Inlägg från: Anonym (Sök hjälp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sök hjälp)

Klarar ej närhet o relation

Anonym (Skygg) skrev 2020-03-20 10:07:56 följande:

När någon jag tycker om kommer nära får jag panik, ju mer jag tycker om någon desto mer värdelös känner jag mig och börjar då trycka bort personen, dra mig undan och varje indicie som kan bekräfta att personen eg inte bryr sig /eg inte tycker om mig osv blir bevis som skapar smärta och tvivel i mig.

Jag hamnar i låst läge där jag inte heller vill ta upp och lösa problemen utan jag tycker händelsen/sveket är bevis nog och gör bara slut, vilket resulterar i ett på-och-av förhållande då personen vägrar släppa taget om mig vilket är oerhört påfrestenade för båda.

Jag vill bli fri från detta för både min och min partners skull men vet ej hur.

Finns någon här som känner igen detta o har tips?

Sök professionell hjälp för att ta reda på vad det är som gör att du reagerar som du gör och få verktyg för att kunna ändra på det hela. Det är inget du kan lösa på egen hand.
  • Anonym (Sök hjälp)
    Anonym (Solution) skrev 2020-03-20 10:38:28 följande:
    Det vet väl inte du?

Nej, men sannolikheten att TS skulle lyckas på egen hand utan att ta hjälp med att identifiera varför hon känner sig värdelös och inte värd att älskas är rätt liten. Rädslan för att älska någon och rädslan för svek verkar var större än längtan efter någon och det är något svårt att råda bot på själv.

Det är som i lag i tex fotboll där rädslan för att förlora är större än att vinna och därmed så vågar man inte satsa. I sportens värld tar man till hjälp i dessa situationer från mentala coacher, varför ska inte TS ta professionell hjälp för att våga vinna i kärleks-"spelet"?

• Anonym (Sök hjälp)
    Anonym (Solution) skrev 2020-03-20 10:42:50 följande:
    Mina förslag var bra. Hon slipper hantera närhet och relationer om hon följer mina förslag.
    Fast bara för att TS är rädd för att bli sårad så betyder ju inte det att hon faktiskt vill leva ensam.
  • Anonym (Sök hjälp)
    Anonym (Solution) skrev 2020-03-20 10:45:34 följande:
    Längtar man tillräckligt efter kärlek så fixar man det.
    Annars är det bara att ge upp.
    Nope, inte alltid utan hjälp. Varför så negativ till att man ska ta till hjälp för att lösa ett problem man ser och inte ser lösningen på själv?
  • Anonym (Sök hjälp)
    Anonym (Solution) skrev 2020-03-20 10:59:57 följande:

En man är rädd för närhet och fixar det helt enkelt inte:

"Skärp dig för fan. Ingen vill lyssna på ditt gnäll, man får inget gratis vet du. Kvinnor blir inte direkt upphetsade av offerkoftan"

En kvinna är rädd för närhet och fixar det helt enkelt inte:

Nu måste vi ta det varligt här, på med silkesvantarna. En kvinnas känslor är värdefulla. Låt oss ge henne stöd och uppmuntran, så att hon kan få uppleva riktig och innerlig kärlek.

Hade sagt samma sak till en man som var rädd för relationer. "Sök hjälp"
  • Anonym (Sök hjälp)
    Anonym (Solution) skrev 2020-03-20 11:09:08 följande:
    Och inom så hade du tänkt "sök hjälp, ditt psykfall"
    Varför skulle jag ha tyckt att en man var ett psykfall för att han var rädd för närhet och relationer men inte en kvinna? Antingen så är båda psykfall eller så är ingen av dem psykfall bara för att de är rädda för relationer, närhet och att släppa in en annan människa i sitt liv och därmed riskera att bli sårad.

Är fotbollsspelare, där rädslan för att förlora är större än viljan att vinna, också psykfall då? Enligt ditt resonemang att män som är rädda att bli sårade i en relation är psykfall.
Svar på tråden Klarar ej närhet o relation