Inlägg från: Anonym (Bott utomlands numer i Sverige) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bott utomlands numer i Sverige)

    Du som bor utomlands - Corona

    Jag tycker inte alls man gör så lite.
    Man gör allt för att skydda äldre och riskgrupper,
    man får inte besöka äldreboende eller där personer med funktionshinder bor,
    man ska inte besöka äldre släktingar.
    Äldre ska hålla sig hemma och enbart gå ut på någon promenad men inte träffa andra, göra ärenden osv.
    Och det verkar Sverige ha klarat bra i jämförelse med andra länder.

    Många jobbar hemifrån, hörde siffror på 49% och det är högt.
    Folk försöker om det går att åka mindre kollektivtrafik och det märks.
    Bio, många museum och alla kulturställen håller stängt.
    Det är ju inga konserter eller teatrar osv.
    Inga evenemang osv.
    Det är så gott som tomt på alla restauranger på kvällarna, mycket mindre 
    folk på lunchrestauranger.

    Folk håller avstånd, många affärer har märkband på golven så att man ser vilka avstånd man ska stå.
    Affärer håller öppet en timme tidigare bara för äldre som inte kan få hjälp med handling.
    Det är nästan tomt i shoppingcenter osv.

    Folk följer råden, de flesta i alla fall.
    Skolorna håller öppet men där ändrar man mycket, ingen idrott inne utan bara utomhus, i matsalarna och i större lokaler får man ha en tom plats mellan sig när man sitter och äter osv.
    Man ställer in många fritidsaktiviteter eller ändrar dom så att man inte har mycket kroppskontakt osv.
    En del som kan håller sin förskolebarn hemma osv.

    Sverige är långt ifrån hur det brukar vara.
    De flesta följer alla rekommendationer och det viktigaste just att skydda våra gamla och det följs ju verkligen.
    Folk verkar också faktiskt följa uppmaningen att stanna hemma vid minsta symptom även fast det är lite snuva osv.
    Det gäller både vuxna och barn.

    Folk sluter upp och gör så gott dom kan.
    Men folk är också hjälpsamma och hjälper till att handa till dom som inte kan, man håller mer kontakt per telefon och sociala medier till dom som inte kan gå ut.
    Många restauranger och caféer och affärer som nu håller på att gå i konkurs stödjer man genom att t ex köpa presentkort till längre fram eller bara stödja genom att skänka en slant.
    Musik och annan kultur som inte kan ha öppet kan ändå visas online så man kan stödja dom osv.
    Det gör man säkert i många andra länder också.

    Mantrat i alla länder, skydda dom gamla gör vi bra i Sverige, vi heller inte har så mycket generationsboende. Många äldre bor själva eller på äldreboende, många äldre i Sverige har också en bra grundhälsa.

    Folk undviker shoppingcenter osv men många familjer är nu ute mycket mer i friluftsområden på helgerna osv.
    Och alla experter håller ju med om att det är bra att vara ute och ta en promenad.
    Folkhälsan är väldigt viktig och det gäller att hålla energin upp då detta kan ta flera månader innan det ens börjat lugna ner sig.

    Det är absolut mycket hårade i andra länder men att säga att vi inte gör något är ju helt fel, de flesta följer direktiven och rekommendationerna och som faktiskt är nödvändigt.
    Men Sverige ändrar ju också riktlinjerna efter utvecklingen så vi får se vad som händer.
    Ingen vet ju  riktigt vad som rätt eller fel och vad som passar i ett land passar inte ett annat.
    Inte ens experterna är ju eniga, många experter utomlands tycker att Sverige gör rätt, andra experter tycker att Sverige gör fel.
    Ingen vet vilka åtgärder som verkligen fungerar förutom att man måste skydda äldre och riskgrupper.

    Om Sverige gör rätt eller fel får tiden utvisa, jag kan ju bara hoppas på att det ska gå bra.

    Man kan förstå att många i andra länder undrar vad som händer i Sverige men när man säger just det menar man ofta just vanliga människor, dvs man frågar ett antal personer och egentligen vad vanliga personer i andra länder tycker och tänker har ju egentligen inte betydelse för spridningen och utvecklingen i Sverige.
    Vanliga människor som bor i Tyskland, England, Norge eller Danmark vet ju inte mer än vi vanliga i Sverige vad som ska hända.
    Politiker har också tagit många beslut som dom egentligen inte vet om det är rätt eller inte.

    Men det är ju bara att hoppas att det kommer att gå så bra det kan göra, tyvärr kommer det ju att ta månader innan vi ens ser en bra förbättring i Europa.

