• Anonym (Upprörd)

    Ändrade bud från skolan

    Förra veckan meddelade skolan att barn får vara hemma om det finns en seriös oro för barnet eller dess närståendes hälsa, men nu har de skickat ut att samtliga ska till skolan om de inte har symtom.

    Gäller det då alltså även barnen i den kategorin?

  • Svar på tråden Ändrade bud från skolan
  • Anonym (Upprörd)
    Fjäril kär skrev 2020-03-16 13:53:20 följande:

    Eftersom skolan inte är stängd i landet gäller skolplikt för de friska barnen.


    Som sagt så sa de förra veckan att barnen får vara hemma om det finns en seriös oro, läget har ju knappast förbättrats sen dess.
  • Anonym (X)

    På vår plattform står det att de som vill hålla sina friska barn hemma får ansöka om ledighet och ange särskilda skäl. Godkänns det ej är det olovlig frånvaro. Hör efter med ditt barns skola.

  • Anonym (Upprörd)
    Anonym (X) skrev 2020-03-16 13:56:28 följande:

    På vår plattform står det att de som vill hålla sina friska barn hemma får ansöka om ledighet och ange särskilda skäl. Godkänns det ej är det olovlig frånvaro. Hör efter med ditt barns skola.


    Det enda vi fått meddelande om var att man frånvaroanmäler som vanligt.
  • Anonym (X)
    Det enda vi fått meddelande om var att man frånvaroanmäler som vanligt.

    Då är det väl bara att frånvaroanmäla? Där anger man ingen anledning och ingen vet om dina barn är sjuka eller ej.
    I dotterns klass är det två elever som hålls hemma och enligt henne har ingen sagt något om att det klassas som skolk utan även lärarna förstår nog.
  • Anonym (Upprörd)
    Anonym (X) skrev 2020-03-16 14:06:20 följande:

    Det enda vi fått meddelande om var att man frånvaroanmäler som vanligt.

    Då är det väl bara att frånvaroanmäla? Där anger man ingen anledning och ingen vet om dina barn är sjuka eller ej.

    I dotterns klass är det två elever som hålls hemma och enligt henne har ingen sagt något om att det klassas som skolk utan även lärarna förstår nog.


    Men det var ju förra veckan när de sa att man får ha barnen hemma. Har försökt få tag i skolan på tele och mail, men ingen svarar.
  • Anonym (X)
    Men det var ju förra veckan när de sa att man får ha barnen hemma. Har försökt få tag i skolan på tele och mail, men ingen svarar.

    ..och det jag menade var att det är fritt fram för dig att sjukanmäla dina barn för ingen kan ju veta om de är sjuka eller ej. Skolan har gått ut med att sjuka barn ska absolut vara hemma så jag tror inte att någon ifrågasätter frånvaro just nu.
  • hjärnladyn

    Personligen förstår jag inte varför man ska hålla sina friska barn hemma (om de inte tillhör riskgrupp). Barn blir inte särskilt sjuka av Corona och verkar inte heller vara några stora smittspridare.

  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (Upprörd) skrev 2020-03-16 13:48:50 följande:

    Förra veckan meddelade skolan att barn får vara hemma om det finns en seriös oro för barnet eller dess närståendes hälsa, men nu har de skickat ut att samtliga ska till skolan om de inte har symtom.

    Gäller det då alltså även barnen i den kategorin?


    Vad är det du inte förstår? Om du har friska barn ska de till skolan. Om du har barn med symptom ska de vara hemma, tills symptomen är över, då ska de till skolan igen.
  • Anonym (ooo)
    Anonym (Upprörd) skrev 2020-03-16 13:48:50 följande:

    Förra veckan meddelade skolan att barn får vara hemma om det finns en seriös oro för barnet eller dess närståendes hälsa, men nu har de skickat ut att samtliga ska till skolan om de inte har symtom.

    Gäller det då alltså även barnen i den kategorin?


    Ja? Det är ungefär samma sak egentligen. För du menar väl inte att du haft en massa oro för helt friska barn som inte har träffat någon som är sjuk och som inte är i någon riskgrupp? 

    Har du något barn det är så där på gränsen med så får du ha dem hemma. 
  • Tow2Mater
    hjärnladyn skrev 2020-03-16 14:39:54 följande:

    Personligen förstår jag inte varför man ska hålla sina friska barn hemma (om de inte tillhör riskgrupp). Barn blir inte särskilt sjuka av Corona och verkar inte heller vara några stora smittspridare.


