• Noname00

Ekonomi fråga

Liselott78 skrev 2020-03-14 09:52:27 följande:

Jag hade velat att man om man känt varandra så kort tid och flyttar i hop skulle köpa möbler tillsammans, stå på kontrakt ihop, allt ska vara lika. Inte att man först säger nej för sedan ändra sig när allt är klart och möbler är köpta för 30 000 - 40 000 kr. Det innebär ju att endast jag bidragit.

Om du lever på existensminimum, varför har du då köpt möbler för 30-40k?
  • Noname00
    Liselott78 skrev 2020-03-14 09:46:03 följande:

Jag känner väl att det är en jättefördel för honom hitta en tjej i storstan och få boende centralt och fullt möblerat med nya möbler och en hyra från 13000 till cirka 3500 kr i månaden medan jag själv lever på existensminimum. Sedan att möblerna kostade mig väldigt mycket bara soffan 17 000 kr alla sparpengar är möblerna köpta för och vitvarorna.

Jag har känt honom ett halvår och är osäker på att ge en man allt till en enormt billig hyra till fullt ny möblerat hem. 

Man lever inte på existensminimum om man har råd att köpa en soffa för 17 000 kr eller så  är det grunden till varför du hamnade där?
  • Noname00
    Kusinen skrev 2020-03-14 10:16:02 följande:
    Har ni väldigt olika inkomst är det vanligt att betala %uellt. Att om han får 70% av er gemensamma inkomst står han också går 70% av tex hyra och andra gemensamma utgifter.

Personligen tycker jag attdet är lite svårt att dra in möbelkostnaden förutom tvättmaskinen. Han kanske hellre byter ut alla möblerna och står för kostnaden för det. Det blir svårt att dela på möblerna när det inte är gemensamma inköp.

Det låtersom attdu misstänker att han helst vill flytta ihop på grund av din lägenhet, och då kanske du ska avvakta och fortsätta att bo själv? Vill du ens vara sambo nu?
    Varför ska den som tjänar 70% mer betala 70% av inkomsterna bara för att denna tjänar mer om den andre har råd att betala?

Lite konstigt tänk där jag hade aldrig gått med på det.
  • Noname00
    Kusinen skrev 2020-03-14 11:57:07 följande:
    För att man gemensamt kommer överens om det? Det är ganska vanligt att folk tycker att det är rättvist. Tycker man inte det är rättvist blir det förstås ingen sån överenskommelse.

Sen har jag aldrig föreslagit att nån ska betals 70% av sina inkomster, men gissar att du skriver fel bara.
    Citerar det du skrev.

"Kusinen skrev 2020-03-14 10:16:02 följande:
    Har ni väldigt olika inkomst är det vanligt att betala %uellt. Att om han får 70% av er gemensamma inkomst står han också går 70% av tex hyra och andra gemensamma utgifter."
  • Noname00
    Kusinen skrev 2020-03-14 12:54:51 följande:
    Ja? Vad menar du?

Mitt "förslag" ( om ens det) var om man står för 70% av inkomsterna också kan stå för 70% av utgifterna. Jag har inte skrivit att nån ska betala 70% av sina inkomster.
    Varför ska man stå för 70% av utgifterna bara för att man tjänar mer?
    Ettt korkat förslag om det inte är nödvändigt.
  • Noname00

la livet.

Kusinen skrev 2020-03-14 13:55:18 följande:
    Nnnn färklarar olika modeller och syftet med dem i inlägget ovan. Att man väljer såna fördelningsmodeller som sambos beror väl främst på att man villha mer lik levnadsstandard och likartade förutsättningar. Man tycker det blir mer rättvist helt enkelt.

Om man jnte förstår poängen med en sån fördelning väljer man ju inte den modellen förstås. Det finns inget SKA i detta utan detär upp till alla sambos att själva välja hur de vill ha det.
    Så bara för att man inte vill ge bort sian pengar så är det likvärdigt att inte förstå poängen?
    Då kan man vända på det, är det svårt att förstå att någon kanske pluggat för att komma dit man ska och eller arbetat väldigt hårt också ha ut något för det?

