• Trollmorsan09

    Skiter fullständigt i vad vi säger. Behöver kloka råd.

    Vi har fyra pojkar hemma 5-6 år. Och en studsmatta... ????

    Problemet är att det aldrig blir roligt när dom ska hoppa.

    Vi har satt upp EN enda regel (oavsett om dom är två eller fyra uppe på mattan) och det är att dom INTE får puttas och detta för att dom alla har fått sådanna knuff så att som fått ont i nacke och andra delar av kroppen eller blivit ledsena för att dom sagt nej och stopp men ändå får en massa putt. En enda regel alltså. Men trots detta så lyssnar ingen.

    För en timme sedan satt jag med både bonusarna och sa att dom får gå ut och hoppa men betonade väldigt noga vad som gällde. Och de båda satt och lyssnade och sa själva "vi lovar att vi inte ska puttas" och "om vi puttas får vi inte hoppa". Dom gick sedan ut. Och en sista gång ropade jag åt dom att tänk nu på vilka regler vi har på studsmattan - inte puttas.

    Ställde mig i fönstret och det första som hände när dom klev upp på studsmattan var att den ena tog sats och puttade den andre som i sin tur reste sig upp och puttade tillbaka.

    Jag vet inte vad tusan man ska göra för att dom inte ska skita fullständigt i vad man säger. Nu tappade jag det och kände inte ens att det var läge att prata om det utan dom fick ta av sig sina ytterkläder igen och knalla upp på sina rum...

    Och nu har jag ingen lust att göra något roligt med dom idag.

    Någon som har bra pedogsgiska tips? Den ena har inte fått hoppa på en hela förra veckan utan fått titta på när de andra hoppar. Och jag är trött på hot och "straff" men hittar inga bra konsekvenser för att dom ska vilja lyssna.

  • Svar på tråden Skiter fullständigt i vad vi säger. Behöver kloka råd.
  • Mortiscia80

    Men alltså, ta bort studsmattan då! Det är väl inte svårare än så? Och även i alla andra situationer, de som inte kan bete sig får inte delta, precis som du gjorde sist! Räkna med att du måste göra detta ungefär några hundra gånger (ja!) för de är små barn för det första, som för det andra kommer testa dina regler ända tills de blir myndiga. De har inte impulskontrollen som behövs riktigt än och då måste man tjata sig blå.

  • Kusinen

    Studsmattan kanske inte funkar för er just nu?

    Ta bort den helt eller bestäm att bara ett barn i taget får hoppa och sätt upp bestämda tider för det.

  • Ms H

    Var med, hoppa med en i taget. Sen två i taget. Visa vad för kul man kan göra.

  • Trollmorsan09
    Ms H skrev 2020-03-29 12:18:29 följande:

    Var med, hoppa med en i taget. Sen två i taget. Visa vad för kul man kan göra.


    Jätte bra tips. Har själv inte testat för jag kan inte studsa ???? men ska låta dom hoppa med sambon i morgon och så får det vara så.
  • FuckGoggleAskMe

    Sök information om alla skador som uppstår pga studsmattor och berätta för dom om brutna armar, ryggrader etc och skräm upp dom. Sen får dom hoppa en och en, om dom törs. Massor av farliga olyckor händer pga hoppning.

  • Persikaplommon

    De är helt enkelt inte mogna för att hoppa studsmatta själva än.

    Bäst att ta bort den för ett tag om ni inte har möjlighet att vara ute med dem när de hoppar.

  • Magical

    Förstår jag det rätt att de får gå ut själva och du såg i fönstret att de puttades? 

    Inte för att jag vill vara taskig TS men jag trodde "alla" förstod att 6- åringar inte är stora nog att hoppa ensamma. Klart det alltid måste vara en vuxen med, åtminstone bredvid mattan. 

  • Trollmorsan09
    Magical skrev 2020-03-29 12:57:38 följande:

    Förstår jag det rätt att de får gå ut själva och du såg i fönstret att de puttades? 

    Inte för att jag vill vara taskig TS men jag trodde "alla" förstod att 6- åringar inte är stora nog att hoppa ensamma. Klart det alltid måste vara en vuxen med, åtminstone bredvid mattan. 


    Du förstod rätt. Vi har studsmattan precis utanför altanen så när jag står i köket med altandörren öppen så har jag dom 4 meter från mig. Men det kan absolut vara som du säger att många tror att alla borde förstå att man står med vid sidan om hela tiden.

    Men vi ska pratar om det och vi vill gärna att dom ska kunna hoppa eftersom att dom fått göra det i 2 års tid (lite tråkigt att förbjuda det helt helt plötsligt) så nu ska vi testa att dom enbart får hoppa en och en istället. Eller med storasyster som även hon kan visa hur man ska hoppa för att det ska bli trevligt :)
  • Persikaplommon
    Trollmorsan09 skrev 2020-03-29 13:05:52 följande:

    Du förstod rätt. Vi har studsmattan precis utanför altanen så när jag står i köket med altandörren öppen så har jag dom 4 meter från mig. Men det kan absolut vara som du säger att många tror att alla borde förstå att man står med vid sidan om hela tiden.

    Men vi ska pratar om det och vi vill gärna att dom ska kunna hoppa eftersom att dom fått göra det i 2 års tid (lite tråkigt att förbjuda det helt helt plötsligt) så nu ska vi testa att dom enbart får hoppa en och en istället. Eller med storasyster som även hon kan visa hur man ska hoppa för att det ska bli trevligt :)


    Vad hjälper om du är inne i köket och de fortsätter puttas och skadar sig? Hos vissa barn måste man stå ute och vakta eller ta bort studsmattan.

    Visst kan man inte undvika alla sorters olyckor och skador , men finns saker som att puttas på en studsmatta , cykla / åka rollerblades mm utan hjälm och liknande , som man kan / bör stoppa eftersom det är väldigt farligt.
  • Dasha

    Ha en äggklocka/timer vid studsmattan och se till att man hoppar bara en i taget, 5 minuter åt gången.

  • Dasha

    Ha en äggklocka/timer vid studsmattan och se till att man hoppar bara en i taget, 5 minuter åt gången.

    Blir både rättvist och säkert.

  • legomum

    Med två 6½ åringar här hemma förstår jag att studsmatta själva inte fungerar.

    Sätt upp en annan regel, endast en i taget på studsmattan.

    Den som inte lyssnar på det får inte studsa utan en vuxen i närheten.

    Att säga till barn i den åldern att inte få puttas är lika med att så fort man vänder ryggen till så är de det som de gör.
    Det hör till, inbyggt i manualen på 6 åringar tror jag ;)

  • Namnlös2015

    Säg till pojkarna nästa gång de ska studsa

    - Puttas ni så plockas studsmattan bort och kommer inte fram igen förrän ni kan uppföra er.

    Sen plockar du bort studsmattan när de puttas.

Svar på tråden Skiter fullständigt i vad vi säger. Behöver kloka råd.