EnAnonumius skrev 2020-04-02 22:47:27 följande:
Wow du bygger upp ett scenario för att självrättfärdiga att få lov att öppna ett paket. Kryddar på lite extra, och överdriver måtten, för att öka på chansen på att ge dig självrättfärdigande rättighet att öppna annans post utan lov från postens ägare.
Men jag skall svara på din fråga vad jag skulle gjort i "din situation".
Jag hade aldrig varit så oförskämd att utgå från att personen jag hämtar paket åt skall räkna med att få den öppnad bara för att jag upptäckte att paketet är otympligt. Hade jag inte fått tag på personen så hade jag tagit hem paketet ändå utan att öppna den, då jag har aldrig fått uttryckligt lov att öppna det på väg en.
Jag är inte heller så oförskämd att jag anser att folk skall räkna med att få sitt paket öppnat bara för att jag trodde att jag skulle kunna få hem paketet.
Du försöker sedan med en milt sagt krystade jämförelse med "farmaceut råd" om huruvida man skall förmedla den fakta eller inte. Snacka om att jämföra äpplen med bananer.
Nu skall vi se här farmaceut råd. Vad famaceuten säger om medicinen skall alltid förmedlas. Knappast något som ombudet skall bedömas om det skall förmedlas eller inte till den som skall ha medicinen. Utan det skall förmedlas till den det berör så får den som ta medicinen avgöra själv om det är relevant information eller inte för hen. Det är inte ditt jobb att avgöra huruvida det är viktigt eller inte, med farmaceutens råd om du är ombud för att hämta ut medicin.
Jag läste texten från lagen som lagts in. Står ingenstans i lagtexten (som är länkad) att det handlar om "postgång".
Jag har läst den texten flera gånger och ordet "postgång" står inte ens benämnd i lagtexten.
Så i och med att DU hävdar att det skulle vara "gällande under postgång" så är det på sin plats att du citera och hänvisar till aktuell lagtext där det står också. Jag har suttit och läst den lagtexten tre gånger. Hittar INGENSTANS att det skulle enbart "gälla under postgång".
Citera där det står i lagtexten och att det enbart syftas på "under postgång".
Mitt exempel är ett verkligt exempel som hänt mig mer än 1 gång men med mitt eget(!) paket.
Det var lämna på gatan eller packa upp och dumpa lådan. Så nej inget krystat eller påhittat.
Och du svarade aldrig, om du åtagit dig detta uppdrag skulle du då ta bort ytteremballage eller lämna det på gatan?
Att det var en felaktig sak att tro att man kunde bära det hjälper föga när det redan har hänt. Lovar dig att jag stått i precis den situationen och jag hade tagit ut saken ur sin låda, på ett så diskret sätt jag kunde åstadkomma och bett tusen gånger om ursäkt när jag överlämnade det men det är jag det
Det står inte i lagtexten under postgång men det är så den appliceras, se nedan. Räcker dessa eller känner du behov av fler ?
sv.m.wikipedia.org/wiki/Intrång_i_förvar
lawline.se/answers/olagligt-att-oppna-annans-post
www.hemhyra.se/nyheter/oppnade-post-till-barnens-pappa-doms-tingsratten/
Det måste finnas skäl att öppna någon annans post, starka skäl om du inte har tillåtelse. Men att posten/egendomen annars skulle bli förstörd är troligtvis ett sådant skäl.
Och återigen så säger jag inte att grannen har gjort rätt, denne verkar absolut ha gjort fel i denna situation.
Just rätt till privat post är någonting som ses hårt av domstolar och det är därför det rekommenderas att man bör se till att skaffa sig en fullmakt om man ombeds ta hand om någon annans post för att ha om tvist skulle uppstå. Även om en överenskommelse teoretiskt borde räcka
Har inget intresse av att tjafsa vidare med dig