• Anonym (Blivande mamma)

    Namnet Blakkie-Bee

    Vad tycker ni om namnet?

  • Svar på tråden Namnet Blakkie-Bee
  • Anonym (//)
    Xenia skrev 2020-03-23 02:08:58 följande:

    Det verkar iaf finnas en tanke bakom namnet:

    "Sanna skriver att hon och pappan till barnen, British Mbumba, var överens om att de inte ville ha varken typiskt svenska eller kongolesiska namn. "

    Varför inte välja ett internationellt namn då? 

    "?Så när vi plötsligt fick till oss namnet Blakkie-Bee, som är en blandning av latin och ett grunduttryck för urkraft, så visste vi att det var rätt. Ett namn som betyder ?Kraftfull resenär?, vilket han verkligen är. En resenär som bestämt sig för att komma till vår familj?, skriver hon."

    Men då räknade hon inte med omgivningens reaktioner.  Blakkie låter som Blacky, ett namn för svarta hundar eller hästar. Dessutom är det ett nedsättande ord för svarta människor.



    Tänkte bara på det två sista meningarna. Det är INTE ett nedsättande ord för svarta människor. Vem skulle ha bestämt det? Inte för jag skulle vilja heta Whitey, men skulle jag bli kallad det om jag bodde i ett land där merparten av mina vänner är svarta, så kör till.

    Jag har faktiskt en vän som kallas Blackie. Från Nigeria. Ingen aning om var namnet kommer ifrån (gissningsvis från barndomen eftersom han är mörkare än sina syskon) men det var han själv som presenterade sig som det när vi träffades för första gången för evigheter sen.
     När vi sedan träffades på en fest för andra gången och skulle byta nr och jag skulle skriva in namn blev jag osäker och frågade vad jag skulle skriva. Han flinade och sa "du vet ju vad jag heter". Jag vågade inte säga det om, om, om jag skulle ha fel/hört fel första gången. Så jag låtsades inte minnas, vilket han verkade tycka var jättekul...

    Men att härma Sanna Bråding som garanterat är ensam om att ge detta hemska namn till sitt barn, är ju enbart väldigt löjligt. 
    Kan inte ts hitta på ett eget tokigt namn om nu det önskas?
  • Limeblad
    Anonym (Britt funkar i alla dubbelnamn) skrev 2020-03-23 13:43:48 följande:

    Bukkake-Britt är bättre


    Dagens bästa!
  • Betty Boop

    Det låter som en undulat eller en papegoja. Och om Sanna Brådings unge redan har valt ett så extremt namn så blir det bara fjantigt att bara härma det rakt av. Eller ska du också ändra till Lakkie bara för att hon har gjort det? 

    Om du nu vill ha ett unikt fjant-namn så kom på nåt eget istället för att härmas. Fjant-namn blir liksom ännu fjantigare då.

  • Anonym (Smaken är som...)

    Trodde först det var Kitty Jutbring som fått ett barn till (hade passat till hennes syskontrio Nikki-Lo, Kimmi.Kid och Jim-Jim). 

    Men det var det inte. 

    Kitty och hennes man tycker förmodligen att vi har skittöntiga och alldeles för normala namn precis som vi tycker hennes och Sanna Brådings barn har skumma namn. Men alla kan inte heta William och Julia. Tack och lov faktiskt! För trots att William är bland topp tre så är det inget vanligt namn. Tror vår pojk är den ende William i sin årskurs på ca 120 elever... Tror det är samma i åldersklassen under. Däremot det som folk tror är annorlunda typ Maximilian finns det fler av!

    Så man behöver inte heta konstiga saker för att vara unik idag.  

  • Xenia
    Anonym (//) skrev 2020-03-23 14:34:02 följande:

    Tänkte bara på det två sista meningarna. Det är INTE ett nedsättande ord för svarta människor. Vem skulle ha bestämt det? Inte för jag skulle vilja heta Whitey, men skulle jag bli kallad det om jag bodde i ett land där merparten av mina vänner är svarta, så kör till.

    Jag har faktiskt en vän som kallas Blackie. Från Nigeria. Ingen aning om var namnet kommer ifrån (gissningsvis från barndomen eftersom han är mörkare än sina syskon) men det var han själv som presenterade sig som det när vi träffades för första gången för evigheter sen.
     När vi sedan träffades på en fest för andra gången och skulle byta nr och jag skulle skriva in namn blev jag osäker och frågade vad jag skulle skriva. Han flinade och sa "du vet ju vad jag heter". Jag vågade inte säga det om, om, om jag skulle ha fel/hört fel första gången. Så jag låtsades inte minnas, vilket han verkade tycka var jättekul...

    Men att härma Sanna Bråding som garanterat är ensam om att ge detta hemska namn till sitt barn, är ju enbart väldigt löjligt. 
    Kan inte ts hitta på ett eget tokigt namn om nu det önskas?
    Jo, det är nedsättande. Kanske inte i alla länder el kulturer men i vissa som USA. Det är ingen som bestämt det, det bara är så. Troligen för att vita kallat svarta det, som i "Come here, blackie" till en okänd svart kille.

    "usually offensive a person belonging to a darkly pigmented race a black person" https://www.merriam-webster.com/dictionary/blackie

    Det motsvarar "svarting" på svenska. 

    Sen att en sångare i ett metalband kallar sig "Blackie Lawless" är en annan sak. Det är inte hans riktiga namn.

    Håller med om att om Sanna Bråding valt ett mycket ovanligt namn så är det löjligt att ta det. TS har inte själv hitta på namnet. Vill man ha ett ovanligt namn kan man hitta på ett eget eller leta efter ett redan existerande ovanligt namn.

    Men kanske detta är en trolltråd?
  • Anonym (Blivande mamma)
    LillaJag06 skrev 2020-03-24 14:28:50 följande:

    Tänker på Sanna och hennes son. Ett unikt namn för deras familj. Inget någon annan ska ?ta?.


    Varför inte?
  • LillaJag06
    Anonym (Blivande mamma) skrev 2020-03-28 16:46:19 följande:

    Varför inte?


    För att de kommit på det namnet tillsammans. Unikt för deras familj. Finns så många andra namn.

    Varför just ta detta? Vad har du för samhörighet till det namnet?
  • LillaJag06
    Anonym (Blivande mamma) skrev 2020-03-28 16:46:19 följande:

    Varför inte?


    För att de kommit på det namnet tillsammans. Unikt för deras familj. Finns så många andra namn.

    Varför just ta detta? Vad har du för samhörighet till det namnet?
Svar på tråden Namnet Blakkie-Bee