I din modell blir det ju mer du tjänar ju mer ska du betala.

Och man måste tänka ett steg längre och på sig själv för det är inte säkert att man är sambos hela livet.
  • Noname00

Då du betalt en massa möbler som han kommer använda så kanske det är rimligt att han betalar lite mer.

Hyran är 7k, låt han betala 4k och du 3k resten delar ni på.

• Noname00
    nnnnnnnn skrev 2020-03-14 15:40:25 följande:
    Det mest rimliga är väl att han betalar det som det kostar att bo i andrahand möblerat? Dvs 13 000 kr/mån.
    Det är ju marknadpriset och han är ju van vid den utgiften så den är ju helt rimlig för honom...
    Varför är det rimligt, han hyr ju inte en bostad i andra hand om han ska bo med sin sambo?

Då kan han ju lika gärna bo själv  en annan bostad.
    Vore intressant hur du kommer fram till summan 13 000kr
  • Noname00
    nnnnnnnn skrev 2020-03-14 15:57:59 följande:
    Direkt från TS:
    Min pojkvän har bott i andrahand och betalat 13 000 kr han kommer inte från Stockholm och jag har bott hos min mamma efter en separation och nu äntligen fått ett första hands kontrakt.

Eftersom han redan betalar detta för sitt möblerade boende och han vill flytta till ett annat möblerat boende så är det väl rimlgt?
    Dessutom har jag föreslagit för TS att denne inte ska bli sambo utan låta pojkvännen bo som inneboende, för att inte riskera sitt kontrakt om det inte håller...

För visst verkar det som att pojkvännen ser ett sätt att spara massor med pengar på boendet?
    Hade varit intressant att höra vad han sagt om detta alternativ!
    Nej det är orelevant eftersom det är en helt annan bostad.
    Hur menar du att hon riskerar sitt kontrakt för att pojkvännen flyttar in?

Du kan inte hyra ut en hyresrätt som kostar 7k för 13 000kr i månanden, vad för kontrakt skulle skrivas där menar du?

Du tror inte TS får lite problem om det visar sig att hon hyrt ut bostaden för 13k? om du nu pratar om att bli av med kontraktet.
  • Noname00
    Studentpappa skrev 2020-03-14 16:15:19 följande:

Ditt boende dina regler, procentuellt efter inkomst låter väl rimligt han kommer ju ändå billigt undan.

Då blir det ju han som försörjer henne.
  • Noname00
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-03-14 18:20:18 följande:

Du låter ju inte direkt sprudlande entusiastisk över att bli sambo, så vänta några månader. Om ni sen flyttar ihop, skriv samboavtal om att möblerna är dina etc. Kolla vad det kostar med en möblerad etta i området som jämförelse. Om han går ner i hyra från 13t till 4-5t i månaden, tjänar han ändå 8-9t i månaden på det. Du skulle i den situationen alltså tjäna 4-5t på att han flyttade in. Och om han använder bilen lika mycket som du, borde han betala hälften av kostnaderna för bensin, besiktning, skatt, försäkring etc. Vidare ska han förstås betala dig hälften för hemförsäkring, el, bredband etc, (det tjänar du också en del på) och drygt hälften av matkostnaderna, om han nu alltid äter mer än du. Eftersom han tjänar mycket mer än du, borde han dessutom bjuda dig på en del saker (bio, restaurang, resor och liknande), sådant du egentligen inte har råd med. Om han inte tycker en liknade överenskommelse är ett rimligt pris att betala för att bo med dig, tja, kanske det inte är någon bra idé.

När du ger henne rådet att kolla vad en möblerad etta kostar i området, hur menar du då, hur kollar man upp det?
    Hyran vet vi ju är idag 7000kr du menar att hon ska ta ännu mer om sambon flyttar in?
Svar på tråden Ekonomi fråga