• Anonym (Rädd)

    Kan jag som uska tvingas arbeta?

    Jag är ärligt talat livrädd för att smittas. Jag vet inte om jag är högrisk, opererades för hjärtfel som bebis men har varit ?frisk? sen dess. Enligt läkaren jag pratade med är jag inte det, men hur kan man veta säkert?

    Jag har varit hemma den tid jag kan utan läkarintyg och nu kräver de tillbaka mig, jag vet verkligen inte vad jag ska göra!

  • Svar på tråden Kan jag som uska tvingas arbeta?
  • Anonym (Anike)

    Antingen får du  arbeta, eller så får du sjukskriva dig. Ett annat alternativ är  att ljuga och säga att du är förkyld, för då får du inte jobba utan får vara hemma med lön.
    Ett sista alternativ är att säga upp dig.

    Men som frisk och utan läkarintyg, och om du varken vill ljuga eller säga upp dig, så ja, arbetar du inte blir det ju arbetsvägran.

  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Anike) skrev 2020-03-27 21:19:42 följande:

    Antingen får du  arbeta, eller så får du sjukskriva dig. Ett annat alternativ är  att ljuga och säga att du är förkyld, för då får du inte jobba utan får vara hemma med lön.

    Ett sista alternativ är att säga upp dig.

    Men som frisk och utan läkarintyg, och om du varken vill ljuga eller säga upp dig, så ja, arbetar du inte blir det ju arbetsvägran.


    Men de kräver ju läkarintyg från dag 15 säger de? Jag förstår inte hur det går ihop om man ska hålla sig hemma med minsta symtom, vem ska skriva intyget?

    Jag försökte få intyg för hjärtfelet, men läkaren vägrade skriva det och min kardiolog är omöjlig att få tag i.
  • Anonymm20
    Anonym (Rädd) skrev 2020-03-27 21:22:28 följande:

    Men de kräver ju läkarintyg från dag 15 säger de? Jag förstår inte hur det går ihop om man ska hålla sig hemma med minsta symtom, vem ska skriva intyget?

    Jag försökte få intyg för hjärtfelet, men läkaren vägrade skriva det och min kardiolog är omöjlig att få tag i.


    Läkaren på vc skriver läkarintyget, precis som tidigare.

    Men ja, är du frisk så kan de tvinga dig att jobba. Och jobbar du inte fast du är frisk är det arbetsgivaren vilket är skäl för uppsägning.
  • Anonym (Rädd)
    Anonymm20 skrev 2020-03-27 21:28:46 följande:

    Läkaren på vc skriver läkarintyget, precis som tidigare.

    Men ja, är du frisk så kan de tvinga dig att jobba. Och jobbar du inte fast du är frisk är det arbetsgivaren vilket är skäl för uppsägning.


    Så man ska gå dit även om man hostar tex?

    Uppsägning för att jag inte vill dö?
  • Anonym (Anike)
    Anonym (Rädd) skrev 2020-03-27 21:31:03 följande:
    Så man ska gå dit även om man hostar tex?

    Uppsägning för att jag inte vill dö?
    Om alla tänkte som du så skulle ju ingen arbeta, och då skulle du dö ändå, för hur skulle du få mat, rent vatten och el, hade du tänkt?

    Byt jobb om du inte vill arbeta som uska längre. Är det på sjukhus eller boende du jobbar på?
  • Anonym (Anike)
    Anonym (Rädd) skrev 2020-03-27 21:31:03 följande:
    Så man ska gå dit även om man hostar tex?

    Uppsägning för att jag inte vill dö?
    Och nej, du ska inte arbeta om du hostar.

    men om du fortfarande har symtom, så är det väl inga problem att vara fortsatt sjukanmäld?
  • Anonym (W)

    Vad skulle göra dig högrisk mer än ett lagat hjärtfel? Det är många som haft sjukdomar och har syndrom men som inte är högrisk.


     


    Rör du dig inte utanför hemmet i dagsläget?

  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Anike) skrev 2020-03-27 21:32:44 följande:

    Om alla tänkte som du så skulle ju ingen arbeta, och då skulle du dö ändå, för hur skulle du få mat, rent vatten och el, hade du tänkt?

    Byt jobb om du inte vill arbeta som uska längre. Är det på sjukhus eller boende du jobbar på?


    Alla har inte hjärtfel. Sjukhus ja.
  • Anonym (eh)

    Om du inte är villig att utsätta dig för en viss risk är du i fel yrke och borde säga upp dig. 

  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Anike) skrev 2020-03-27 21:33:32 följande:

    Och nej, du ska inte arbeta om du hostar.

    men om du fortfarande har symtom, så är det väl inga problem att vara fortsatt sjukanmäld?


    Jag hostar inte, var ett exempel där jag inte får ihop logiken att man ska till vc men samtidigt ska man hålla sig hemma.
Svar på tråden Kan jag som uska tvingas arbeta?