  • Anonym (Bott utomlands numer i Sverige)

    Läste nu statiskt 30/3 enligt källa ECDC.
    Men under dagen har ytterligare fall bekräftats.

    Norden:         Bekräftade fall     Fall per 100 000 inv.      döda

    Finland           1218                           22                              11
    Danmark        2395                           41                              72
    Island             1020                          291                               2
    Norge             4102                           75                              22
    Sverige           3700                           36                            110

    Invånare
    Finland     ca 5,5 milj.
    Danmark  ca 5,6 milj.
    Island       ca 365 000
    Norge       ca 5,4 milj.
    Sverige     ca 10,1 milj.

    Så Sverige sticker inte ut med tanke på folkmängden.

  • Anonym (Bott utomlands numer i Sverige)
    Anonym (sara) skrev 2020-03-30 23:50:57 följande:
    https://c19.se/

    S
    verige har 167 döda enligt denna sidan.
    Ja som jag skrev så uppdaterades antal döda under dagen och dom sa att antalet registrerade släpade efter pga helg.
    Men jag tog en statistik där men enligt gårdagens siffror hade en jämförelse tabell mellan länderna och var enklast att få överblick över.

    Folk har ju även dött i de andra länderna under helgen/dagen.
    Enligt nyheterna i kväll följer Sverige och Tyskland nästan likadana kurvor över smittade och döda när man jämför länder ifrån dag 1 när första avled.
    Totalt andra siffror för t ex Italien och Spanien.
  • Anonym (Bott utomlands numer i Sverige)
    Anonym (sara) skrev 2020-03-31 01:46:30 följande:
    Ja, men betydligt färre har dött i de andra nordiska länderna.

    Nyheterna var nog inte uppdaterade med de nya siffrorna.
    Jag tog som sagt siffrorna som redovisades på måndag förmiddag.
    På eftermiddagen redovisade de 44 döda men det var inte under en dag sammanlagt under helgen.

    Det är fruktansvärt med alla dödsfall men till vår storlek ligger vi ungefär som Danmark och smittan är större i Norge men dom har färre döda.

    Enligt all statistik ligger Sverige i mitten i Europa.
    Ingen vet hur det kommer att bli.

    Dom som har dött hittills och dör nu är dom som blev smittade för ca 3 veckor -1 månad sen dvs innan grannländerna införde strängare åtgärder.
    Så vi kan se resultatet om ett par veckor till en månad om Sverige gjort totalfel, just nu följer Sverige kurvan som andra länder.
    Så vi får tyvärr vänta och se.

    Det är som är dåligt för Sverige är ju att vi har så få intensivvårdsplatser, där har man dragit ner de senaste 10 åren just för att vi inte har behövt så många platser och det är dåligt nu och det är skrämmande för många.
    Det är ju i Sverige precis som i alla länder flest äldre dom dött och bland dom är det många som aldrig ens kunnat klara respiratorer och intensiv vård precis som folk med andra sjukdomar.
    På intensiven ligger ofta yngre (upp till strax över 70) och yngre som hamnar där klarar sig ofta ganska bra.
    Äldre och väldigt sjuka klara inte ens respirator.
    För ett par dagar sen var det det ett par stycken som avlidet efter att dom vårdats på intensiven, många äldre hamnar inte ens där utan dör på andra avdelningar.
    Men ju fler som blir allvarligt sjuka kommer ju att behöva intensiv vård och det är ju där många oroas av tillgången.
    Man kan ju bara hoppas att dom som behöver intensivvård verkligen ska kunna få det även längre fram.
     
    Just nu följer Sverige utvecklingen som andra länder, dvs antal personer blir sjuka, dör efter skalan som följer antalet efter dag 0 när första dödsfallet kom i landet och ligger som Tyskland på utvecklingskurvan.
    Det är om några veckor vi kan se resultatet av hur Sverige har agerat.

    Jag har ingen aning om hur det blir man får bara hoppas att folk ändå gör sitt bästa och följer alla rekommendationer det är det vi som bor här kan göra just nu.
  • Anonym (Bott utomlands numer i Sverige)
    Monkii skrev 2020-03-31 09:30:41 följande:

    Ber om ursäkt det blev ett tankefel med siffrorna. Det ska vara 326 resp 399 smittade per 1 milj inv.


    Ja det blir mycket siffror och många undersökningar och mycket statisk.
    Man får nya uppdateringar några gånger per dag så man hänger knappt med,
    ibland visar dom olika statisk.

