Inlägg från: Snurranfian |Visa alla inlägg
  • Snurranfian

inget ultraljud pga Corona

Jag förstår verkligen att du är besviken! Det handlar om en medicinsk undersökning som man som över 35 år har rätt till. Förstår att partner inte kan komma med osv..och att man inte kan gå om man är sjuk. Det är ju självklart nu. Men vad är anledningen till att de ställer in? Är barnmorskorna sjuka? Har de flyttat dem till akuten? En god vän till mig fick värsta tänkbara besked på KUB i fredags. Om hon behövt gå till v.20 i en graviditet där fostret fick tas bort igår.... fy fan!! Jag känner mig ensam om att tycka att detta börjar gå för långt. Ja jag bryr mig om andra men det låter som vi talar om böldpesten. :(

• Snurranfian
    CEZ skrev 2020-03-17 20:52:45 följande:

Därför att det är en vårdmiljö du skulle till och genom att minimera antalet icke nödvända besök minimerar man också risken för att dra dit eventuell smitta. Just inom vården är det extremt viktigt att minimera alla risker eftersom det kan få förödande konsekvenser om viruset kommer in där.

Kanske hänvisa folk till någon viss ingång? Flytta viss verksamhet till andra lokaler osv. Rätt allvarligt att upphöra med medicinska bedömningar av foster tycker jag!
  • Snurranfian
    MrsJenka skrev 2020-03-18 08:28:17 följande:

Jag har rul (v. 19) på csk imorgon.

Vill bara säga att jag beklagar att alla tidiga ul avbokats.

För mig har de tidiga ultraljuden betytt jättemycket (detta är mitt tredje barn), eftersom jag har svårt att "känna mig gravid" och jag behôver lixom se att det verkligen bor en bebis i magen för att känna glädje.

Jag är jätteledsen för din skull ts.

Vilken tur de inte ställer in RUL. Blev orolig där! Lycka till på ditt RUL! :)
  • Snurranfian
    Frenja07 skrev 2020-03-18 13:25:14 följande:

Men det klart de inte ställer in rul. Är ju en himla skillnad på kub och rul.

Inte alls sjäkvklart i dessa tider! Inte för mig i allla fall! Man ser ju inte riktigt exakt samma saker på dessa två undersökningar.
  • Snurranfian
    Sofieelises skrev 2020-03-18 18:46:09 följande:

Nej det är pga att det inte finns personal. Ts skrev i ett annat inlägg att hon skulle gjort i Karlstad. Den personal som finns och som vanligtvis utför kub och tidiga ultraljud prioriteras till förlossningen, många är hemma med sjuka barn eller är själva sjuka. Skulle själv gjort kub i Karlstad och regionen gick ut med denna info häromdagen, det gäller alla tillsvidare oavsett ålder.

Okej, det är superolika i regionerna. Jag fick söka kvinnokliniken idag och där sa läkaren att han knappt hade nåt att göra. Han skulle ha opererat idag men det var inställt..så de hade det superlugnt på gyn. Jag bor i Västernorrland. Vi har fall men inte jättemånga ännu.
Svar på tråden inget ultraljud pga Corona