• hundra

    Vårpersonal, hjälp! Hur mycket alvedon kan man äta?

    Nu vet jag inte hur länge, men kanske sedan juni 2019 har jag ätit 2-3 alvedon om dagen, eller ca 2 ipren. Mestadels åt jag ipren.

    Sedan december när min skada förvärrades fick jag av läkaren maxdos, dvs 8, alvedon om dagen. Fram till februari kombinerade jag med oxikodon, 

    Från februari (4 veckor innan jag slutade med oxikodon) kombinerade jag 8 alvedon med 3 ipren om dagen.

    Sedan några veckor äter jag 2-6 alvedon om dagen. Oftast försöker jag äta under 3 st men kan vissa dagar bli över 6.

    Ska jag kontakt vårdcentralen? Min fundering är om jag ätit för mycket eller är det för kort tid? I december tog jag många prover, tror det var bla leverprover och de var bra. Kan man be om något långtidsverkande istället? Behöver äta mer de dagar jag arbetar pga skadan.

    Blir orolig om det blivit för mycket för min kropp? Hur länge kan man äta smärtstillande? 

  • Svar på tråden Vårpersonal, hjälp! Hur mycket alvedon kan man äta?
  • Alexi83

    Maxdos på Alvedon är 4g. Alltså antingen 8st 500mg eller 4st 1g. Ipren har maxdos på 1200mg (max 6 st av 200mg eller 3st 400mg).

    Vid RA (reumatiska sjukdomar) är dock maxdos flr Ipren 2400mg.

  • hundra
    Alexi83 skrev 2020-03-28 22:03:19 följande:

    Maxdos på Alvedon är 4g. Alltså antingen 8st 500mg eller 4st 1g. Ipren har maxdos på 1200mg (max 6 st av 200mg eller 3st 400mg).

    Vid RA (reumatiska sjukdomar) är dock maxdos flr Ipren 2400mg.


    ja precis, men undrar ändå om jag kanske ätit det för lång tid
  • Alexi83
    hundra skrev 2020-03-28 22:22:16 följande:

    ja precis, men undrar ändå om jag kanske ätit det för lång tid


    Det kan mycket väl vara så.

    Men har du pratat med läkare? Om ev annan preparat?
  • FtS70

    Rådgör med din läkare om du är orolig. Jag har f ö patienter som ätit högre doser än så i tiotals år.

Svar på tråden Vårpersonal, hjälp! Hur mycket alvedon kan man äta?