När det gäller den typen av problem så är det ens "ego" som ställer till det. Jag menar naturligtvis inte att du är en egoist på det sättet, men om man säger så här för att åskådliggöra det en smula:
Om du tänker dig den andra ytterligheten av ditt "problem". Föreställ dig en människa som när hon/han känner närhet växa tillsammans med någon, istället tar över relationen helt, blir enormt krävande, vill ha mer och mer och suger all näring ut det som annars är tänkt att växa fram i sin egen takt. En Han eller Hon som verkar så trevlig och ödmjuk från början, men som så fort förhållandet är etablerat kliver över alla integritetsgränser och kräver den andres totala fokus och ständiga närvaro både kroppsligen och andligen.
Det är inte svårt att se att det är "egot" det handlar om i ett sånt fall. Vintergatans alla planeter kretsar kring EN stjärna ...en stjärna som är centrum i tillvaron, nämligen "Egot, Mig, Jaget". Vi kan direkt känna in att problemet ligger åt det hållet. Det är heller inte så svårt att föreställa oss att det torde bero på någon slags rädsla i botten, rädsla att bli lämnad, att inte vara älskad och behövd, vilket gör att personen ifråga har ett överdrivet behov att bli bekräftad. Rädsla gör också att man upplever att man inte har kontroll på vad som sker, vilket i sin tur leder till att man försöker kontrollera det man upplever som orsaken till det hela. Nämligen, den andra parten... och så vidare.
Om man vänder tillbaka bilden, så ser man att ytterligheten i den andra änden. Den som istället drar sig undan från närhet, inte vågar öppna sig etc, också har med "egot" att göra. Och man kan där ställa sig samma frågor fast ur en annan synvinkel': "Vad är det man skyddar?" "Varför förminskar man sig och upplever att man kanske inte duger eller räcker till? Är det bara ett skydd som håller mig på ett säkert avstånd från att öppna mig och på det sättet bli sårbar?"
Varför är det jobbigt att vara sårbar? Alla människor förlorar någon man älskar, det är en viktig del av livet att vara i kontakt med sin sårbarhet. Spelar det så stor roll om det gör ont? Alla steg gör alltid lite ont. Om jag ger mig hän, vad kommer att hända? Dom som vet säger att det är fantastiskt? Vill jag vara min egen kontrollerande fångvaktare, eller vill jag våga vara fri att gå dit jag vill och känna hur det känns?
Vill jag veta hur det känns att vara JAG utan det som håller mig tillbaka? Det som håller mig tillbaka är jag själv. Därför spelar det ingen roll vilket förhållande jag är i, eller med vem. Någon annan kan aldrig lösa mitt problem med något slags trollspö. Jag måste själv vilja förändra mig, och jag måste själv göra jobbet. Det är mycket enklare att bara låta saker vara som dom är.... men då kommer jag aldrig att få känna skillnaden. Och vad är viktigare i livet än att Jag ger mig i kast med det som jag upplever hindra mig från att riktigt leva mitt liv? Vad är viktigare än att jag förverkligar mig själv? Jag känner ju att något håller mig tillbaka från att kunna älska och ge och våga.
Jag vet att jag vill hoppa från tian. Det känns alldeles för högt för mig. Men det är lika högt för alla. Men jag vill..... och det är hela motorn, drivkraften och orsaken till att du lyckas...att vilja. Sedan börjar man att hoppa i plurret från bassängkanten. När man känner att det går utan problem så klättrar man upp på trean... och man slutar inte klättra upp bara för att man klättrar ner igen utan att hoppa, även om det tar hundra gånger..... Ja, you get the idea.
Jag har bara skrivit rakt ut och jag tänker inte läsa igenom det heller. Hoppas du får någon liten inspiration. De flesta av oss har på olika sätt behövt jobba oss förbi sånt som vi upplever hindra oss i tillvaron. Och det är just det som är livet. Om du sätter igång ett förändringsarbete så kommer du efter ett tag upptäcka dels att det är väldigt spännande och att det tar sin tid. Men det gör inget. En sak som är bra är att försöka hitta en grupp av andra människor som gör samma sak. Det kan vara allt från gruppterapi till en meditationsgrupp. Googla och ta reda på var folk håller till som delar din upplevelse. Du kommer att märka att du har en häftig och givande resa framför dig. Allt Gott.