• Vinterankan

Rapport från Stockholm

Känns som att syftet med tråden var att motverka motsättningar men istället förstärks dem. Mycket tråkigt måste jag säga. Personligen tycker jag att personer i riskgrupper gör helt rätt som flyttar ut till mer isolerade ställen, utgår från att de som är rädda från smittan och "flyr" inte direkt levt riskfyllt innan de flyttade ut. Gissar att några säkert hamnat i min kommun också då jag som många andra bor i Stockholms län men mer i glesbygden. Känns extremt empatilöst att vilja stänga in äldre personer i sina lägenheter att antingen sitta och bli deprimerade eller missa viktig motion.

Däremot så är det ju en relevant fråga med belastning på sjukvård. Där vore det ju rimligt om hemkommunen /regionen stod för kostnaderna.

Lär väl få motargument om att de tar med sig smittan till den äldre befolkningen de åker till istället. Men har vi ärligt talat sett en enda rapport om att det har hänt? Det är ju inte så att Stockholms 1 miljon eller regionens över 2 miljoner människor är smittade.

Men för att trygga säkerheten för de boende så kanske man istället för att skambelägga borde ta fram tydliga riktlinjer som tex att man måste sitta två veckor i hemkarantän innan man förflyttar soc utanför egna kommunen/regionen.

• Vinterankan
    Anonym (? 2) skrev 2020-03-28 12:15:06 följande:
    De kommer att få ekonomisk kompensation men det är inte där problemet utan att det saknas resurser, bland annat personal och utrustning.
    Ja vad gäller utrustning så är väl den bristen lika stor i hela landet och att resurserna nu med socialstyrelsens hjälp också fördelas ut där behovet är som störst så det problemet borde inte vara större beroende på om man vårdas i hemkommunen eller någon annanstans. 

Och beroende på personalkategori så borde det till vissa delar också egentligen handla om pengar, varslen är stora och personer som mister arbete inom turism, hotell och restaurang borde relativt snabbt kunna hoppa in som t.ex. lokalvårdare och annat inom sjukvården som inte kräver utbildad personal och även inom hemtjänsten så är det väl många som inte har sjukvårdsutbildning? Borde t.o.m. bli en vinst för kommunen att få möjlighet att anställa folk som annars skulle bli arbetslösa med pengar som kommer från andra kommuner. 

Det som då återstår som ett problem är utbildad sjukvårdspersonal, det går ju inte att bara utbilda och anställa. 
Svar på tråden Rapport från Stockholm