• Liselott78

Ekonomi fråga

Min pojkvän har bott i andrahand och betalat 13 000 kr han kommer inte från Stockholm och jag har bott hos min mamma efter en separation och nu äntligen fått ett första hands kontrakt.

Han har heltidsjobb och tjänar strax över 40. Jag är studerande och arbetar som timanställd får inte ut så mycket per månad, jag flyttade in i lägenheten och köpte möbler till alla rum, förutom de möbler jag hade sen den tidigare separationen. Lägenheten är en trea. Jag köpte tvättmaskin och diskmaskin till lägenheten. Han hjälpte mig med flytten, nu vill han flytta in i min lägenhet som står fullt möblerad, han har inga möbler eftersom han bott i andra hand.

Hyran är 7000 kr och han vill betala 3500 kr plus hälften av elen vilket jag förstår är jättebra för honom från att ha hyrt för 13 000 kr i månaden och allt finns här i min lägenhet, klart. Tvätt/torktummlare, soffa, tv, köksbord, en stor ny 180 säng ja allt.

Jag frågade innan jag flyttade in om han skulle flytta med mig men han ville inte det men nu några månader senare när han varit här nästan på heltid vill han flytta in. 

I övrigt hade vi båda bilar, han sålde sin men min finns kvar den åker vi omkring med för att handla och ta oss runt sedan 2 månader, den betalar han inget för.

Hur mycket hyra skulle ni ta i ovanstående situation och hur skulle ni lägga fram det för honom, jag tycker det här är en känslig punkt men vill ändå höra andras åsikter och inte bli osams med honom. 

• Svar på tråden Ekonomi fråga
  • nnnnnnnn

Jag hade nog bara skrivit inneboende-kontrakt om jag hade tyckt att det var dags att flytta ihop (mkt tveksamt...), så att man faktiskt inte är sambo utan bara inneboende.

Och det är rimligt att man lägger samma del av sin inkomst på boendet, så hyran på 7000 kr bör fördelas procentuellt dvs din inkomst efter skatt ska delas med (din+hans inkomst efter skatt) tex du får ut 7000 kr och han får ut 30 000 kr en månad så ska du betala 7000/37000= 0,189  Tag detta tal gånger hyran, så får du din del av hyran dvs 0,189*7000=1324 kr och han ska betala 30000/37000=0,811, så 0,811*7000=5676 kr.

Andra sätt att dela på hyran och andra hushållsutgifter:
    Man vill att båda har samma fickpeng att röra sig med, så en viss summa behålls som egen, övriga pengar går in på gemensamt konto där man betalar allt ifrån tex hyra, el, mat, sparande, resor mm. Även om det betyder att den som har stor inkomst får leva på samma sätt som den med liten inkomst.

Man delar rakt av på alla kostnader, även om det betyder att den ena inte har råd att gå med ut och äta eller åka på semester.

Man kan ju även räkna på så sätt att hans utgifter för hyran idag är 13000 kr = det har han råd att betala för möblerad lägenhet = det som han ska betala för att få bo med dej.

Och bilen - sälj den! Ni kan hyra bil när det verkligen behövs.
    Eller kan han som har råd att ha bil ha en bil...

• Noname00
    Kusinen skrev 2020-03-14 12:54:51 följande:
    Ja? Vad menar du?

Mitt "förslag" ( om ens det) var om man står för 70% av inkomsterna också kan stå för 70% av utgifterna. Jag har inte skrivit att nån ska betala 70% av sina inkomster.
    Varför ska man stå för 70% av utgifterna bara för att man tjänar mer?
    Ettt korkat förslag om det inte är nödvändigt.
  • gyros

Du skulle kunna lägga på 10% på hyran för möblerna och dela på kostnaderna för bilen.

Det största problemet här är dock inte huruvida det är rättvist eller inte utan det faktum att han överhuvudtaget inte är kapabel till att reflektera över dessa frågor själv. Som Kusinen är inne på är det ganska komplicerat att leva ett samboliv med alltför stora skillnader i ekonomiska förutsättningar. Utifrån ditt inlägg verkar den här personen ganska egoistisk och tycks bara vara ute efter att utnyttja dig.