    Vilken är din källa till att barn inte är (lika) stora smittspridare som vuxna? Normalt smittar man även om man inte själv far stora symptom, och for alla andra kända virus är barn minst lika stora smittspridare.
  • Vinterankan
    hjärnladyn skrev 2020-03-16 14:39:54 följande:

    Personligen förstår jag inte varför man ska hålla sina friska barn hemma (om de inte tillhör riskgrupp). Barn blir inte särskilt sjuka av Corona och verkar inte heller vara några stora smittspridare.


    Jag tolkar trådstarten om att barnen eller någon annan i hushållet tillhör en riskgrupp. Jag skulle inte skicka mina barn till skolan om så vore fallet och jag är generellt allt annat än överbeskyddande. 
  • Anonym (X)
    Jag tolkar trådstarten om att barnen eller någon annan i hushållet tillhör en riskgrupp. Jag skulle inte skicka mina barn till skolan om så vore fallet och jag är generellt allt annat än överbeskyddande. 

    Jag tolkade det precis som du och därför blev mitt råd att sjukanmäla dem oavsett sjukdom eller ej.

  • Anonym (myt.)
    hjärnladyn skrev 2020-03-16 14:39:54 följande:

    Personligen förstår jag inte varför man ska hålla sina friska barn hemma (om de inte tillhör riskgrupp). Barn blir inte särskilt sjuka av Corona och verkar inte heller vara några stora smittspridare.


    Det är ju en myt enligt flera forskare. Barn är lika stora smittspridare, om inte värre då de flesta barn inte vet att man ska hosta och nysa i armvecket. Utan hostar och nyser rakt ut, tar sig i munnen och på andra etc. Det är ju en anledning till att andra länder stänger skolor, endast sverige som är dumma nog att inte stänga skolorna.
  • Plupp73

    Sunt förnuft säger att om barn är friska så skall de givetvis vara i skolan. Är barn sjuka med hosta, feber - så skall de vara hemma tills två dagar utan symptom. De skall vid sjukdom självklart inte vara i affärer eller på ställen där de kan smitta någon. Sjuka barn skall inte passas av någon som tillhör riskgrupp, dvs farmor, morfar etc.

    Vår dotters skola i Madrid stängdes i veckan. Oklart till vilken nytta eftersom mertalet elever nu passas av mor- och farföräldrar dagtid...

  • hjärnladyn
    Tow2Mater skrev 2020-03-16 15:03:14 följande:

    Vilken är din källa till att barn inte är (lika) stora smittspridare som vuxna? Normalt smittar man även om man inte själv far stora symptom, och for alla andra kända virus är barn minst lika stora smittspridare.


    De pratade om det på Vetenskapsradion häromdagen. Hänvisade bla till en forskningsstudie publicerad i Nature. Du kan lyssna här: sverigesradio.se/avsnitt/1478785
  • Tow2Mater
    hjärnladyn skrev 2020-03-16 21:01:03 följande:
    De pratade om det på Vetenskapsradion häromdagen. Hänvisade bla till en forskningsstudie publicerad i Nature. Du kan lyssna här: sverigesradio.se/avsnitt/1478785
    Tack. Det finns ont om vetenskap säger de, finns mest bara om "vanlig" influensa, och de baserar det på att "barn kommer att träffas andra iallafall". Barn "är inte drivande"; säger de - i en studie av 700 barn i Kina sa de bara 10 hade viruset. (jag har inte lyckats hitta den studien, vet du var den finns?)

    Andra studier säger annorlunda,
    t ex:
    "Notably, the rate of infection in children under 10 (7.4%) was similar to the population average (7.9%). " "?This may be the first clear evidence that children are as susceptible as adults to SARS-CoV-2 infection,? says Ben Cowling, an infectious-disease epidemiologist at the University of Hong Kong. He wonders whether the fact that outbreaks haven?t been observed in schools could be down to the fact that children?s symptoms are mild. Lessler says it?s still not clear whether children are important in transmitting the virus, as they are for influenza; children routinely develop flu symptoms and are common hubs in chains of transmission. ?That?s one of the current critical remaining questions and we?re trying to figure out how to answer it,? he says"
    www.nature.com/articles/d41586-020-00154-w
    studien: www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.03.03.20028423v1
  • Elin P
    hjärnladyn skrev 2020-03-16 14:39:54 följande:

    Personligen förstår jag inte varför man ska hålla sina friska barn hemma (om de inte tillhör riskgrupp). Barn blir inte särskilt sjuka av Corona och verkar inte heller vara några stora smittspridare.


    Nej det förstår inte jag heller. De flesta av oss kommer att få Corona förr eller senare. Det kommer att cirkulera i samhället som andra influensavirus gör. Är inte alls rädd om mina friska barn får Corona. Är man i riskgrupp däremot kan jag förstå problemet men då går det säkert att få förståelse från rektorn att barnet behöver vara hemma en tid.
Svar på tråden Ändrade bud från skolan