• Anonym (Mamma­)
    Sat 28 Mar 2020 09:59
    3257 visningar
    53 svar
    53
    3257

    Okej att ta med kaffe till skolan?

    Min elvaåring vill ta med sig kaffe till skolan på morgonen, jag är osäker, hur hade ni reagerat på det?

  • Svar på tråden Okej att ta med kaffe till skolan?
  • sextio­talist
    Sat 28 Mar 2020 11:10
    #31
    Anonym (Kaffemoster) skrev 2020-03-28 10:45:16 följande:

    Ok, faktaresistens alltså.

    Varför frågar du ens?


    Inte det minsta. Vi är flera som vuxit upp med socker i normala mängder. Saft och bullar och inte dras med övervikt.

    Jag har alltid haft socker och mjölk i både te och kaffe. Är snart 60 och har varken övervikt, bra tänder och stabilt, bra blodsocker
  • Anonym (Kaffe­moster­)
    Sat 28 Mar 2020 11:12
    #32
    sextiotalist skrev 2020-03-28 11:10:07 följande:
    Inte det minsta. Vi är flera som vuxit upp med socker i normala mängder. Saft och bullar och inte dras med övervikt.

    Jag har alltid haft socker och mjölk i både te och kaffe. Är snart 60 och har varken övervikt, bra tänder och stabilt, bra blodsocker
    Och du har smådruckit det under dagen antar jag. Och knaprat bullar utan efterföljande tandborstning.

    Då är du att gratulera.
  • Anonym­m20
    Sat 28 Mar 2020 11:37
    #33
    Anonym (Kaffemoster) skrev 2020-03-28 10:49:31 följande:

    Hon dricker det hemma innan tandborstning.

    Så. Enkelt.


    Eller så kan man ta med sig tandborsten till skolan och brosta efter kaffet...

    Jag har druckit kaffe latte med socker i flera år och inte är jag överviktig eller har missfärgade tänder.
  • sextio­talist
    Sat 28 Mar 2020 11:55
    #34
    Anonym (Kaffemoster) skrev 2020-03-28 11:12:40 följande:

    Och du har smådruckit det under dagen antar jag. Och knaprat bullar utan efterföljande tandborstning.

    Då är du att gratulera.


    Småätit, inte så mycket. Borstat tänderna efter varje måltid. Nix, morgon och kväll.
  • Sat 28 Mar 2020 11:57
    #35
    Anonym (Mamma) skrev 2020-03-28 11:06:52 följande:
    Och nej, jag frågade hur ni hade reagerat på det, sa inget om att det måste vara ert barn.
    Visst, men du formulerade det felaktigt. 
  • Anonym (Q)
    Sat 28 Mar 2020 12:10
    #36

    Om det är ok med skolans regler så är det förstås ok. Jag kan inte tänka mig att andra orkar bry sig om vad din välskötta son eller dotter har i muggen. Det kan ju lika gärna vara mjölk, choklad, te eller en smoothie. 

  • Anonym (nja)
    Sat 28 Mar 2020 12:39
    #37
    +2

    Drick hemma på morgonen innan skolan. Slut på problemet.

    Ja, så tycker jag (är förälder och även lärare)

    Har svårt att se varför man ska behöva ta med en termos med kaffe i den åldern. Att universitetsstudenter gör så för att de ska plugga hela dagen och kaffet på universitetens cafeterior är dyrt, det är en annan sak och då vettigt att de tar med.

    Varför man vill göra en 11-åring koffeinberoende är något jag inte förstår, men bryr mig heller inte nämnvärt. Dricker inte kaffe själv så jag kanske bara inte förstår grejen. 

  • Sat 28 Mar 2020 14:44
    #38

    Om det är tillåtet att ha med grejer hemifrån så antar jag att andra barn också har med sig diverse saker.

    När jag gick i sjätte klass fanns en kafeteria där man kunde köpa chokladbollar, kanelbullar, kaffe, varm choklad mm. Många gick också iväg på sina raster och köpte både läsk, godis och energidrycker (detta var innan åldersgräns sattes). Det är bara ett år äldre än vad ditt barn är nu.

    Minns inte att någon reagerade negativt. Varken på koffein, att vissa hade med sig ätbart/drickbart till skolan, risken med att barn gick runt med heta drycker, eller orättvisan att vissa hade råd och andra inte. Så den biten tycker jag inte är orimlig. Däremot nu som vuxen och förälder kan jag tycka att det är onödigt att låta sitt elvaåriga barn ha det som morgonrutin att dricka kaffe. Dels för tänderna som kommer missfärgas och dels för koffeinberoendet.


    Korrekturläser som en kratta
  • Sat 28 Mar 2020 14:58
    #39

    Låter helt sjukt. Varför ska hon ha med kaffe? Hon får väl dricka innan hon åker hemifrån som alla andra? Vi fick inte ha med oss mat/godis/dryck (inte heller vatten) i grundskolan.

  • Anonym (...)
    Sat 28 Mar 2020 15:26
    #40

    Min son har nog alltid druckit kaffe - kommer ihåg från ngt barnkalas att han hade frågat om det inte fanns kaffe. Han dricker kaffe och vatten. Har nog aldrig druckit läsk. Min man hävdar bestämt att han drack kaffe när han var tre.. på 60-talet när inget var farligt.

Svar på tråden Okej att ta med kaffe till skolan?