• Liselott78

    Ekonomi fråga

    Min pojkvän har bott i andrahand och betalat 13 000 kr han kommer inte från Stockholm och jag har bott hos min mamma efter en separation och nu äntligen fått ett första hands kontrakt.

    Han har heltidsjobb och tjänar strax över 40. Jag är studerande och arbetar som timanställd får inte ut så mycket per månad, jag flyttade in i lägenheten och köpte möbler till alla rum, förutom de möbler jag hade sen den tidigare separationen. Lägenheten är en trea. Jag köpte tvättmaskin och diskmaskin till lägenheten. Han hjälpte mig med flytten, nu vill han flytta in i min lägenhet som står fullt möblerad, han har inga möbler eftersom han bott i andra hand.

    Hyran är 7000 kr och han vill betala 3500 kr plus hälften av elen vilket jag förstår är jättebra för honom från att ha hyrt för 13 000 kr i månaden och allt finns här i min lägenhet, klart. Tvätt/torktummlare, soffa, tv, köksbord, en stor ny 180 säng ja allt.

    Jag frågade innan jag flyttade in om han skulle flytta med mig men han ville inte det men nu några månader senare när han varit här nästan på heltid vill han flytta in. 

    I övrigt hade vi båda bilar, han sålde sin men min finns kvar den åker vi omkring med för att handla och ta oss runt sedan 2 månader, den betalar han inget för.

    Hur mycket hyra skulle ni ta i ovanstående situation och hur skulle ni lägga fram det för honom, jag tycker det här är en känslig punkt men vill ändå höra andras åsikter och inte bli osams med honom. 

  • Svar på tråden Ekonomi fråga
  • Kusinen

    Ska ni alltså bli sambos? Då är det rimligt att ni betalar halva hyran var.

    Bilen har ju inte med hyran att göra men nyttjar han den ska han givetvis betala för den också, endera att ni delar på alla omkostnader rakt av (inklusive service och reparationer) eller att han betalar en milersättning till dig.

    Sem måste du ju inte låta honom flytta in, det låter som att han kanske vill det mer än du?

  • Kusinen