• Kotten22

    Tonåring med Asperger, behövs intyg att vara hemma med honom om skolan stänger pga Corona?

    Jag har en 13åring son med asperger och adhd. Han kan inte vara hemma själv om han blir sjuk, eller om skolan stänger pga Corona.

    Behöver jag intyg från bup eller någon annanstans för att kunna vara hemma från jobbet och och ta hand om honom?

    Känns som det är nära att skolorna stänger så är bra att veta.

  • Svar på tråden Tonåring med Asperger, behövs intyg att vara hemma med honom om skolan stänger pga Corona?
  • Mammia

    Hej. Om skolan stänger och ditt barn behöver dig hemma så kan du få intyg från vårdcentralen.

  • Kotten22
    Mammia skrev 2020-03-22 00:15:18 följande:

    Hej. Om skolan stänger och ditt barn behöver dig hemma så kan du få intyg från vårdcentralen.


    Från vårdcentralen? Har du läst det någonstans? Länka gärna. Jag hittar själv ingen info om detta.

    Eftersom vårdcentralen inte har någon direkt kunskap eller uppfattning om min sons handikapp verkar det lite underligt. Kanske bup kan skriva intyg?
  • AnkiC

    Man kan ju inte lämna en 7-åring hemma själv heller. Antar att de med barn som inte klarar sig hemma själv får ta semester eller tjänstledigt? Vab får man väl inte ta?

  • Studentpappa
    AnkiC skrev 2020-03-22 08:25:13 följande:

    Man kan ju inte lämna en 7-åring hemma själv heller. Antar att de med barn som inte klarar sig hemma själv får ta semester eller tjänstledigt? Vab får man väl inte ta?


    Jo det skulle ju ändras till någon form av ersättning. Om staten stänger skolan får den ju se till att ersätta föräldrarna också, annars lär det ju bli kaos.
    Ride it like you stole it
  • AnkiC
    Studentpappa skrev 2020-03-22 08:35:13 följande:

    Jo det skulle ju ändras till någon form av ersättning. Om staten stänger skolan får den ju se till att ersätta föräldrarna också, annars lär det ju bli kaos.


    Ok
  • AnkiC
    Studentpappa skrev 2020-03-22 08:35:13 följande:

    Jo det skulle ju ändras till någon form av ersättning. Om staten stänger skolan får den ju se till att ersätta föräldrarna också, annars lär det ju bli kaos.


    Ok
    Kotten22 skrev 2020-03-22 08:17:18 följande:

    Från vårdcentralen? Har du läst det någonstans? Länka gärna. Jag hittar själv ingen info om detta.

    Eftersom vårdcentralen inte har någon direkt kunskap eller uppfattning om min sons handikapp verkar det lite underligt. Kanske bup kan skriva intyg?


    Man brukar gå till vårdcentralen för att få läkarintyg för vab över 12 år. Antar att du har din sons diagnos med hans svårigheter nedskrivna av bup som du kan visa upp?
  • Alexi

    Om skolorna stängs kommer det ju komma en form av tillfällig föräldrapenning för att de vuxna ska kunna vara lediga med barnen. Dock gissar jag (finns ju inget att läsa om det) att den normalt sett inte kommer gälla föräldrar till 13-åringar men däremot den utökade vabben som är för barn över 12 år och de som omfattas av LSS kanske utökas. Det är nog svårt att veta innan regeringen presenterat förslaget.

Svar på tråden Tonåring med Asperger, behövs intyg att vara hemma med honom om skolan stänger pga Corona?