    Varje dödsfall är ju tragiskt för personens släktingar.
    Som sagt är det  fortfarande mest äldre som dör och många klarar inte intensiv vård precis som vid andra sjukdomar
    men för dom som gör det och ofta lite yngre hoppas man att det ska finnas tillräckligt många platser. 
    Man räknar med att 10% av dom intagna  corona smittade på sjukhus behöver intensiv vård ett tag och eftersom dom allra flesta som hamnar där i Sverige klarar sig hoppas man att platserna ska räcka till, det är ju även inte bara corona smittade som behöver intensiv vård eller annan vård, allt annat fortsätter ju och andra sjukdomar fortsätter som vanligt.
    Sen får man ju hoppas att inte alla behöver intensiv vård samtidigt.

    Men många äldre som är sjuka nu blev det innan alla restriktioner och rekommendationer vi hoppas att det blir bättre nu efter några veckor så att färre äldre blir sjuka längre fram.
    Man har också nu gått ut till områden med många invandrare som Tensta/Järva där informationen inte hade kommit fram tillräckligt och där många bor trängre och i flera generationer.
    Tyvärr är  det många äldre med utländsk bakgrund som varit med gruppen som avlidit då dom inte fått tillräcklig information.
    Nu har man gått ut till dessa områden med information på olika språk och också fått dom yngre att förklara situationen för sina äldre släktingar.
    Men det är väl tyvärr så i många länder att informationen inte kommer ut till alla på lika villkor.
  • Anonym (Bott utomlands numer i Sverige)
    louisa83 skrev 2020-04-01 17:26:49 följande:

    Och så var det 59 nya dödsfall sen igår i Sverige...på tre dagar har antalet döda fördubblats och är nu uppe i 239 döda! Skulle inte alls säga att det här är bra siffror, snarare bedrövliga.

    Allt fler lärare och andra som jobbar i skolor läser jag uttrycker sin oro för att bli smittade, då de är nära elever varje dag och det finns ingen möjlighet att hålla distans i klassrum och matsalar där alla sitter nära varandra. Många är äldre och vissa i andra riskgrupper. De undrar om myndigheterna glömt bort dom? Ska de behöva riskera sitt liv?

    Tyvärr ser jag att situationen kommer bli mycket värre i Sverige.

    Här i Grekland har hittills 50 personer dött, och det tycker man är mycket här! Det är uppenbart att svenska myndigheter försöker försköna bilden och få numrena att framstå som helt ok och förväntade. Jag tycker de är långt ifrån ok och jag är djupt orolig.

    Det värsta för mig är att allt det här daltandet som Sverige håller på med gör att det kommer ta lång tid för landet att komma ur det här, personligen är jag mest ledsen för att det antagligen kommer ta väldigt lång tid innan jag får träffa min mamma igen som bor i Sverige...


    Det är hemska siffror det håller jag med om, dock har jag inte hört att lärare skulle vara mer rädda än andra yrkesgrupper.
    Det är fortfarande det absolut viktigaste att skydda dom äldre.
    Nu har smitta kommit in på äldreboenden och det är farligt.

    Av dom döda är runt 100 st 80-89 år, 60 st är 70-79 år.
    Endast 2 st har varit under 50 år och då med underliggande sjukdomar
    så total förbudet på att besöka äldreboende kommer att vara en lång tid, några månader har man gått ut med.
    Vi har själva en 100 åring i släkten som vi nu inte kan besöka och det är väldigt tråkigt då vi ju inte kan veta hur länge till hon lever trots att hon är pigg.
  • Anonym (Bott utomlands numer i Sverige)

    Det är svårt att förutsäga hur det ska gå för varje land och alla ligger olika långt i utvecklingsfas beroende på flera saker.

    Men om man jämför Sverige med länder med ungefär lika stor befolkning ligger ju inte Sverige högre än andra.
    DN redovisar statistik fram till 31/3 och då hade.

    Belgien    11,4 milj invånare       705 döda
    Schweiz     8,5 milj invånare      433 döda
    Portugal    10,3 milj invånare     160 döda
    Österrike    8,8 milj invånare      120 döda
    Sverige     10,1 milj invånare      180 döda

    Där sticker Belgien och Schweiz ut med flera döda.

    Nederländerna 17,8 milj invånare   1040 döda
    Också mycket till antalet invånare.

    Danmark    5,6 milj                     90 döda.
    Så lite mer än Sverige om man jämför till invånarantal.

    Sen får vi se om ett par veckor hur dessa siffror står sig i förhållande till de olika länderna och man är ju i olika faser.

