• Anonym (Anonym)

    Svårare att bli gravid om man bara har samlag vid ägglossning?

    Jag och min man har bara samlag vid ägglossning då vi försöker skaffa barn. Har inte sex annars då jag inte gillar sex, vill inte ha några kommentarer om hur jag ska börja gilla det eller frågor om det tack. Endast svar på min fråga!

    En gång sa en barnmorska till mig att det är normalt att det tar upp till ett år att bli gravid eftersom kroppen måste vänja sig vid mannens spermier. Det borde väl vara så att det blir svårare då att bli gravid om man bara har samlag vid ägglossning eftersom min kropp inte är lika van vid hans spermier som den skulle vara om vi hade samlag regelbundet?

  • Svar på tråden Svårare att bli gravid om man bara har samlag vid ägglossning?
  • Anonym (försiktigt skeptisk)

    Tycker att det låter väldigt konstigt! Aldrig hört talas om att det skulle fungera så. Att det för ett normalfertilt par kan ta upp emot ett år att få till en graviditet beror på att det är väldigt många moment som ska klaffa. Befruktningen och det som följer är komplicerade saker.

  • Anonym (tror inte)

    Det tror jag inte för om det skulle vara så skulle inte så många barn bli till av ons, tillfälliga förbindelser etc.
    Det är individuellt hur länge det tar och allt stämmer och är rätt (friska spermier, friskt ägg, det fäster osv...) kan det räcka med att ha sex en enda gång.  

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (tror inte) skrev 2020-03-20 17:09:43 följande:

    Det tror jag inte för om det skulle vara så skulle inte så många barn bli till av ons, tillfälliga förbindelser etc.

    Det är individuellt hur länge det tar och allt stämmer och är rätt (friska spermier, friskt ägg, det fäster osv...) kan det räcka med att ha sex en enda gång.  


    Vadå så många? Vad jag vet så är det ovanligt att bli gravid av ons.
  • Anonym (H)

    En månad hade vi sex två gånger och det var vid ägglossningen. Poff, så blev vi gravida! Innan dess hade vi inte sex alls nära ägglossningen och blev därför inte gravida.

  • Anonym (tror inte)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-03-20 17:11:32 följande:
    Vadå så många? Vad jag vet så är det ovanligt att bli gravid av ons.
    Majoriteten blir inte gravida men inte är det helt ovanligt. Har du aldrig hört talas om det? Jag har blivit gravid med ons och skydd...  Å andra sidan har jag varit så fertil att jag blev gravid alldeles för lätt... 
  • Anonym (Maja)

    Haha vänja sig? Njaa jag blev tex gravid direkt med en ny pojkvän , så de där snacket tror inte jag på. Däremot skulle jag ha sex lite där omkring ägglossning också , för att öka chanserna . Om jag verkligen ville ha barn

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (tror inte) skrev 2020-03-20 17:15:20 följande:

    Majoriteten blir inte gravida men inte är det helt ovanligt. Har du aldrig hört talas om det? Jag har blivit gravid med ons och skydd...  Å andra sidan har jag varit så fertil att jag blev gravid alldeles för lätt... 


    Det jag hört är att det är ovanligt att bli gravid med ons
  • Ela90

    Det är ok för kvinnan men det är viktigt att mannen får utlösning ungefär var 5te dag minst. För att ha färska levande spermier.han kan ju få utlösning på egen hand så ni behöver inre ha sex.

  • Anonym (123)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-03-20 17:43:25 följande:
    Det jag hört är att det är ovanligt att bli gravid med ons
    Och var finns statistiken på det kära du? Vad du HÖRT är liksom inte relevant.
  • Anonym (o)

    Du kan bli gravid ändå, jag var 37 år så chansen var ju redan väldigt låg på mig, och vi hade sex enbart vid ägglossning i 4 månader innan jag blev gravid. Alltså endast 1 gång per månad.

  • Anonym (o)
    Ela90 skrev 2020-03-20 17:48:54 följande:

    Det är ok för kvinnan men det är viktigt att mannen får utlösning ungefär var 5te dag minst. För att ha färska levande spermier.han kan ju få utlösning på egen hand så ni behöver inre ha sex.


    Men inte för ofta för då blir de vekare också har jag hört.

    Men tror inte det är nödvändigt för min sambo hade förmodligen inte haft utlösning på en månad då vi blev gravida. (Han har problem med snoppen, det var därför vi bara låg 1 gång per månad)
Svar på tråden Svårare att bli gravid om man bara har samlag vid ägglossning?