• Hola666

inget ultraljud pga Corona

Är så jäkla besviken, nu vågar de inte göra ultraljudsundersökning eller kub i vecka 13 längre pga rädsla för Corona. Så jag får vänta till vecka 19 på mitt FÖRSTA ultraljud. Är livrädd att något ska vara fel och vem vill göra en så sen abort om det skulle visa sig vara fel. Nä jag ångrar faktiskt att jag blev gravid nu för är så jäkla orolig. Finns inte heller privat ultraljud i närheten vad jag vet. Jag har ingen aning om vilken vecka jag är i nu och ska alltså behöva vänta tills halva graviditeten gått för att få någon information.. jag känner mej inte ens gravid och har väntat vad som känns i en evighet på denna kub som inte blir av. känns inte alls bra!

• Svar på tråden inget ultraljud pga Corona
  • Hallonpaj83

Förjävligt rent ut sagt! Då vet man ju inte om man har hög risk för barn med kromosomavvikelser . Jag hade också blivit skitarg

• Starka
    Hallonpaj83 skrev 2020-03-18 13:34:27 följande:

Förjävligt rent ut sagt! Då vet man ju inte om man har hög risk för barn med kromosomavvikelser . Jag hade också blivit skitarg

Skitarg på vad??! Personalen inom vården som sliter livet ur sig för att hantera denna krisen? Politikerna som tvingas ta en jävla massa svåra beslut? Hur dom än bestämmer så blir någon lidande och dom får skit. Vi är i en allvarlig situation som vi aldrig har varit i

All icke nödvändig vård måste stå tillbaka tyvärr
  • Snurranfian
    Frenja07 skrev 2020-03-18 13:25:14 följande:

Men det klart de inte ställer in rul. Är ju en himla skillnad på kub och rul.

Inte alls sjäkvklart i dessa tider! Inte för mig i allla fall! Man ser ju inte riktigt exakt samma saker på dessa två undersökningar.
  • Frenja07

[quote=80289336][quote-nick]Snurranfian skrev 2020-03-18 15:51:54 följande:[/quote-nick]Inte alls sjäkvklart i dessa tider! Inte för mig i allla fall! Man ser ju inte riktigt exakt samma saker på dessa två undersökningar.[/

För mig som är i branschen är det självklart. Du kam lita på det.

• Cornellia
    Petter och jag skrev 2020-03-18 09:57:27 följande:
    Det beror väl på blivande moderns ålder också? Det är olika i olika landsting, men efter 30-35 erbjuder en del KUB kostnadsfritt. Detta då högre ålder kan innebära högre risker för avvikelser.

Möjligen, men nu gör dom uppenbarligen bedömningen att just TS inte behöver göra något tidigt ultraljud. 

Det är verkligen inget konstigt att man måste göra vissa saker som inte anses nödvändiga, privat. Och är man tillräckligt intresserad så gör man det. 

• Cornellia
    Hallonpaj83 skrev 2020-03-18 13:34:27 följande:

Varför inte bara göra det privat om det nu är viktigt för dig? 
  • Mahline

Oj vad märkligt att de vägrar dig KUB-ultraljud!? Kan det ha nåt att göra med ålder? Vilket landsting hör du till? Jag fyller 40 i år och fick göra KUB-ultraljud idag (Stockholm, gullmarsplans barnmorskor) och den enda corona-bestämmelsen var att anhöriga inte får följa med. Jag tidsbestämdes till v.13 (trodde tidigare att det var v.12).

• Sofieelises
    Mahline skrev 2020-03-18 16:44:02 följande:

Oj vad märkligt att de vägrar dig KUB-ultraljud!? Kan det ha nåt att göra med ålder? Vilket landsting hör du till? Jag fyller 40 i år och fick göra KUB-ultraljud idag (Stockholm, gullmarsplans barnmorskor) och den enda corona-bestämmelsen var att anhöriga inte får följa med. Jag tidsbestämdes till v.13 (trodde tidigare att det var v.12).

Nej det är pga att det inte finns personal. Ts skrev i ett annat inlägg att hon skulle gjort i Karlstad. Den personal som finns och som vanligtvis utför kub och tidiga ultraljud prioriteras till förlossningen, många är hemma med sjuka barn eller är själva sjuka. Skulle själv gjort kub i Karlstad och regionen gick ut med denna info häromdagen, det gäller alla tillsvidare oavsett ålder.
  • Snurranfian
    Sofieelises skrev 2020-03-18 18:46:09 följande:

Nej det är pga att det inte finns personal. Ts skrev i ett annat inlägg att hon skulle gjort i Karlstad. Den personal som finns och som vanligtvis utför kub och tidiga ultraljud prioriteras till förlossningen, många är hemma med sjuka barn eller är själva sjuka. Skulle själv gjort kub i Karlstad och regionen gick ut med denna info häromdagen, det gäller alla tillsvidare oavsett ålder.

Okej, det är superolika i regionerna. Jag fick söka kvinnokliniken idag och där sa läkaren att han knappt hade nåt att göra. Han skulle ha opererat idag men det var inställt..så de hade det superlugnt på gyn. Jag bor i Västernorrland. Vi har fall men inte jättemånga ännu.
  • Sasu
    Cornellia skrev 2020-03-18 08:58:44 följande:

Med båda mina barn har v18-20 varit det normala för första ultraljudet. 

Vill man ha tidigare så får man ju vända sig privat, så då beror det ju bara på hur pass intresserad man är av det. 

Beror nog på var man bor. Här i skåne får man alla ultraljud gratis, inklusive kub och tillväxt.
Svar på tråden inget ultraljud pga Corona