• pherber

    Syskon vill åka till föräldrar i riskgrupp!

    Påsken har alltid varit en helg när hela familjen samlas hos mina föräldrar på Gotland. Jag bor i Stockholm och har bestämt mig för att stanna här tills coronoakrisen har lättat.
    Dock säger båda mina syskon, boendes i Malmö och Norrköping, att de tänker åka till Gotland med sina familjer över påsk. Mina föräldrar är båda över 70. Min pappa har dessutom både högt blodtryck och problem med lungorna samt har rökt i hela sitt liv.

    Jag tycker mina syskon är själviska och oansvariga. Mina föräldrar är snälla och skulle aldrig säga nej till träffa sina barn och barnbarn.

    Jag har sagt att jag tycker att de gör fel men vet inte vad mer jag kan göra? Jag är yngst, så mina åsikter väger inte så tungt...

  • Svar på tråden Syskon vill åka till föräldrar i riskgrupp!
  • Anonym (Vera)

    De är idioter. I värsta fall tar de livet av era föräldrar. Antingen så fattar de verkligen inte det eller så bryr de sig inte? De har barn med sig som kanske går i skola/förskola och är ingen i familjerna sjuk innan så är ju risken överhängande att de får med sig viruset från båten eller flyget, för de åker väl knappast privat båt hela vägen till Gotland? Jag vet verkligen inte vad man ska göra med denna typ av faktaresistenta människor. Dags att låsa in dem trots allt? Låta regioner som Gotland stängs sina gränser?

  • Kjell2
    pherber skrev 2020-03-28 10:10:30 följande:

    Påsken har alltid varit en helg när hela familjen samlas hos mina föräldrar på Gotland. Jag bor i Stockholm och har bestämt mig för att stanna här tills coronoakrisen har lättat.

    Dock säger båda mina syskon, boendes i Malmö och Norrköping, att de tänker åka till Gotland med sina familjer över påsk. Mina föräldrar är båda över 70. Min pappa har dessutom både högt blodtryck och problem med lungorna samt har rökt i hela sitt liv.

    Jag tycker mina syskon är själviska och oansvariga. Mina föräldrar är snälla och skulle aldrig säga nej till träffa sina barn och barnbarn.

    Jag har sagt att jag tycker att de gör fel men vet inte vad mer jag kan göra? Jag är yngst, så mina åsikter väger inte så tungt...


    Du kan först skicka alla rekommendationer hur de i riskgrupp ska göra samt om resor till dina föräldrar och syskon! Kan de läsa och har normal intelligens?

    Därefter tar du ett samtal med dina föräldra och syskon. Därefter kan du inte göra mycket mera.
  • Anotherone

    NEJ!!!

    Herregud jag hade blivit galen om mina syskon gjort så.

    Det är dubbel-dubbelfel upphöjt till tusen!

    Unga kan vara smittbärare utan symptom

    Även unga kan bli svårt sjuka

    Föräldrarna tillhör riskgrupp

    Alla onödiga resor ska undvikas

  • Anonym (Gotlänning)

    Be dina syskon att gå in på Facebokk och läsa vad vi gotlänningar tycker om onödigt resande hit i tider som råder.
    Sök på "helagotland.se" och leta rätt på trådar om resande...

    INGEN som inte har legitima skäl är välkomna hit. Vi ser onödiga besökare som pest just nu.
    Vad är det för fel på folk???

  • Anonym (Hold my beer)

    Du kan ju alltid fråga dina syskon om de skulle vilja ha sina föräldrar i livet om ett halvår? Det finns folk som dör inom dagar efter smitta, och har man inte suttit i fullständig karantän 14 dagar kan man bära med sig viruset.

Svar på tråden Syskon vill åka till föräldrar i riskgrupp!