  • Anonym (Bott utomlands numer i Sverige)
    louisa83 skrev 2020-04-01 21:19:50 följande:
    Sverige har idag 239 döda.
    Jag skrev att jag tog statistiken ifrån igår, dagens statisk har ju inte kommit ännu.(jämförelse tabellen)
    Och ja dom pratade om att antalet döda ökat markant och det är just bland äldre och att smittan kommit in på boende trots rekommendationer att man inte ska besöka äldre.
    Det är hemskt att smittan är så stor bland äldre då dom oftast inte ens hamnar på intensiven då många inte klarar t ex respirator.
    Nu har vi ändå ett förbud att besöka äldreboende men ja ingen verkar ha någon förklaring till varför så många äldre blivit smittade trots rekommendation och förbud.

    Men det är svårt att jämföra länder, nu på nyheterna berättade dom att dödstalen i Storbritannien också ökar markant just nu.
  • Anonym (Bott utomlands numer i Sverige)
    Alexi83 skrev 2020-04-01 22:56:36 följande:
    Det fungerar att ringa eller ses gebom fönstret...
    Ja ringer gör vi ju förstås, hon pratar med olika släktingar varje dag.
    Ses genom fönstret vet jag inte direkt, hennes avdelning ligger 5 trappor upp på boendet. I så fall skulle hon få ta sig ner till porten men det blir jobbigt ändå då folk som jobbar där går ut och in och de boende  t ex för promenad.
    Svårt att inte komma för nära då och det är ju förbjudet att besöka äldreboende så att stå precis utanför porten blir nog för nära.

    Men vi hann fira hennes 100 årsdag i början av året och det känns bra att hon hann fira med hela släkten och det är hon så glad själv över.
    Men nu känns det ledsamt att ingen av oss får träffa henne, ingen vet ju hur länge hon lever även om hon är pigg, så är det ju för alla men ändå tråkigt både för släktingar och de äldre. Många äldre blir ledsna över att inte få besök, vissa blir oroliga och förvirrade när ingen som t e x deras barn kommer
  • Anonym (Bott utomlands numer i Sverige)
    Alexi83 skrev 2020-04-01 23:32:51 följande:
    Bor hon i ett rum utan fönster?
    Hur menar du?
    Hon bor som sagt på 5:e våningen på äldreboendet.
    Man måste stå en bit bort ifrån huset om man  t ex ska kunna vinka till henne i fönstret, visserligen ser hon ganska ok men så bra syn att hon ser oss 5 våningar ner när vi står en bit bort ifrån huset för att hon ska kunna se oss, blir vi för suddiga för henne och att skrika till henne 5 våningar upp är också dåligt då hon inte skulle höra allt vi säger och ropar till henne även om hörseln är någorlunda.
    Det är inte lätt att prata med en 100 åring 5 trappor upp och hon kan ju inte luta sig ut genom fönstret.
  • Anonym (Bott utomlands numer i Sverige)
    Alexi83 skrev 2020-04-01 23:47:33 följande:
    Eftersom coronavirus inte smittar genom väggen så kan du stå så nära fönstret så att hon ser dig (om hon bor ett rum med fönster...) Och prata i telefon, om hon har möjlighet till att prara om telefon.

    Varför krångla till det?
    Som sagt det hade funkat om hon bodde på bottenplanet eller möjligtvis 1 trappa upp.
    Återigen hon bor 5 trappor upp, därav kan ingen stå nära fönstret.

    Förstår inte din fråga varför/påstående varför krångla till det.
    Hur lätt tror du att det är för en 100 åring att se personer 5 trappor nedanför sitt fönster? man måste ju stå en bit bort ifrån huset  typ på andra sidan gatan  för att hon ska kunna se någon då hon inte kan öppna fönstret och hänga sig ut. 
    Det blir alldeles för suddigt för henne.
    Det är ju stor skillnad om hon hade bott i en villa eller som sagt på bottenplanet.
    Visst skulle vi kunna åka och ställa oss på andra sidan gatan och vinka till henne samtidigt vi ringde men hon skulle ha svårt att urskilja oss ifrån varandra, vi skulle blir något som rörde sig på andra sidan gatan  och visst det kan väl vara roligt någon gång men känns  inte som något som ger jättemycket, det klart man vill träffa henne och hon sina släktingar och inte bara se suddiga personer på gatan långt bort.
    Nu blir det telefon och det är alltid något men inte alls som att ses och träffas.
    Nu är det som det är men hon är ledsen för att ingen kan besöka henne.
    Alla förstår varför man inte kan träffas och att det är för det bästa men man kan ju ändå få vara ledsen över att inte få träffas.
  • Anonym (Bott utomlands numer i Sverige)
    Alexi83 skrev 2020-04-02 00:18:14 följande:
    Och jag har aldrig påstått motsatsen.
    Anonym (Bott utomlands numer i Sverige) skrev 2020-04-02 00:07:30 följande:

    Som sagt det hade funkat om hon bodde på bottenplanet eller möjligtvis 1 trappa upp.