• Kusinen
    Noname00 skrev 2020-03-14 13:16:11 följande:

Varför ska man stå för 70% av utgifterna bara för att man tjänar mer?

Ettt korkat förslag om det inte är nödvändigt.

Nnnn färklarar olika modeller och syftet med dem i inlägget ovan. Att man väljer såna fördelningsmodeller som sambos beror väl främst på att man villha mer lik levnadsstandard och likartade förutsättningar. Man tycker det blir mer rättvist helt enkelt.

Om man jnte förstår poängen med en sån fördelning väljer man ju inte den modellen förstås. Det finns inget SKA i detta utan detär upp till alla sambos att själva välja hur de vill ha det.
  • Dexter dot com

Tycker du ska kräva honom på 50% av hyran, elen, kostnad för bilen och några hundra extra i månaden för slitage på bohag.

• Petter och jag
    Liselott78 skrev 2020-03-14 10:08:13 följande:

Han säger inget, bara att det är tur att han träffat mig och har någonstans att bo och att det är en lyxhyra för honom, han har aldrig betalat så lite. Därför började jag fundera..  

Låter som att ni har andra problem och hyran bara är ett symtom på det? Baserat på det du skriver så verkar det inte vara rätt läge för er att flytta ihop just nu.
  • Swagger
    Liselott78 skrev 2020-03-14 09:46:03 följande:
    Jag känner väl att det är en jättefördel för honom hitta en tjej i storstan och få boende centralt och fullt möblerat med nya möbler och en hyra från 13000 till cirka 3500 kr i månaden medan jag själv lever på existensminimum. Sedan att möblerna kostade mig väldigt mycket bara soffan 17 000 kr alla sparpengar är möblerna köpta för och vitvarorna.

Jag har känt honom ett halvår och är osäker på att ge en man allt till en enormt billig hyra till fullt ny möblerat hem. 
    Jag tycker du ska vänta det är för tidigt!
    Speciellt om du börjar ställa frågor här, då är du ju tveksam och inte redo.
  • Noname00

la livet.

Kusinen skrev 2020-03-14 13:55:18 följande:
    Nnnn färklarar olika modeller och syftet med dem i inlägget ovan. Att man väljer såna fördelningsmodeller som sambos beror väl främst på att man villha mer lik levnadsstandard och likartade förutsättningar. Man tycker det blir mer rättvist helt enkelt.

Om man jnte förstår poängen med en sån fördelning väljer man ju inte den modellen förstås. Det finns inget SKA i detta utan detär upp till alla sambos att själva välja hur de vill ha det.
    Så bara för att man inte vill ge bort sian pengar så är det likvärdigt att inte förstå poängen?
    Då kan man vända på det, är det svårt att förstå att någon kanske pluggat för att komma dit man ska och eller arbetat väldigt hårt också ha ut något för det?

I din modell blir det ju mer du tjänar ju mer ska du betala.

Och man måste tänka ett steg längre och på sig själv för det är inte säkert att man är sambos hela livet.
  • Noname00

Då du betalt en massa möbler som han kommer använda så kanske det är rimligt att han betalar lite mer.

Hyran är 7k, låt han betala 4k och du 3k resten delar ni på.

• nnnnnnnn
    Noname00 skrev 2020-03-14 15:26:25 följande:
    la livet.

Så bara för att man inte vill ge bort sian pengar så är det likvärdigt att inte förstå poängen?
    Då kan man vända på det, är det svårt att förstå att någon kanske pluggat för att komma dit man ska och eller arbetat väldigt hårt också ha ut något för det?

I din modell blir det ju mer du tjänar ju mer ska du betala.

Och man måste tänka ett steg längre och på sig själv för det är inte säkert att man är sambos hela livet.
    Det mest rimliga är väl att han betalar det som det kostar att bo i andrahand möblerat? Dvs 13 000 kr/mån.
    Det är ju marknadpriset och han är ju van vid den utgiften så den är ju helt rimlig för honom...
Svar på tråden Ekonomi fråga