• Liselott78

Ekonomi fråga

Min pojkvän har bott i andrahand och betalat 13 000 kr han kommer inte från Stockholm och jag har bott hos min mamma efter en separation och nu äntligen fått ett första hands kontrakt.

Han har heltidsjobb och tjänar strax över 40. Jag är studerande och arbetar som timanställd får inte ut så mycket per månad, jag flyttade in i lägenheten och köpte möbler till alla rum, förutom de möbler jag hade sen den tidigare separationen. Lägenheten är en trea. Jag köpte tvättmaskin och diskmaskin till lägenheten. Han hjälpte mig med flytten, nu vill han flytta in i min lägenhet som står fullt möblerad, han har inga möbler eftersom han bott i andra hand.

Hyran är 7000 kr och han vill betala 3500 kr plus hälften av elen vilket jag förstår är jättebra för honom från att ha hyrt för 13 000 kr i månaden och allt finns här i min lägenhet, klart. Tvätt/torktummlare, soffa, tv, köksbord, en stor ny 180 säng ja allt.

Jag frågade innan jag flyttade in om han skulle flytta med mig men han ville inte det men nu några månader senare när han varit här nästan på heltid vill han flytta in. 

I övrigt hade vi båda bilar, han sålde sin men min finns kvar den åker vi omkring med för att handla och ta oss runt sedan 2 månader, den betalar han inget för.

Hur mycket hyra skulle ni ta i ovanstående situation och hur skulle ni lägga fram det för honom, jag tycker det här är en känslig punkt men vill ändå höra andras åsikter och inte bli osams med honom. 

• Svar på tråden Ekonomi fråga
  • Kusinen
    Liselott78 skrev 2020-03-14 09:46:03 följande:

Jag känner väl att det är en jättefördel för honom hitta en tjej i storstan och få boende centralt och fullt möblerat med nya möbler och en hyra från 13000 till cirka 3500 kr i månaden medan jag själv lever på existensminimum. Sedan att möblerna kostade mig väldigt mycket bara soffan 17 000 kr alla sparpengar är möblerna köpta för och vitvarorna.

Jag har känt honom ett halvår och är osäker på att ge en man allt till en enormt billig hyra till fullt ny möblerat hem. 

Har ni väldigt olika inkomst är det vanligt att betala %uellt. Att om han får 70% av er gemensamma inkomst står han också går 70% av tex hyra och andra gemensamma utgifter.

Personligen tycker jag attdet är lite svårt att dra in möbelkostnaden förutom tvättmaskinen. Han kanske hellre byter ut alla möblerna och står för kostnaden för det. Det blir svårt att dela på möblerna när det inte är gemensamma inköp.

Det låtersom attdu misstänker att han helst vill flytta ihop på grund av din lägenhet, och då kanske du ska avvakta och fortsätta att bo själv? Vill du ens vara sambo nu?
  • Liselott78

Jo, delvis känner jag nog att de är lite tidigt flytta tillsammans och som han nämner han är glad över att få en bättre ekonomi för sin del och betala billigare hyra än någon annan han känner. Det känns att han tänker på pengar...

• Noname00
    Liselott78 skrev 2020-03-14 09:52:27 följande:

Jag hade velat att man om man känt varandra så kort tid och flyttar i hop skulle köpa möbler tillsammans, stå på kontrakt ihop, allt ska vara lika. Inte att man först säger nej för sedan ändra sig när allt är klart och möbler är köpta för 30 000 - 40 000 kr. Det innebär ju att endast jag bidragit.

Om du lever på existensminimum, varför har du då köpt möbler för 30-40k?
  • Noname00
    Liselott78 skrev 2020-03-14 09:46:03 följande:

Jag känner väl att det är en jättefördel för honom hitta en tjej i storstan och få boende centralt och fullt möblerat med nya möbler och en hyra från 13000 till cirka 3500 kr i månaden medan jag själv lever på existensminimum. Sedan att möblerna kostade mig väldigt mycket bara soffan 17 000 kr alla sparpengar är möblerna köpta för och vitvarorna.