    Återigen hon bor 5 trappor upp, därav kan ingen stå nära fönstret.

    Förstår inte din fråga varför/påstående varför krångla till det.

    Hur lätt tror du att det är för en 100 åring att se personer 5 trappor nedanför sitt fönster? man måste ju stå en bit bort ifrån huset  typ på andra sidan gatan  för att hon ska kunna se någon då hon inte kan öppna fönstret och hänga sig ut. 

    Det blir alldeles för suddigt för henne.

    Det är ju stor skillnad om hon hade bott i en villa eller som sagt på bottenplanet.

    Visst skulle vi kunna åka och ställa oss på andra sidan gatan och vinka till henne samtidigt vi ringde men hon skulle ha svårt att urskilja oss ifrån varandra, vi skulle blir något som rörde sig på andra sidan gatan  och visst det kan väl vara roligt någon gång men känns  inte som något som ger jättemycket, det klart man vill träffa henne och hon sina släktingar och inte bara se suddiga personer på gatan långt bort.

    Nu blir det telefon och det är alltid något men inte alls som att ses och träffas.

    Nu är det som det är men hon är ledsen för att ingen kan besöka henne.

    Alla förstår varför man inte kan träffas och att det är för det bästa men man kan ju ändå få vara ledsen över att inte få träffas.


    Vad är et som gör det så svårt att stå under/framför ett fönster på 5 våningen? Alt "stå på andra sidan gatan" om hon nu inte ser på nära håll.

    Är det svårt att åka själv? Måste hela familjen vara med?

    Självklart kan bli ledsna när de inte får besök. De är de på mitt jobb med av de som inte får besök (de är de som har anhöriga som inte bor i samma stad). Där blir det telefon och numera även videochatt (är mera för att att de ska få se varandra än att prata).
    Jag vet inte om vi missuppfattar varandra eller varför en det här blev en stor sak.
    Hon bor i ett stort långt och högt hus, 5 trappor upp.
    Som jag har förklarat klarar hon inte att se den person eller personer som står nere på gatan för att det blir för långt bort för henne,  det är för långt avstånd, det blir för suddigt, inte en person som hon skulle känna igen och det även om jag sa att jag stod nere på gatan, möjligtvis skulle hon kunna urskilja något som rörde sig om jag viftade med bägge armarna.

    Det är inget som passar för henne. Men det kan absolut vara en jättebra sak att göra om en äldre person ser bra, eller om en äldre bor på bottenplan eller någon trappa upp, precis som dom visat på tv, när barn sjöng för en kvinna som fyllde 90 år och hon stod på balkongen och lyssnade, då är det ju ett utmärkt sätt.
    Men det fungerar inte för vår 100 åring och säkert inte heller för de flesta andra äldre på hennes avdelning men säkert på några av de andra avdelningarna.

    Nu pratar vi i telefon och om någon i personalen kan hjälpa henne har vi även kunnat prata via FaceTime.

    Vi hoppas förstå kunna besöka henne igen så snart som möjligt, förhoppningsvis i sommar. Men man vet ju aldrig med en 100 åring och varje besök känns värdefullt.
  • Anonym (Bott utomlands numer i Sverige)
    Alexi83 skrev 2020-04-02 00:38:34 följande:
    Du behöver inte förklara mer hur hon bor, jag fattar att et är superjobbigt för dig att stå utanför och vinka och att du helst inte vill.

    Vi har infört ett digitalt system på jobbet, liknande facetime där anhöriga och våra patienter kan "träffas". Men har även tidigare haft de patienter som facetimar med sina anhöriga och de som har haft behov av hjälp har fått hjälp.
    Nja det  handlar ju inte om vad jag vill eller vad jag tycker är jobbigt utan att det inte ger henne något att någon står nedanför fönstret då hon inte riktigt kan uppfatta personen på så långt avstånd. Hade hon kunnat det hade jag förstås gärna gjort det.

    Det är bra att ni har infört digitalt system, det är jättebra att det finns facetime mm  i dessa tider så att de äldre kan känna sig mer delaktiga i familjen och det kan betyda mycket att få se familj, barn, barnbarn och  barnbarnsbarn medans man pratar och att det nästan blir som att träffas, det är uppskattat.
  • Anonym (Bott utomlands numer i Sverige)
    Anonym (sara) skrev 2020-04-02 13:30:06 följande:

    En bra sak att införa hade ju varit andra tider för riskgrupper och äldre. Det finns iaf inte här. 

