• Hola666

inget ultraljud pga Corona

Är så jäkla besviken, nu vågar de inte göra ultraljudsundersökning eller kub i vecka 13 längre pga rädsla för Corona. Så jag får vänta till vecka 19 på mitt FÖRSTA ultraljud. Är livrädd att något ska vara fel och vem vill göra en så sen abort om det skulle visa sig vara fel. Nä jag ångrar faktiskt att jag blev gravid nu för är så jäkla orolig. Finns inte heller privat ultraljud i närheten vad jag vet. Jag har ingen aning om vilken vecka jag är i nu och ska alltså behöva vänta tills halva graviditeten gått för att få någon information.. jag känner mej inte ens gravid och har väntat vad som känns i en evighet på denna kub som inte blir av. känns inte alls bra!

• Svar på tråden inget ultraljud pga Corona
  • Tow2Mater

Men ring runt och ta reda på var du kan gora det privat, det ar ju bara att leta och sen kora dit.

• Tow2Mater
    CEZ skrev 2020-03-17 19:52:58 följande:

Halva Sverige skriker om att politiker är dumma i huvudet för att befolkningen inte sätta i karantän, andra halvan av Sverige verkar inte ha förstått att detta är av de största kriserna i Sveriges (världens) historia och gnäller över att ett ultraljud blir inställt...

Mycket bra sammanfattning.
  • Disa35

Stackare.

Självklart är du besviken och orolig, det är väl inget konstigt med det.

Men försök att tänka såhär:

Mänskligheten har klarat sig i tusentals år, utan ultraljud. Det är en klen tröst, jag vet, men att oroa sig är inte så bra det heller.

Så försök ta det lugnt, ta hand om dig själv och gör allt för att må så bra du kan.

Och glöm inte att vi finns här, redo att stötta ????

• Snurranfian

Jag förstår verkligen att du är besviken! Det handlar om en medicinsk undersökning som man som över 35 år har rätt till. Förstår att partner inte kan komma med osv..och att man inte kan gå om man är sjuk. Det är ju självklart nu. Men vad är anledningen till att de ställer in? Är barnmorskorna sjuka? Har de flyttat dem till akuten? En god vän till mig fick värsta tänkbara besked på KUB i fredags. Om hon behövt gå till v.20 i en graviditet där fostret fick tas bort igår.... fy fan!! Jag känner mig ensam om att tycka att detta börjar gå för långt. Ja jag bryr mig om andra men det låter som vi talar om böldpesten. :(

• Daphodil
    CEZ skrev 2020-03-17 19:52:58 följande:

Halva Sverige skriker om att politiker är dumma i huvudet för att befolkningen inte sätta i karantän, andra halvan av Sverige verkar inte ha förstått att detta är av de största kriserna i Sveriges (världens) historia och gnäller över att ett ultraljud blir inställt...

Möjligtvis kan din förståelse öka om du tänker dig in i oron som första trimestern ofta utgör. KUB-ultraljudet blir för många det ultimata tecknet att det kommer gå vägen, - även om det inte är någon garanti. Att tas ifrån den checkpointen och därmed behöva vänta på bekräftelse tills mitten av graviditeten känns nog rätt vemodigt.
  • Hola666

Tack för er förståelse..

de som känns absurt är att man får anordna musikaler för 499 personer men jag får inte gå på ultraljud ensam. Jaja inget jag kan påverka. Jag får leta reda på en privat ultraljudmottagning så jag iallefall får bekräftelse på att jag är gravid sen får jag hålla tummarna att det inte visar sig vara något större fel i vecka 20 :/

• CEZ
    Hola666 skrev 2020-03-17 20:41:31 följande:

Tack för er förståelse..

de som känns absurt är att man får anordna musikaler för 499 personer men jag får inte gå på ultraljud ensam. Jaja inget jag kan påverka. Jag får leta reda på en privat ultraljudmottagning så jag iallefall får bekräftelse på att jag är gravid sen får jag hålla tummarna att det inte visar sig vara något större fel i vecka 20 :/

Därför att det är en vårdmiljö du skulle till och genom att minimera antalet icke nödvända besök minimerar man också risken för att dra dit eventuell smitta. Just inom vården är det extremt viktigt att minimera alla risker eftersom det kan få förödande konsekvenser om viruset kommer in där.
  • Snurranfian
    CEZ skrev 2020-03-17 20:52:45 följande:

Därför att det är en vårdmiljö du skulle till och genom att minimera antalet icke nödvända besök minimerar man också risken för att dra dit eventuell smitta. Just inom vården är det extremt viktigt att minimera alla risker eftersom det kan få förödande konsekvenser om viruset kommer in där.

Kanske hänvisa folk till någon viss ingång? Flytta viss verksamhet till andra lokaler osv. Rätt allvarligt att upphöra med medicinska bedömningar av foster tycker jag!
  • Disa35
    Hola666 skrev 2020-03-17 20:41:31 följande:

Tack för er förståelse..

Förstår dig helt och fullt; även om det finns rimliga skäl så blir man ledsen och besviken. Det är ju ditt barn, klart att hans/hennes hälsa är viktigast för dig personligen. Men allt går nog bra ska du se, och vi finns ju som sagt här
  • Elmanoli

Hola666: jag har inte fått något meddelande eller telefonsamtal än. Är i v 20 nästa vecka och RUL kan göras till v 22 om jag förstått rätt. Kan du DM:a mig om du hittar någon klinik för privat ultraljud?

Svar på tråden inget ultraljud pga Corona