• Mon 30 Mar 2020 17:23
    552 visningar
    7 svar
    7
    552

    När kontakta ni mvc med barn nr 2?

    Hejsan, när kontaktade ni mvc med barn nr 2?

    Jag har rätt nyligen plussat och funderar på när jag ska ringa dit. Med första sa mvc att de flesta brukar höra av sig i v18 med andra barnet, men orkar man vänta så länge, haha! Vill ju gärna veta om det är någon där inne.

  • Svar på tråden När kontakta ni mvc med barn nr 2?
  • Mon 30 Mar 2020 17:26
    #1

    V18? Här erbjuds alla KuB så jag hade varit på ett antal möten innan dess.

    Hade väl inskrivning kring v 7-9 som vanligt, sen läkarbesök tätt inpå för att diskutera tidigare komplikationer.

  • Mon 30 Mar 2020 17:46
    #2

    Oj! Vecka 18?! Då missar man ju både hälsosamtal, inskrivning och kub ?:) Jag har ringt MVC så snart jag har testat positivt med alla mina barn. I staden där jag bor är det brist på tider hos barnmorskan så man får inte vänta för länge om man vill hinna med kub. Nu är det ju dock vissa regioner som slutar med kub pga Corona så det kanske inte är lika viktigt just nu.

  • Mon 30 Mar 2020 17:52
    #3

    Men oj! Väldigt konstigt att hon gav mig den kommentaren då! Då blir det till att ringa i morgon då jag inte vet riktigt vilken vecka jag är i.

  • Mon 30 Mar 2020 19:48
    #4

    Tidigare än med nr 1 pga ändrade rutiner. Så jag var där redan i v 7.

  • Anonym (Tanke­)
    Mon 30 Mar 2020 20:17
    #5

    Tänker också att man vill ta prover osv tidigt. Järn, sköldkörtel mm.

  • Tue 31 Mar 2020 10:26
    #6

    V 18 låter ju tokigt. Med barn nr 2 ringde jag i v 7 och då ville barnmorskan träffa mig så snart som möjligt, fick komma två dagar senare. Just för provtagning, kolla sköldkörteln, järn, vaccinationer och andra sjukdomar. Sedan boka in kub och provtagning till det. Så ring så snart du vill.

  • Tue 31 Mar 2020 10:56
    #7

    v.18? Erbjuder de inte Kub? isåfall så ska man ju försöka få in en tid innan v.12 så du får en tid för kub. helst v.8-10.

Svar på tråden När kontakta ni mvc med barn nr 2?