    Förslagsvis tidigt på morgonen i två timmar.


    Så har många affärer i Sverige, även dom stora som ICA maxi, dom öppnar tidigare för äldre och riskgrupper, har varit det ett par veckor nu.
  • Anonym (Bott utomlands numer i Sverige)
    Anonym (sara) skrev 2020-04-02 15:07:20 följande:
    Inte i den storstad jag bor i. 
    Det är ju trist, jag bor i en kommun nära Stockholm och vet att många andra kommuner runt Stockholm har affärer som har special öppet.
    Men det är ju upp till varje affär att bestämma själva om dom vill och kan ha extra öppet.
  • Anonym (Bott utomlands numer i Sverige)
    Alexi83 skrev 2020-04-05 16:05:01 följande:
    Helt ok att du tycker det. Dock är det fakta utifrån info som kommit fram.
    Jag hade inte tänkt skriva något mer om det här för jag tyckte inte att det gav något för du vet ingenting om mig eller min släkting.
    Du hoppade bara på mig utan anledning och ärligt talat förstod jag inte varför.
    Min äldre släkting har betytt oerhört mycket för mig och ställt upp mycket både på mig och mina barn och övriga släktingar.
    Fram tills för två år sedan bodde hon hemma själv men flyttade till ett fint äldreboende när hon var 98 år.
    Även om hon är pigg så hör och ser hon inte som förut utan man får sitta nära man pratar. Hon ser bättre på nära håll än på långt.

    Vi umgås mycket, hon får ofta besök av olika släktingar men nu när hon inte får det känner hon sig lite ledsen precis som många andra äldre som inte får ta emot besök.
    Vi släktingar är också väldigt ledsna över att inte kunna besöka henne eftersom hon är 100 år vet vi ju inte hur länge hon kommer att leva även om hon är pigg för sin ålder. 
    Blir hon sjuk i en vanlig förkylning eller annat kan ju det vara det som gör att hon dör, nu kan det bli corona.
    Men vi är glada över att vi hann fira hennes 100 årsdag tidigare i år med hela släkten och hon var så glad över det.
    Det hade ju varit så tråkigt för henne att inte bli firad när hon är medveten om sin 100 år dag, hade det varit nu hade vi ju inte kunnat ha en tillställning.

    Jag och övriga släktingar hade gärna stått utanför hennes fönster om hon hade kunnat se oss och kanske kommunicera men det går inte för hon skulle inte kunna se att det var vi.
    Jag förklarade flera gånger att hon bor på 5 våningen, vi måste stå på andra sidan gatan om man ens ska se folk ifrån den våningen och funkar inte för henne.
    Det finns bara en sida man kan stå åt, åt andra hållet är det brant ner, en kulle ner mot en sjö men dom har en fantastisk utsikt över sjön där.

    Du skriver att du utgår ifrån fakta, nedan följer vad jag skrev, hur kan du av det utläsa att jag inte vill åka och "träffa" henne genom fönstret?
    Ärligt talat tar jag faktiskt illa vid mig när du skriver något sådant som du inte vet något om och som det inte finns en chans att tyda ut av det jag har skrivit.
    Hur kan du få det till det?

    Här är ifrån mina inlägg: 

    Vi har själva en 100 åring i släkten som vi nu inte kan besöka och det är väldigt tråkigt då vi ju inte kan veta hur länge till hon lever trots att hon är pigg.
    Alexi83 skrev 2020-04-01 22:56:36 följande:
    Det fungerar att ringa eller ses gebom fönstret...
    Ja ringer gör vi ju förstås, hon pratar med olika släktingar varje dag.
    Ses genom fönstret vet jag inte direkt, hennes avdelning ligger 5 trappor upp på boendet. I så fall skulle hon få ta sig ner till porten men det blir jobbigt ändå då folk som jobbar där går ut och in och de boende  t ex för promenad.
    Svårt att inte komma för nära då och det är ju förbjudet att besöka äldreboende så att stå precis utanför porten blir nog för nära.

