig med flytten, nu vill han flytta in i min lägenhet som står fullt möblerad, han har inga möbler eftersom han bott i andra hand.

    Hyran är 7000 kr och han vill betala 3500 kr plus hälften av elen vilket jag förstår är jättebra för honom från att ha hyrt för 13 000 kr i månaden och allt finns här i min lägenhet, klart. Tvätt/torktummlare, soffa, tv, köksbord, en stor ny 180 säng ja allt.

    Jag frågade innan jag flyttade in om han skulle flytta med mig men han ville inte det men nu några månader senare när han varit här nästan på heltid vill han flytta in. 

    I övrigt hade vi båda bilar, han sålde sin men min finns kvar den åker vi omkring med för att handla och ta oss runt sedan 2 månader, den betalar han inget för.

    Hur mycket hyra skulle ni ta i ovanstående situation och hur skulle ni lägga fram det för honom, jag tycker det här är en känslig punkt men vill ändå höra andras åsikter och inte bli osams med honom. 

  • Svar på tråden Ekonomi fråga
  • Kusinen

    Ska ni alltså bli sambos? Då är det rimligt att ni betalar halva hyran var.

    Bilen har ju inte med hyran att göra men nyttjar han den ska han givetvis betala för den också, endera att ni delar på alla omkostnader rakt av (inklusive service och reparationer) eller att han betalar en milersättning till dig.

    Sem måste du ju inte låta honom flytta in, det låter som att han kanske vill det mer än du?

  • Kusinen

    Du skulle ju också kunna säga att han bör betala för halva kostnadrn för tvättmaskinen och torktumlaren om han kommer nyttja den.

    Har han inga egna möbler som han vill ha med sig till lägenheten? Hur ställer du dig till det i så fall?

  • Liselott78

    Jag känner väl att det är en jättefördel för honom hitta en tjej i storstan och få boende centralt och fullt möblerat med nya möbler och en hyra från 13000 till cirka 3500 kr i månaden medan jag själv lever på existensminimum. Sedan att möblerna kostade mig väldigt mycket bara soffan 17 000 kr alla sparpengar är möblerna köpta för och vitvarorna.

    Jag har känt honom ett halvår och är osäker på att ge en man allt till en enormt billig hyra till fullt ny möblerat hem. 

  • Petter och jag

    Det är rimligt att ni betalar halva hyran var. Vad han hade för boendekostnader innan är inte relevant. Bilen ingår inte i lägenheten utan där får ni göra upp något ni båda är nöjda med (t ex dela på skatt, försäkring etc och tanka varannan gång).

    Men, du verkar inte nöjd med att han betalar hälften? Hur hade du velat göra?

  • Liselott78

    Han har inga egna möbler, det har han sagt han hyr för 13000 kr i månaden och då sover han i den sängen som finns i lgh han hyr..

  • Liselott78

    Jag hade velat att man om man känt varandra så kort tid och flyttar i hop skulle köpa möbler tillsammans, stå på kontrakt ihop, allt ska vara lika. Inte att man först säger nej för sedan ändra sig när allt är klart och möbler är köpta för 30 000 - 40 000 kr. Det innebär ju att endast jag bidragit.

  • Petter och jag
    Liselott78 skrev 2020-03-14 09:52:27 följande:

    Jag hade velat att man om man känt varandra så kort tid och flyttar i hop skulle köpa möbler tillsammans, stå på kontrakt ihop, allt ska vara lika. Inte att man först säger nej för sedan ändra sig när allt är klart och möbler är köpta för 30 000 - 40 000 kr. Det innebär ju att endast jag bidragit.


    Vad säger han när du pratar med honom om det?
  • Liselott78

    Han säger inget, bara att det är tur att han träffat mig och har någonstans att bo och att det är en lyxhyra för honom, han har aldrig betalat så lite. Därför började jag fundera..  

  • Liselott78

    Han säger inget, bara att det är tur att han träffat mig och har någonstans att bo och att det är en lyxhyra för honom, han har aldrig betalat så lite. Därför började jag fundera..  

Svar på tråden Ekonomi fråga