• Anonym (Skygg)

Klarar ej närhet o relation

När någon jag tycker om kommer nära får jag panik, ju mer jag tycker om någon desto mer värdelös känner jag mig och börjar då trycka bort personen, dra mig undan och varje indicie som kan bekräfta att personen eg inte bryr sig /eg inte tycker om mig osv blir bevis som skapar smärta och tvivel i mig.

Jag hamnar i låst läge där jag inte heller vill ta upp och lösa problemen utan jag tycker händelsen/sveket är bevis nog och gör bara slut, vilket resulterar i ett på-och-av förhållande då personen vägrar släppa taget om mig vilket är oerhört påfrestenade för båda.

Jag vill bli fri från detta för både min och min partners skull men vet ej hur.

Finns någon här som känner igen detta o har tips?

• Svar på tråden Klarar ej närhet o relation
  • Anonym (Solution)

Här är lösningen på ditt problem.

Var singel.

• Anonym (Skygg)
    Anonym (Solution) skrev 2020-03-20 10:21:33 följande:

Här är lösningen på ditt problem.

Var singel.

Jag trivs bäst som singel, söker själv aldrig upp partners och försöker ju göra slut när jag väl hamnat i relation (är alltid öppen med att jag inte ska vara i relation, men det lyssnar inte karlar på) den andra personen accepterar inte att avsluta relationen och eftersom jag endå tycker om personen försöker jag igen.

Så det är tyvärr inte så enkelt..
  • Anonym (Solution)

Undvik män.
    Livet blir enklare för kvinnor då.

• Anonym (Sök hjälp)
    Anonym (Skygg) skrev 2020-03-20 10:07:56 följande:

När någon jag tycker om kommer nära får jag panik, ju mer jag tycker om någon desto mer värdelös känner jag mig och börjar då trycka bort personen, dra mig undan och varje indicie som kan bekräfta att personen eg inte bryr sig /eg inte tycker om mig osv blir bevis som skapar smärta och tvivel i mig.

Jag hamnar i låst läge där jag inte heller vill ta upp och lösa problemen utan jag tycker händelsen/sveket är bevis nog och gör bara slut, vilket resulterar i ett på-och-av förhållande då personen vägrar släppa taget om mig vilket är oerhört påfrestenade för båda.

Jag vill bli fri från detta för både min och min partners skull men vet ej hur.

Finns någon här som känner igen detta o har tips?

Sök professionell hjälp för att ta reda på vad det är som gör att du reagerar som du gör och få verktyg för att kunna ändra på det hela. Det är inget du kan lösa på egen hand.
  • Anonym (Solution)
    Anonym (Sök hjälp) skrev 2020-03-20 10:35:56 följande:
    Det är inget du kan lösa på egen hand.
    Det vet väl inte du?
  • Mackan87

Du har fått ett par riktigt dåliga förslag och ett bra. Sök proffessionell hjälp. Om det känns som ett för stort och jobbigt steg kan du alltid börja med att gå in på happydating.se och köpa hennes bok. Detta är alltså ingen dejtingsida utan erbjuder HJÄLP till dem som har svårt att dejta. Jag har själv lyssnat på ljudboken och det är toppenbra verktyg att ta hjälp av! Det skulle kunna vara ett superkomplement till att gå i tex KBT. Lycka till!

• Anonym (Liv)

Det är inte ovanligt att en kombo av kontrollbehov och rädsla för att bli sårad gör att man inte kan ha ett förhållande. Själv har jag varit den som gjort slut så fort jag känt att förhållandet förändrats till det sämre, bara för att få vara den som lämnar. Jag tror du behöver öva och utsätta dig för det för att kunna komma över rädslan. Kanske inte så dumt att ta psykologhjälp?

• Anonym (Solution)
    Mackan87 skrev 2020-03-20 10:41:07 följande:

Du har fått ett par riktigt dåliga förslag och ett bra. Sök proffessionell hjälp. Om det känns som ett för stort och jobbigt steg kan du alltid börja med att gå in på happydating.se och köpa hennes bok. Detta är alltså ingen dejtingsida utan erbjuder HJÄLP till dem som har svårt att dejta. Jag har själv lyssnat på ljudboken och det är toppenbra verktyg att ta hjälp av! Det skulle kunna vara ett superkomplement till att gå i tex KBT. Lycka till!

Mina förslag var bra. Hon slipper hantera närhet och relationer om hon följer mina förslag.
  • Anonym (Sök hjälp)
    Anonym (Solution) skrev 2020-03-20 10:38:28 följande:
    Det vet väl inte du?

Nej, men sannolikheten att TS skulle lyckas på egen hand utan att ta hjälp med att identifiera varför hon känner sig värdelös och inte värd att älskas är rätt liten. Rädslan för att älska någon och rädslan för svek verkar var större än längtan efter någon och det är något svårt att råda bot på själv.

Det är som i lag i tex fotboll där rädslan för att förlora är större än att vinna och därmed så vågar man inte satsa. I sportens värld tar man till hjälp i dessa situationer från mentala coacher, varför ska inte TS ta professionell hjälp för att våga vinna i kärleks-"spelet"?

• Anonym (Solution)
    Anonym (Liv) skrev 2020-03-20 10:41:50 följande:

Det är inte ovanligt att en kombo av kontrollbehov och rädsla för att bli sårad gör att man inte kan ha ett förhållande. Själv har jag varit den som gjort slut så fort jag känt att förhållandet förändrats till det sämre, bara för att få vara den som lämnar. Jag tror du behöver öva och utsätta dig för det för att kunna komma över rädslan. Kanske inte så dumt att ta psykologhjälp?

Det bästa är om kvinnor som du och TS inte går lösa.
    Och definitivt inte ger sig in i förhållanden med män.
Svar på tråden Klarar ej närhet o relation