    Men vi hann fira hennes 100 årsdag i början av året och det känns bra att hon hann fira med hela släkten och det är hon så glad själv över.
    Men nu känns det ledsamt att ingen av oss får träffa henne, ingen vet ju hur länge hon lever även om hon är pigg, så är det ju för alla men ändå tråkigt både för släktingar och de äldre. Många äldre blir ledsna över att inte få besök, vissa blir oroliga och förvirrade när ingen som t e x deras barn kommer
    Alexi83 skrev 2020-04-01 23:32:51 följande:
    Bor hon i ett rum utan fönster?
    Hur menar du?
    Hon bor som sagt på 5:e våningen på äldreboendet.
    Man måste stå en bit bort ifrån huset om man  t ex ska kunna vinka till henne i fönstret, visserligen ser hon ganska ok men så bra syn att hon ser oss 5 våningar ner när vi står en bit bort ifrån huset för att hon ska kunna se oss, blir vi för suddiga för henne och att skrika till henne 5 våningar upp är också dåligt då hon inte skulle höra allt vi säger och ropar till henne även om hörseln är någorlunda.
    Det är inte lätt att prata med en 100 åring 5 trappor upp och hon kan ju inte luta sig ut genom fönstret.
    Alexi83 skrev 2020-04-01 23:47:33 följande:
    Eftersom coronavirus inte smittar genom väggen så kan du stå så nära fönstret så att hon ser dig (om hon bor ett rum med fönster...) Och prata i telefon, om hon har möjlighet till att prara om telefon.

    Varför krångla till det?
    Som sagt det hade funkat om hon bodde på bottenplanet eller möjligtvis 1 trappa upp.
    Återigen hon bor 5 trappor upp, därav kan ingen stå nära fönstret.

    Förstår inte din fråga varför/påstående varför krångla till det.
    Hur lätt tror du att det är för en 100 åring att se personer 5 trappor nedanför sitt fönster? man måste ju stå en bit bort ifrån huset  typ på andra sidan gatan  för att hon ska kunna se någon då hon inte kan öppna fönstret och hänga sig ut. 
    Det blir alldeles för suddigt för henne.
    Det är ju stor skillnad om hon hade bott i en villa eller som sagt på bottenplanet.
    Visst skulle vi kunna åka och ställa oss på andra sidan gatan och vinka till henne samtidigt vi ringde men hon skulle ha svårt att urskilja oss ifrån varandra, vi skulle blir något som rörde sig på andra sidan gatan  och visst det kan väl vara roligt någon gång men känns  inte som något som ger jättemycket, det klart man vill träffa henne och hon sina släktingar och inte bara se suddiga personer på gatan långt bort.
    Nu blir det telefon och det är alltid något men inte alls som att ses och träffas.
    Nu är det som det är men hon är ledsen för att ingen kan besöka henne.
    Alla förstår varför man inte kan träffas och att det är för det bästa men man kan ju ändå få vara ledsen över att inte få träffas.
    Alexi83 skrev 2020-04-02 00:18:14 följande:
    Och jag har aldrig påstått motsatsen.Vad är et som gör det så svårt att stå under/framför ett fönster på 5 våningen? Alt "stå på andra sidan gatan" om hon nu inte ser på nära håll.

    Är det svårt att åka själv? Måste hela familjen vara med?

    Självklart kan bli ledsna när de inte får besök. De är de på mitt jobb med av de som inte får besök (de är de som har anhöriga som inte bor i samma stad). Där blir det telefon och numera även videochatt (är mera för att att de ska få se varandra än att prata).
    Jag vet inte om vi missuppfattar varandra eller varför en det här blev en stor sak.
    Hon bor i ett stort långt och högt hus, 5 trappor upp.
    Som jag har förklarat klarar hon inte att se den person eller personer som står nere på gatan för att det blir för långt bort för henne,  det är för långt avstånd, det blir för suddigt, inte en person som hon skulle känna igen och det även om jag sa att jag stod nere på gatan, möjligtvis skulle hon kunna urskilja något som rörde sig om jag viftade med bägge armarna.

    Det är inget som passar för henne. Men det kan absolut vara en jättebra sak att göra om en äldre person ser bra, eller om en äldre bor på bottenplan eller någon trappa upp, precis som dom visat på tv, när barn sjöng för en kvinna som fyllde 90 år och hon stod på balkongen och lyssnade, då är det ju ett utmärkt sätt.
    Men det fungerar inte för vår 100 åring och säkert inte heller för de flesta andra äldre på hennes avdelning men säkert på några av de andra avdelningarna.

    Nu pratar vi i telefon och om någon i personalen kan hjälpa henne har vi även kunnat prata via FaceTime.

    Vi hoppas förstå kunna besöka henne igen så snart som möjligt, förhoppningsvis i sommar. Men man vet ju aldrig med en 100 åring och varje besök känns värdefullt.
    Alexi83 skrev 2020-04-02 00:38:34 följande:
    Du behöver inte förklara mer hur hon bor, jag fattar att et är superjobbigt för dig att stå utanför och vinka och att du helst inte vill.

