• Sat 28 Mar 2020 21:36
    1248 visningar
    31 svar
    31
    1248

    Morgonbestyr 8-åring - Hur mkt delegera?

    Hur ser era vardagmorgnar ut för era 8/9-årigar (åk 2)? Jag håller nämligen på att få krupp på min 8-åring ibland, jag måste säga åt honom precis allt han bör göra om han ska få något gjort. Han har en timme på sig för påklädning, frukost (denna ordnar jag), tandborstning, ytterkläder och slutligen gå till skolan (tid att gå exl denna timme.) Så säger jag inte "Klä på dig", "Kom och ät frukost", " Borsta tänderna", "Klä på dig och gå till skolan" så händer ingenting. Har iofs aldrig vågat pröva och väntat ut, för då skulle både han och jag bli rejält sena till skola resp jobb.

    Oftast tillåts inte TV el musinlyssning på morgonen eftersom det resulterar i total distraktion. Men det känns så tråkigt att vara nästan som militärisk och ropa ut uppgifter om nåt ska fungera. Det mesta går dessutom mkt långsamt.

    Ska tilläggas att sonen inte har någon som helst funktionsnedsättning, men är mkt i sina egna tankar och ofokuserad.

    Hur mkt tjatar ni på era barn i samma ålder? Gör de något av sig själva på morgonen?

  • Svar på tråden Morgonbestyr 8-åring - Hur mkt delegera?
  • Sat 28 Mar 2020 21:39
    #1

    Det där är ju så olika. En del barn sköter allt själva medan andra barn behöver vägledas hela morgonen.

    Jag har 7 barn och har upplevt alla varianter. Den som redan vid 5 års ålder blev irriterad om jag lade mig i på morgonen och den som knappt fick något gjort ens som tonåring. Det har nog mycket med personlighet att göra.

  • Anonym (C)
    Sat 28 Mar 2020 21:40
    #2
    -1

    Nej, mina killar gjorde inte mycket själva i den åldern. Det var mer i mellanstadiet de blev mer självgående.

    Har du gjort ett schema till honom? Det kan underlätta. Googla på bildstöd för att se exempel.

  • Anonym (Tanka­r)
    Sat 28 Mar 2020 21:43
    #3

    Fick bara en tanke av att läsa inlägget. Det kan inte vara så att han har de svårt i skolan på nått vis? Blir retad eller annat som gör att han går i egna tankar och liksom "drar ut" på morgonbestyren?

    Ursäkta att de inte svara på just din fråga men det kanske kan vara en faktor i det hela?

  • Elin P
    Sat 28 Mar 2020 21:47
    #4

    Min 8-åring behöver hjälp av mig med vad han ska göra och när på morgonen. Jag tycker det låter normalt.

  • Anonym (Veron­ika78)
    Sat 28 Mar 2020 22:09
    #5
    -1 +1

    Vi har en gjort en bildserie som hänger i hallen med

    1. Kissa

    2. Frukost

    3. Bajsa

    4. Borsta tänderna

    5. Tvätta sig

    6. Klä på sig

    m.m.

    Barnen tittar på den och vet nästa steg efter vi har väckt de

  • Barbro­45
    Sat 28 Mar 2020 22:14
    #6

    Det där känner jag igen. Nu har jag stora barn, men min äldsta tog lång tid på sig på morgonen, det var mycket, ska bara......,., lite Alfons Åberg. Den yngre var i stort sett självgående på morgnarna redan som 6-åring.

    Det är bara att inse att vissa barn har svårt att fokusera och hålla tempo på morgonen. Är det något som ni föräldrar känner igen från er själva. Eller kanske bättre att fråga era egna föräldrar hur ni själva var.

  • Sun 29 Mar 2020 10:22
    #7

    Ja så gör vi med nioåringen. Han har alltid krävt konstant påputtning. Det blir förstås sakta bättre men det går obegripligt trögt många gånger. Så ja, vi är militäriska på morgnarna. Absolut ingen skärm förrän allt morgonbestyr är klart.

  • Mon 30 Mar 2020 13:32
    #8

    Det låter normalt för åldern. Jag har en 8,5-åring som precis som din måste ledas genom morgonbestyren. Det funkar bra, eftersom vi har samma rutiner varenda morgon. Jag tror man måste vara äldre för att kunna styra sin egen tid på det sättet du tänker på. Det kommer, det kommer...

  • Anonym (Lisa)
    Tue 31 Mar 2020 22:22
    #9

    Jag har en dotter som är 7 år och varje morgon tar hon på sig kläder, fixar sin äggmacka(jag kokar ägget), packar frukt och läxmapp. Jag borstar hennes tänder eftersom hon är för liten för att kunna det själv. Hon bäddar om jag vet henne, men ogillar det.

  • LFF
    Wed 1 Apr 2020 09:56
    #10
    -1

    Tips på checklista att skriva ut och sätta upp för att förenkla för honom och (efter hand) minska på tjatet:

    https://fixasjalv.se/att-gora-listor

Svar på tråden Morgonbestyr 8-åring - Hur mkt delegera?