Inlägg från: Anonym (Eva) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Eva)

Högskoleprovet inställt

Jag har tänkt plugga till hösten och hade tänkt göra högskoleprovet men det blev ju inställt.. Någon som vet hur dom kommer att göra urval? Kommer det att bli 100% betyg eller fortfarande betyg/(gamla) hp?

Om man räknar på vad folk har fått på tidigare hp blir det ju orättvist för jag t.ex. har aldrig gjort det förut så jag har ju ingen chans att ta mig in där..

• Svar på tråden Högskoleprovet inställt
  • Anonym (Eva)

Oj vad otrevlig du var!????

Hoppas din dag blir bättre????????

• Anonym (Eva)

Jag måste få poäng som räcker, att misslyckas är inte ett alternativ, men nu har jag blivit fråntagen möjligheten.

Jag har i regel ganska bra immunförsvar och har isolera t mig just så jag inte ska bli sjuk i tid till provet men då var det helt i onödan..

• Anonym (Eva)
    Lönnsirap skrev 2020-03-14 15:21:23 följande:

De pratade faktiskt om detta i samband med att de ställde in provet. Att de skall undersöka möjligheterna att förändra antagningen i år.

Det kommer ju nya tillfällen framöver och ev. räcker dina betyg till att läsa något.

Jag hoppas betygen räcker, allt beror ju på de andra som söker..
  • Anonym (Eva)
    Lönnsirap skrev 2020-03-14 15:21:23 följande:

De pratade faktiskt om detta i samband med att de ställde in provet. Att de skall undersöka möjligheterna att förändra antagningen i år.

Det kommer ju nya tillfällen framöver och ev. räcker dina betyg till att läsa något.

Jag hoppas betygen räcker, allt beror ju på de andra som söker..
  • Anonym (Eva)
    Fiona M skrev 2020-03-14 16:09:32 följande:

Jag förstår inte riktigt, tänker du att det blir orättvist om högskoleprovspoäng från annat än i vår räknas?

Jag vet att det är det bästa du har skrivit på fem år som räknas, så även om du skriver provet i år, så kanske det är det resultat du skrev för fyra år sedan dom räknar på.

MEN jag kan tycka att det blir LITE orättvist om dom som söker till hösten får tillgodoräkna sig högskoleprovet från tidigare år då det är vissa som aldrig har gjort provet och nu har blivit fråntagna chansen att göra det.

Jag vet inte om jag förklarar bra..
  • Anonym (Eva)
    Anonym (X) skrev 2020-03-14 16:08:11 följande:

Misslyckas är dock ett alternativ. Vad gör du då?

Jag kan inte acceptera ett misslyckande, börjar jag planera för en framtid där jag inte tar mig in så har jag redan misslyckats i tanken och gjort det "okej" att inte ta sig in och det är inte något som jag kan acceptera.
  • Anonym (Eva)
    Anonym (X) skrev 2020-03-14 17:20:43 följande:

Varför har du misslyckats med gymnasiebetygen då?

Grejen är inte att man ska bryta ihop och sluta försöka, utan att man ska lära sig hantera även misslyckanden och kunna gå vidare.

Jag har godkända gymnasiebetyg, men jag är inte den enda. Jag ville göra högskoleprovet för att öka mina chanser att komma in.

Jag tycker att högskoleprovet är en dum idé överlag, det vore bättre att basera intagen helt på betygen och så kan man ha individuella prov som är riktade mot just det man söker till.
  • Anonym (Eva)
    Lönnsirap skrev 2020-03-14 19:46:47 följande:

Vissa yrkeshögskolor har individuella prov vid intagning!

Det finns oerhört många olika utbildningar och sätt att få sin utbildning och att komma in på denna.

Personligen är jag också lite besviken att provet är inställt, eftersom jag för först gången på 15 år anmält mig...

Men jag är samtidigt nöjd över att de tog ställning så snabbt, så jag slipper fundera över om jag kommer kunna genomföra det. Risken att folk kommer och gör provet lite krassliga är överhängande.

Oh ja! Jag är också väldigt glad att de ställde in det, eller glad, men det var det enda rätta att göra i detta läget. Jag vet ju att eftersom man bara har två chanser på sig att göra provet per år och det påverkar så mycket så låter man nog inte lite hosta stoppa en..

Folk får säga vad dom vill om att corona bara är som en förkylning, men jag personligen skulle inte klara att bli allvarligt sjuk, jag har människor i min närhet som har nedsatt immunförsvar och då prioriterar jag hellre människors liv och hälsa än ett prov. Men jag vill ändå ta mig in på min utbildning. Jobbigt då man får en känslomässig konflikt.
  • Anonym (Eva)
    Lönnsirap skrev 2020-03-15 10:01:34 följande:

Som tant på snart 20 år vill jag gärna förmedla livsvisdommen att livet inte blir som man tänkt sig. Och att det kan bli jävligt bra ändå.

Det finns inte bara en utbildning för sig som 20-åring! Och inte bara ett sätt att bli det du önskar. Oftast finns det enstaka kurser, preparand-program och andra studie-orter som gör att folk kommer in på sin drömutbildning. Vissa program har också en vinterintagning som ju gör att det är två intagningar per år.

Vissa program på vissa orter kräver nästan tur p.g.a väldigt högt söktryck och då räcker det inte bara med ett resultat från högskoleprovet, utan 2.0

"Tant på snart 20 år"?

Å herregud! Du är ju bara barnet! Du har ju knappt gått ut skolan! Jag hoppas livet blir bra för dig, lova att du tar hand om dig själv och gör goda val här i livet.

Jag får känslan av att jag är den enda här som är 20+.. Eller 25+..
Svar på tråden Högskoleprovet inställt