Jag har känt honom ett halvår och är osäker på att ge en man allt till en enormt billig hyra till fullt ny möblerat hem. 

Man lever inte på existensminimum om man har råd att köpa en soffa för 17 000 kr eller så  är det grunden till varför du hamnade där?
  • Noname00
    Kusinen skrev 2020-03-14 10:16:02 följande:
    Har ni väldigt olika inkomst är det vanligt att betala %uellt. Att om han får 70% av er gemensamma inkomst står han också går 70% av tex hyra och andra gemensamma utgifter.

Personligen tycker jag attdet är lite svårt att dra in möbelkostnaden förutom tvättmaskinen. Han kanske hellre byter ut alla möblerna och står för kostnaden för det. Det blir svårt att dela på möblerna när det inte är gemensamma inköp.

Det låtersom attdu misstänker att han helst vill flytta ihop på grund av din lägenhet, och då kanske du ska avvakta och fortsätta att bo själv? Vill du ens vara sambo nu?
    Varför ska den som tjänar 70% mer betala 70% av inkomsterna bara för att denna tjänar mer om den andre har råd att betala?

Lite konstigt tänk där jag hade aldrig gått med på det.
  • Kusinen
    Liselott78 skrev 2020-03-14 10:31:10 följande:

Jo, delvis känner jag nog att de är lite tidigt flytta tillsammans och som han nämner han är glad över att få en bättre ekonomi för sin del och betala billigare hyra än någon annan han känner. Det känns att han tänker på pengar...

Om du tycker att det är för tidigt säger du det, du har ju ingen skyldighet att bli sambo.
  • Kusinen
    Noname00 skrev 2020-03-14 11:53:24 följande:

Varför ska den som tjänar 70% mer betala 70% av inkomsterna bara för att denna tjänar mer om den andre har råd att betala?

Lite konstigt tänk där jag hade aldrig gått med på det.

För att man gemensamt kommer överens om det? Det är ganska vanligt att folk tycker att det är rättvist. Tycker man inte det är rättvist blir det förstås ingen sån överenskommelse.

Sen har jag aldrig föreslagit att nån ska betals 70% av sina inkomster, men gissar att du skriver fel bara.
  • Kusinen
    Liselott78 skrev 2020-03-14 10:31:10 följande:

Fast det är väl inget fel i sig att tänka på pengar, det gör ju även du. Men om du känner att du blir utnyttjad för din lägenhet ska du förstås backa.
  • Noname00
    Kusinen skrev 2020-03-14 11:57:07 följande:
    För att man gemensamt kommer överens om det? Det är ganska vanligt att folk tycker att det är rättvist. Tycker man inte det är rättvist blir det förstås ingen sån överenskommelse.

Sen har jag aldrig föreslagit att nån ska betals 70% av sina inkomster, men gissar att du skriver fel bara.
    Citerar det du skrev.

"Kusinen skrev 2020-03-14 10:16:02 följande:
    Har ni väldigt olika inkomst är det vanligt att betala %uellt. Att om han får 70% av er gemensamma inkomst står han också går 70% av tex hyra och andra gemensamma utgifter."
  • Kusinen
    Noname00 skrev 2020-03-14 12:39:40 följande:

Citerar det du skrev.

"Kusinen skrev 2020-03-14 10:16:02 följande:

Har ni väldigt olika inkomst är det vanligt att betala %uellt. Att om han får 70% av er gemensamma inkomst står han också går 70% av tex hyra och andra gemensamma utgifter."

Ja? Vad menar du?

Mitt "förslag" ( om ens det) var om man står för 70% av inkomsterna också kan stå för 70% av utgifterna. Jag har inte skrivit att nån ska betala 70% av sina inkomster.
Svar på tråden Ekonomi fråga