    Vi har infört ett digitalt system på jobbet, liknande facetime där anhöriga och våra patienter kan "träffas". Men har även tidigare haft de patienter som facetimar med sina anhöriga och de som har haft behov av hjälp har fått hjälp.
    Nja det  handlar ju inte om vad jag vill eller vad jag tycker är jobbigt utan att det inte ger henne något att någon står nedanför fönstret då hon inte riktigt kan uppfatta personen på så långt avstånd. Hade hon kunnat det hade jag förstås gärna gjort det.

    Det är bra att ni har infört digitalt system, det är jättebra att det finns facetime mm  i dessa tider så att de äldre kan känna sig mer delaktiga i familjen och det kan betyda mycket att få se familj, barn, barnbarn och  barnbarnsbarn medans man pratar och att det nästan blir som att träffas, det är uppskattat.

    Nu blev detta inlägg väldigt långt men jag tycker inte att det är ok som uttryckte dig.
    Dessa inlägg ser du som fakta att jag inte vill eller orkar besöka henne?
  • Anonym (Bott utomlands numer i Sverige)
    Alexi83 skrev 2020-04-05 18:40:52 följande:
    Jag vet enbart det som du har sagt.

    Hon er bättre på nära håll än på långt, vilket är att ovanligt. Därav är et vanligt tt man står under fönstret i synvinkel.

    Ni kan besöka henne, det enda ni inte kan är att ha fysisk kontakt eller komma in på boendendet (jag antar att det är stängt).

    Du gör en man av en fjäder vilket man då kan att slutsatsen att du inte vill träffa din släktning. Vilket är helt ok. Inte inte alla om vill av olika anledningar.
    Men nu gör du det igen, vad är det du inte förstår?
    Hon kan inte se en person som står 5 våningar nedanför, fattar du hur långt upp hon bor?
    Hur många 100 åringar klarar det? ett fåtal.
    Som sagt hade hon bott på bottenplan eller en trappa upp hade det fungerat och hade varit toppen.
    Nej vi kan inte besöka henne, det är som du aldrig har sett ett hus med 5 våningar, vi kan heller inte stå utanför porten och kika in eftersom vi då kommer för nära när äldre någon gång per dag går ur på en promenad och det är förbjudet att besöka äldre och äldreboende.

    Måste säga att det är ganska så fräckt av dig att säga att jag och övriga släktingar inte vill besöka henne. Varför skulle vi inte det när vi alltid gör det annars?
    Så varför inte nu om hon fick ut något av det?
    Du verkar inte fatta hur det ser ut där hon bor,men jag har förklarat det för dig men ändå håller du på och envisas med att vi inte gör det vi skulle kunna vilja göra.
  • Anonym (Bott utomlands numer i Sverige)
    Alexi83 skrev 2020-04-05 18:40:52 följande:
    Jag vet enbart det som du har sagt.

    Hon er bättre på nära håll än på långt, vilket är att ovanligt. Därav är et vanligt tt man står under fönstret i synvinkel.

    Ni kan besöka henne, det enda ni inte kan är att ha fysisk kontakt eller komma in på boendendet (jag antar att det är stängt).

    Du gör en man av en fjäder vilket man då kan att slutsatsen att du inte vill träffa din släktning. Vilket är helt ok. Inte inte alla om vill av olika anledningar.
    Du skriver själv i ditt inlägg att jag skrivit att hon ser bättre på nära håll, precis så är det, hon ser bra på nära håll te x om man sitter nära henne och tittar på bilder osv, hon ser inte bra på långt håll och kan därför inte se en person på långt håll dvs 5 våningar nedanför!
  • Anonym (Bott utomlands numer i Sverige)
    Alexi83 skrev 2020-04-05 19:20:46 följande:
    Du gör en höna av en fjäder. Vilket blir slutsats att du av någon anledning inte vill eller orkar eller kan. Vilket inte är något problem.

    Jag har ingen aning om var hon bor eller hur det ser ut. Däremot vet jag att det finns sätt att träffas ändå.
    Suck!

    Jag ger upp, jag skriver i ett inlägg att det är så tråkigt att inte kunna träffa vår släkting som är 100 år, det tycker både jag, min familj och övriga släktingar.
    Även 100 åringen liksom de flesta andra äldre tycker att det är ledsamt att inte kunna träffa släktingar.

    Men ändå vidhåller du att jag, min familj och annan släkt inte vill eller orkar träffa henne precis som om du vet mer än vi vad vi känner, orkar och vill fast jag har förklarat varför det inte går.
    Vi vet väl bättre än du vad som fungerar och inte när vi träffar henne.

    Att du väljer att inte förstå och läser ut vad du själv vill av vad jag skriver är för mig obegripligt.
Svar på tråden Du som bor utomlands - Corona