• Ljbs

    Snor förskola corona

    Mitt barn har varit förkylt. Snorig mer eller mindre i 10 dagar. Man införde restriktioner kring förskola i torsdags?

    Idag informerar personal om direktiven, antar att dom på förskolan haft några dagar på sig att diskutera saken.

    Tempar barnen varje morgon o kväll.

    Friska barn ska till förskola sjuka vara hemma. Var observant på symptom. CHECK!

    Ska alla barn med snor motas i dörren nu då?

    Hur resoneras på er förskola?

    Behöver inga svar som återupprepar allt jag redan vet att folkhälsomyndigheten gått ut med.

  • Svar på tråden Snor förskola corona
  • Anonym (Förmodligen)

    Skulle tro att man skickar hem alla barn med minsta symptom eftersom det är det man rekommenderar

  • Lönnsirap

    Vår förskola införde restriktioner i onsdags!

    Dubbelkollade alla barn är vi kom att barnet mått bra senaste tiden.

    Väldigt tydliga med att barnen kommer skicka hem. Vid ALLA förkylningssymptom!

  • Ljbs

    Jag är själv frisk men snorig. Iaf hela dagarna på jobbet o när jag kommer hem in i värmen och täppt på morgonen .

    Detta eftersom jag mestadels arbetar utomhus.

    Jag är inte sjuk för det.

    Förstår situationen som råder , i grund o botten är jag förbryllad över resonemangen som råder.

    Strategin är ju att begränsa virusets framfart. Man skulle infört dessa restriktioner inom förskolan o skola redan efter första konstaterade fallen i Sverige .Redan då hade man ju sett mönstret i övriga länder.

    Även besöksförbuden på äldreboenden kom för sent.

    Fan att man inte själv satt som diktator????????

  • Ljbs

    Sverige är så segt. Lagom mittemellan men aldrig lagom mittemellan snabbt nog.

    Jaja vi har iaf bättre läge än Italien Iran o USA.

  • Andreaaaa

    Min son blev hemskickad idag pga sin astmahosta. Som han haft sedan han var förkyld för 3 veckor sedan. Och varje vinter sedan han föddes. Vilket personalen känner till. Han kommer att hosta under hela vårvintern pga sin astma och verkar inte få komma in pga det - trots alltså INGA andra symptom (för han är ju inte förkyld...) Blir så less.

  • Ljbs
    Andreaaaa skrev 2020-03-16 21:39:20 följande:

    Min son blev hemskickad idag pga sin astmahosta. Som han haft sedan han var förkyld för 3 veckor sedan. Och varje vinter sedan han föddes. Vilket personalen känner till. Han kommer att hosta under hela vårvintern pga sin astma och verkar inte få komma in pga det - trots alltså INGA andra symptom (för han är ju inte förkyld...) Blir så less.


    Min stora har börjat växa ifrån sin förkylningsastma men blir väldigt påverkad av luftvägarna vid förkylning så det där känner jag igen. Skönt nog blir hon sällan dålig numer.

    Men det där borde man ju kunna visa läkarintyg på och kräva ytterligare symptom för att kunna skicka hem.

    Står ju ju klart o tydligt hos folkhölsomyndigheten att barn ska till förskola och skola.

    Står även att barn till sjuka föräldrar ska gå. Så om jag har alla symptom på corona eller är konstaterat bärare så ska barnen ändå gå så länge dom är symptomfria. Jamen du kan ju fortfarande ha smittats även om du är symptomfri.

    Låt saken ha sin gång o skydda sjuka o äldre genom förhållningsregler o karantän istället.
  • Anotherone

    Vår förskola har nolltolerans på snor och luftvägssymptom = hosta.

    Så vi håller oss hemma. Varenda unge är väl småsnorig så här års oavsett Corona men det är väl bara att hålla sig hemma.

  • Elin P
    Andreaaaa skrev 2020-03-16 21:39:20 följande:

    Min son blev hemskickad idag pga sin astmahosta. Som han haft sedan han var förkyld för 3 veckor sedan. Och varje vinter sedan han föddes. Vilket personalen känner till. Han kommer att hosta under hela vårvintern pga sin astma och verkar inte få komma in pga det - trots alltså INGA andra symptom (för han är ju inte förkyld...) Blir så less.


    Så svårt! Jag har själv typ förkylningsastma som gör att jag kan hosta hur länge som helst vid lättare förkylning. Börjar känna av det nu. Är egentligen helt övertygad om att det inte är Corona, det är samma hosta jag brukar ha på vintern. Men eftersom jag arbetar som sjuksköterska med äldre patienter antar jag att det blir att vara hemma, och det kan ju bli långvarigt i så fall. Jag kan hosta flera veckor åt gången. Känns faktiskt jobbigt om jag måste sitta hemma en längre tid för såna symtom när jag annars inte känner mig ett dugg sjuk men det är ju väldigt strängt just nu.
Svar på tråden Snor förskola corona