• Katten346

    Börjat med VV idag, tips från er med erfarenhet?

    Jag anmälde mig i dag till VV. Enligt frågeformuläret jag fyllde i passar "Kostplan Blå" mig bäst. Det innebär +200 "gratis" (pointsfria) livsmedel och en daglig kvot på 23 poäng (aktivitetspoäng tillkommer) samt en veckobonus.

    Jag bestämde mig för VV efter mycket velande och stor beslutsvånda. Jag har alltid haft lätt för att gå upp i vikt, även som tonåring, så det är inte bara ålders- och hormonrelaterat (är 50). Efter en kortare tids behandling med höga doser kortison häromåret sköt mina blodsocker- och insulinvärden i höjden och jag gick upp 10 kg på ett par månader. En omöjlighet enligt läkarna.

    Sedan dess har jag inte lyckats gå ner dessa kilon. Jag har försökt med diverse kosttillskott, som berberine, bittermelon, kanel, curcuma m fl men utan resultat.

    Jag tycker att nya VV verkar betydligt flexiblare jämfört med hur programmet såg ut när jag var ung, för på den tiden "kostade" alla livsmedel utom lågglycemiska grönsaker. Nu är t o m ägg pointsfria.

    Jag undrar en sak ang fett: av principskäl vill jag inte använda lättprodukter. Dels tycker jag att inte att de smakar gott, särskilt inte lättyoghurt med 0.1% fett, dels innehåller de ju en del tillsatser som ska kompensera för smaken som försvinner med fettet. Dessutom vägrar jag använda margarin efter att läst om hur det framställs, utan jag använder konsekvent smör eller oliv-, raps- och kokosolja även om det "kostar" mer. Man kanske kan säga att jag äter en mer GI-inriktad kost då jag försöker låta hälften av matintaget bestå av grönsaker (och någon enstaka frukt, men jag ser inte att frukt tillför något som inte grönsaker gör, förutom mer fruktos vilket nog inte är så bra om man har problem med blodsockret).

    Har någon framgångsrikt kombinerat VV med fullfeta produkter? Som sagt, man får färre points över, men å andra sidan mättar de bättre än lättprodukter.

    Dock tror jag inte på obegränsade mängder fett som viktminskningsmetod. Jag prövade LCFH en period men det fick mig i stället att gå upp ett par kg. En LCHF-guru skriver på sin hemsida (som svar på en fråga som ställdes av någon med liknande problem) att viktökning på LCHF beror på att kroppen är otrygg efter år av svältdieter, och att den därmed är inställd på fettlagring. "Ge det tid bara så kommer viktminskningen så småningom" var rådet som gavs. Men jag undrar om det verkligen fungerar så, och om människan av naturen är skapt för att äta i princip bara fett, dessutom med tonvikten på mättat fett? Argumenten för detta är dels att modersmjölk består mest av mättat fett, samt att våra förfäder inte hade tillgång till margarin och minigrädde. Men bröstmjölk är ju till för att ett nyfött barn ska kunna växa och utvecklas, så jag vet inte om det argumentet är tillämpligt på vuxna? Och våra förfäder hade inte tillgång till bacon och brieost heller, så även det argumentet är jag tveksam till.

    Jag tvivlar inte på att LCHF fungerar för en del, men jag tror att jag även behöver ha koll på kalorimängden för att kunna gå ned i vikt och hålla vikten. Kaloriräkning är en förlegad metod, säger LCHF-anhängarna. Men är det verkligen så att kaloriintaget inte har något att göra med vikten?

Svar på tråden Börjat med VV idag, tips från er med erfarenhet?