• Anonym (Vansinnig på all ignorans och dumhet!)

    Att låta barn "påska" i år borde vara skäl till anmälan

    Påsken stundar och ungarna vill klä ut sig och gå ut och tigga godis i grannlaget.
    Jag undrar hur många som komma att ränna runt och knacka på här i år.

    En sak vet jag och det är att jag inte kommer öppna, här får de ingenting. Mer än en möjlig orosanmälan då jag tycker det är extremt ansvarslöst att släppa ut ungarna i dessa tider med all smitta som florerar.

    Ungarna är inte direkt kända för att hålla god handhygien direkt, torkar snoriga näsor och kladdar runt. Det skulle kunna orsaka vad som helst...

    Tänker du släppa ut dina ungar på påskkärringsturné i år?
    Skulle du, som inte är denna föräldern, tänka i samma banor som jag?

  • Svar på tråden Att låta barn "påska" i år borde vara skäl till anmälan
  • Anonym (Mia)

    Mina barn är vuxna, i vårt villakvarter har det inte funnits några barn som går påskkärringar på många år.

    Men skulle någon ringa på vår dörr så öppnar vi. Vi har antagligen inget godis hemma. Jag tror inte att det smittar om man står mittemot ett barn i kanske 30 sekunder.

    Är man rädd för smittan så öppna inte dörren. Att anmäla en sådan sak tar bara resurser från verkliga problem.

  • Anonym (Vansinnig på all ignorans och dumhet!)
    Anonym (Mia) skrev 2020-04-01 13:56:40 följande:

    Mina barn är vuxna, i vårt villakvarter har det inte funnits några barn som går påskkärringar på många år.

    Men skulle någon ringa på vår dörr så öppnar vi. Vi har antagligen inget godis hemma. Jag tror inte att det smittar om man står mittemot ett barn i kanske 30 sekunder.

    Är man rädd för smittan så öppna inte dörren. Att anmäla en sådan sak tar bara resurser från verkliga problem


    Mina barn är också vuxna men hade det inte varit det så hade de fått stanna hemma.
    Mina barnbarn är för små för detta, som tur är. Så slipper deras föräldrar ta den biten.

    Skulle barnet hosta på dig så kan det sluta illa. Varför öppna om du ändå inte tänkt ge dem något? Det känns verkligen som en mycket onödig risk.

    Att anmäla, tycker jag, är att uppmärksamma dem på oansvariga förälrar.
  • Disa35
    Anonym (Vansinnig på all ignorans och dumhet!) skrev 2020-04-01 14:12:12 följande:
    Mina barn är också vuxna men hade det inte varit det så hade de fått stanna hemma.
    Mina barnbarn är för små för detta, som tur är. Så slipper deras föräldrar ta den biten.

    Skulle barnet hosta på dig så kan det sluta illa. Varför öppna om du ändå inte tänkt ge dem något? Det känns verkligen som en mycket onödig risk.

    Att anmäla, tycker jag, är att uppmärksamma dem på oansvariga förälrar.
    Är det inte bättre om ni gaddar ihop er alla grannar om att inte öppna dörren?
    För jag tror inte socialtjänsten blir speciellt förtjust över alla dessa anmälningar - de ska ju hanteras allihop, och det tar tid och resurser från riktiga orosanmälningar.
  • Anonym (Jodå)

    Självklart öppnar jag om någon av granntjejerna kommer och knackar på, och godis skall de också få. Det är ju samma ungar jag möter i skolan.

  • Anonym (Mia)
    Anonym (Vansinnig på all ignorans och dumhet!) skrev 2020-04-01 14:12:12 följande:
    Mina barn är också vuxna men hade det inte varit det så hade de fått stanna hemma.
    Mina barnbarn är för små för detta, som tur är. Så slipper deras föräldrar ta den biten.

    Skulle barnet hosta på dig så kan det sluta illa. Varför öppna om du ändå inte tänkt ge dem något? Det känns verkligen som en mycket onödig risk.

    Att anmäla, tycker jag, är att uppmärksamma dem på oansvariga förälrar.
    Jag är väl inte så himla rädd som vissa är.

    Jag brukar öppna om det ringer på dörren, är som sagt inte rädd. Kan ju vara någon annan också.
  • Anonym (Mia)
    Disa35 skrev 2020-04-01 14:16:34 följande:
    Är det inte bättre om ni gaddar ihop er alla grannar om att inte öppna dörren?
    För jag tror inte socialtjänsten blir speciellt förtjust över alla dessa anmälningar - de ska ju hanteras allihop, och det tar tid och resurser från riktiga orosanmälningar.
    Känns vettigare än att anmäla.
  • Anonym (Hold my beer)

    Men skojar du..? Klart du inte behöver öppna för folk som ringer på dörren men de på soc lär ju skratta åt en sådan anmälan. De kommer att lägga ner din anmälan så fort den kommer in. Du vet, det finns barn som faktiskt utsätts för alla möjliga hemskheter, du kanske kommer ihåg en liten flicka som nyligen dog bl a, och du vill att de ska ta sina redan tunna resurser, ännu mer decimerade nu i coronatider, för att utreda att barn går runt och önskar glad påsk??

    Då borde väl alla som sticker näsan utanför dörren få en poliseskort hem också! Vi har faktiskt inte utegångsförbud i Sverige, än så länge! 

  • Anonym (Vansinnig på all ignorans och dumhet!)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2020-04-01 14:30:19 följande:

    Men skojar du..? Klart du inte behöver öppna för folk som ringer på dörren men de på soc lär ju skratta åt en sådan anmälan. De kommer att lägga ner din anmälan så fort den kommer in. Du vet, det finns barn som faktiskt utsätts för alla möjliga hemskheter, du kanske kommer ihåg en liten flicka som nyligen dog bl a, och du vill att de ska ta sina redan tunna resurser, ännu mer decimerade nu i coronatider, för att utreda att barn går runt och önskar glad påsk??

    Då borde väl alla som sticker näsan utanför dörren få en poliseskort hem också! Vi har faktiskt inte utegångsförbud i Sverige, än så länge! 


    Det var inte pga av resursbrist den hemska hände.
    Det vill jag verkligen poängtera om det är vad du tror.

    Att med eget bevåd, mot rekommendationerna som råder, skicka ut ungar på påskbus är minst sagt oansvarigt och jag tror defintivit inte att soc skrattar åt det huvudlösa beteendet.
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (Vansinnig på all ignorans och dumhet!) skrev 2020-04-01 14:38:13 följande:
    Det var inte pga av resursbrist den hemska hände.
    Det vill jag verkligen poängtera om det är vad du tror.

    Att med eget bevåd, mot rekommendationerna som råder, skicka ut ungar på påskbus är minst sagt oansvarigt och jag tror defintivit inte att soc skrattar åt det huvudlösa beteendet.
    Om vi håller oss till ditt ämne så jo, de kommer inte lägga två strån i kors för att ens prata med föräldrarna.

    Förstod du den där biten med att friska människor får gå fritt på gator och torg? I det ingår barn som "påskar".
  • Anonym (n)

    Om man inte vet vem som bor där, kan vara någon i riskgruppen, så är det oansvarigt!
    Tänk er för

Svar på tråden Att låta barn "påska" i år borde vara skäl till anmälan